Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träna gå åt höger/vänster  (läst 7615 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #20 skrivet: 01 jan-10 kl 19:59 »
Vet du i vilka länder det är vanligt med vallande Amstaff och Pitbull? Och hur vallar dom?
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #21 skrivet: 01 jan-10 kl 20:06 »
i usa som sagt används dem och det finns pitbull iaf som har intyg på vallanlag. hur det ser ut i europa vet jag inte, men förmodligast är det inte alls vanligt.

hur som helst. vissa vallar ankor för att ägaren ska ha tidsfördriv. det lilla jag har sett är att de är mycket försiktiga då. hur de beter sig när de vallar nöt och får vet jag inte, men att de används betyder för mig iaf att de inte är värdelösa på det. det finns många sporter och användningsområden där folk tidigare har fnyst åt ägarna, när de ville försöka sig på det med en amstaff eller pitbull. sedan har det blivit fina framgångar och tom champions i alla möjliga och omöjliga områden.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #22 skrivet: 01 jan-10 kl 20:17 »
Fast för mig är inte vallning en "sport" som vilken annan hundsport som helst just pga att det är andra "offer" inblandade än hund och förare.
Hur reagerar dina hundar när dom ser får?
               Mvh
             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #23 skrivet: 01 jan-10 kl 22:53 »
vi har inga får här, så det vet jag inte. våra yngsta hundar är 3 år om 20 dagar (de har sett strutsar och hästar lite kort) och av den anledningen är inte de aktuella för vallning utan jag inväntar vår nästa valp - köpt eller ur egen uppfödning. vid det tillfället kommer vi att bo på landet och vara nära djur som får, getter och nötkreatur. den hunden kommer då ha ett helt annat förhållande till så pass stora djur och i och med att vi ska ha egna djur sedan behöver vi då en vallhund hur som helst. att "jaga runt djur" utan att ha användning för det är inget jag är ute efter heller. utan det vore helt enkelt toppen för mig att kunna utbilda en amstaff till det på flera olika plan.
men allt vi tränar och strävar efter att meritera vill vi på ett sätt eller ett annat ha användning av rent praktiskt i störst möjliga utsträckning. att det sedan finns sporter som man privat inte har praktiskt användning av, såsom agility eller kanske räddning (om man nu kan kalla en sådan utbildning för sport) får man kanske finna sig i med motiveringen att man måste ha lite kul också. ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #24 skrivet: 02 jan-10 kl 10:42 »
Jag har hållit på med vallning i 20 år och har varit vallhundsinstruktör i 15 år. Jag har erfarenhet av upp mot ett 10-tal "andra vallande raser", så jag är inte främmande för andra hundar än BC runt fåren. Jag är även fårägare sen 20 år tillbaka. Jag kan det mesta som handlar om att hantera får med hundar.

1. Fårvallning är ingen sport i första hand, i Sverige, och för en Amstaff/Pitbull kommer det aldrig att bli det! (pga bristande förmåga att klara av en svenska tävlingsbana, din hund har inte en chans på tusen år! ).

2. Jag tror att du kommer att få MYCKET stora problem att hitta en fårägare som gå med på att din Amstaff/Pittbull testas på deras djur.

3. Om en tacka anfaller din hund vad händer då? Ett bett från en Amstaff/Pittbull på ett nyklippt får så är det med stor sannorlikhet slutet för djuret. Hur många döda får tycker du att det är värt för att en hundägare ska få utöva en sport? :o

Att det tävlas i vallning i USA med en ras, betyder absolut ingenting i Sverige!
 I USA har de helt andra tävlingsformer, där är det en sport och har inget med riktigt arbete att göra. (De har förstås också de traditionella, internationella vallningstävlingarna som vi har)

De amerikanska tävlingsbanorna för "andra raser" ser helt annorlunda ut än här i Sverige och momenten är enormt mycket lättare!!! Inga långa hämt, du kan följa med hunden hela tiden och det är mycket små banor på liten yta så att djuren inte ska kunna springa därifrån. Dessutom är djuren av en speciell, stabil fårras som är tränade på att klara av en hund som inte har så mycket vallning i sig, dvs tränad att inte anfalla, inte springa sin väg och att flytta sig trots att hunden inte visar tydligt vad den vill.

Det är inte en mänsklig rättighet att få träna vallning med sin hund!
Nej, just det, det är det inte.

Det handlar istället om fårens rättigheter att inte utsättas för stress genom att vara träningsobjekt för mindre talangfulla ::) hundar!
Jag tycker att det är skandalöst att utsätta får för träning av hundar som aldrig ska/kan arbeta som vallhundar...
(Ibland är jag nära till djurrättsaktivismen)
« Senast ändrad: 02 jan-10 kl 12:16 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #25 skrivet: 02 jan-10 kl 14:19 »
Väl talat, Vallhunden!

Jag är den förste att applådera dem som vill träna med sina hundar, det är alldeles för lite sånt.

MEN - vallning är inte en sport som man aktiverar eller meriterar sina hundar i. Kanske i USA som sagt, men i Sverige är det inte OK. Vi har dessutom en djurskyddslagstiftning som inte ser med blida ögon på stress och skaderisker av våra lantbruksdjur.

LillaSophie, bevisa din blivande hunds duglighet i arbeten som passar din ras - det finns massor av grenar att frossa i! Och vill du ha hjälp att flytta dina djur, skaffa då en vallhund istället (BC eller WK). Det har med djurskydd att göra, och var medveten om att du lär få ögonen på dig från omgivningen och djurskyddet om du ändå skulle framhärda i att använda din amstaff på dina djur.

Förutom avsaknaden av de rätta egenskaperna (fragment räcker inte, och det går inte att träna upp) så är din ras precis som Rottweiler mfl avlade att bita med hela munnen (se Mentaltest Unghund ex. lilla jaktbytet), medan vallhundarna är avlade att bara nypa med framtänderna. WK har till och med en del bithämningar framavlade, visserligen både på gott och på ont......

Skadorna från en Amstaff skulle därför, som Vallhunden skrev, vara ödesdigert för ett får.

Detta intresse för vallningen som en "sport" kommer att bli en het potatis framöver. SVAK har ju en policy att luta sig emot, men när SKK börjar godkänna amerikanska provformer (HIT) som meriterande, då känns det otäckt.

Återigen, vem ska upplåta sin besättning? Inte jag! Hur ska djurskyddet kunna garanteras? Är ni beredda att hamna på Kalla Fakta?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #26 skrivet: 02 jan-10 kl 20:09 »
jag har aldrig påstått att vallning är en sport och att jag ser det som sådan ??? jag ska kika hur det blir och berättar hur det går. men det är klart att det inte betyder nånting om man tävlar i usa med en ras som är helt utanför i sverige. sverige har ju liksom fler hundförare som är kunnigare. inte är det första gången jag hör det. ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
von tratt, bullerbyns

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser