Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning tsm med flocken och bagge?  (läst 3598 gånger)

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
Lamning tsm med flocken och bagge?
« skrivet: 04 maj-16 kl 22:04 »
Våra 4 tackor och bagge går på lösdrift med tillgång till ligghall och de ska lamma i början/mitten på juni. Måste tackorna tas in i nån form av lamningsbox när det närmar sig, eller kan de fortsätta gå tillsammans allihop? Om de måste tas in, hur vet vi när det är dags?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Lamning tsm med flocken och bagge?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-16 kl 22:16 »
Det blir lite enklare om tackan kommer in i en box.
Man vill ju kunna hålla koll samt vara säker på att lammen knyter an samt diar.

Ett bra tecken är när tackan börjat trampa runt på ett ställe och kanske har lite slem i slidan..

Har själv haft min första lammning där en tacka hade fixat allt själv när jag kom ut på morgonen och då får man försöka locka in dom i en box. Jag fångade lammen lugnt och så följde hon efter.

En annan tacka behövde hjälp så då fick jag snabbt locka ut dom andra i en annan hage för att minska på stressen.

Förbered för att kunna bygga en box för varje tacka, så att alla kan få några dygn i ensamhet med sina lamm.

Jag fick även stänga in baggen tills alla var fördiglammade, han klarade inte av doften av nykomlingar o svullna rumpor..
« Senast ändrad: 04 maj-16 kl 22:22 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
SV: Lamning tsm med flocken och bagge?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-16 kl 22:41 »
Okej, bara att börja fundera ut en lösning på det då :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lamning tsm med flocken och bagge?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-16 kl 23:48 »
Det bästa är om de kan lamma i flocken. Att bli instängd ensam innan är bara stressande då de är flockdjur. Efter lamning bör tacka med lamm stå i box några dagar.så du ser att lammen kan dia och att mamman tar hand om dem. Jag skulle aldrig våga ha nyfödda lamm ute dygnet runt pga räv.
Att ha baggen med vid lamning och dagarna efteråt har inte funkat hos mig men sen gick det bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Lamning tsm med flocken och bagge?
« Svar #4 skrivet: 05 maj-16 kl 09:40 »
Här får de lamma i flocken och blir instängda för några dagar i fred med sitt lamm när de är klara. Utomhus får de inte lamma, främst för att korpen är så besvärlig. Baggen går med flocken men förra året när han var ung så fick vi stänga in honom för han stångade en del lamm. Nu är han hur snäll som helst mot sin familj.

Vi har fåren så de kan gå ut och in som de vill under vinterhalvåret förutom under lammningen. Nu när lammningen precis är klar så stänger vi in flocken över natten för att skydda de små mot räven. Om en månad får de ett bete med bara regnskydd i.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamning tsm med flocken och bagge?
« Svar #5 skrivet: 05 maj-16 kl 17:52 »
Det bästa och mest naturliga för tackan är att gå ute i hagen och gå in under en buske/gran/träd/intill en stenmur och lamma ifred. Hon kommer själv att hålla sig borta från flocken, tills lammen har knytit an - sen kommer hon fram. Räv/korp kan varas ett problem! Om du stänger in dom under natten, så rekommenderar jag "chambre de separé" till tacka och lamm första nätterna ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
SV: Lamning tsm med flocken och bagge?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-16 kl 21:58 »
Det bästa och mest naturliga för tackan är att gå ute i hagen och gå in under en buske/gran/träd/intill en stenmur och lamma ifred. Hon kommer själv att hålla sig borta från flocken, tills lammen har knytit an - sen kommer hon fram. Räv/korp kan varas ett problem! Om du stänger in dom under natten, så rekommenderar jag "chambre de separé" till tacka och lamm första nätterna ;D ;D ;D

Men det förutsätter förstås att hagen är stor nog för att hon ska kunna komma undan med de små och än så länge går de i en relativt liten vinterhage.  ::)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Lamning tsm med flocken och bagge?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-16 kl 00:56 »
Det går att se på det där med lamning inne eller ute, med bagge eller ej, ur många aspekter.

Det där med bagge i flocken, kan fungera om man har en bagge som dels är "snäll" med tackorna, och som också är "snäll" mot skötaren.

En bagge som försvarar sina tackor mot fåraherden, när denne behöver hjälpa en tacka med lamningsproblem är inte så trevligt.
Det går inte riktigt att säga om baggen är snäll eller ej förrän man prövat. En tam och trevlig bagge kan bli helt annorlunda ("som förbytt") när lamningen börjar, eller flocken byter hage. Dessutom verkar det som om baggarna blir grinigare med åren, så att en bagge fungerat att ha med i flocken ett år, betyder inte att han är likadan nästa år.

Personligen anser jag att det är ett riskabelt chanstagande att ha baggen med vid lamning, och att ju fler tackor man har, desto mer riskabelt blir det att ha baggen med vid lamning. Dessutom så kan tackor av nästan alla raser utom helt renrasiga Gute- och Gotlandsfår brunsta året om, så har man baggen i flocken året om riskerar man överraskningslamm när man inte har tänkt sig att få lamm, eller att en tacka lammar två gånger på lite drygt ett år.

Lamning i hagen är svårare att övervaka än lamning inomhus. Man kanske inte ser till tackan som kämpar med ett felläge, eller att tackan inte tar till sig ett av lammen, eller att lammet är svagt och inte klarar av att hitta spenen själv. Risken för att ett lamm blir nerkylt och inte överlever ökar också, det finns regniga, blåsiga och kalla dagar även i juni. Väta och lera är ett större bekymmer för nyfödda lamm än kyla i luften när fåren finns i ett torrt utrymme. Statistiken säger att lammöverlevnaden är sämre vid lamning på betet än vid lamning inomhus.
Risken att korp, örn eller räv ger sig på nyfödda eller några dagar gamla lamm är inte heller ett problem att negligera.

Vi stänger dörren till fårhuset ungefär en vecka innan första beräknade lamning, vi har stor golvyta jämfört med antalet får, så det finns hörn att dra sig undan på för tackan när hon ska lamma. Vi försöker vara närvarande och övervaka samtliga lamningar, även om det någon gång ibland står en nylammad tacka med lamm på morgonen när vi kommer ut till fårhuset. Alla tackor visar inte så tydliga lamningstecken så att man kan börja övervaka.
När tackan fått sitt första lamm, tar vi och flyttar lammet och tackan till en egen box, man gör så att man lyfter upp lammet och håller det framför tackans nos, och liksom backar in boxen. Tackan vill slicka på lammet och följer snällt med. Detta fungera bra 9 gånger av 10, vid årets lamning fungerade det  för alla tackor. Om tackan får fler lamm, så föder hon dem i boxen. I boxen är det lätt att kolla att allt fungerar mellan tacka och lamm, att tackan har mjölk, och att lammen piggnar på sig som de ska. Särskilt ungtackor, som får sitt första lamm, kan vara ganska förvirrade och lammen kan behöva extra hjälp. Se gärna trådar med rubriker som "tackan stångar sitt lamm". Efter något dygn, när allt fungerar, släpper vi tillbaka tackan och lammen till flocken.

När det är dags att lamma då? Det enkla svaret är 5 månader efter att baggen betäckte tackan... Om baggen gått med tackorna sedan 15 januari så är första lamningsdatum 4 juni. Då är det lämpligt att ta in tackorna ungefär 28-29 maj. Men tackorna kanske inte brunstade förrän senare, i synnerhet ungtackor kan ta tid på sig att komma i brunst, och har tackorna gått med baggen hela tiden, så kan det i värsta fall ta månader innan samtliga tackor lammat. Även detta är ett skäl för att ha baggen separat från tackorna, och bara låta honom vara med tackorna 5-6 veckor under den tiden man vill att han ska betäcka. Då vet man tydligare när lammen kommer.
Eftersom TS ska få lamm i början av juni, så  antar jag att baggen kommit till tackorna i januari, en tid på året då det är som mörkast, vilket innebär att det kan ha tagit lite tid för tackorna börja brunsta. Vissa fårägare hävdar att Gute- eller gotlandstackor inte brunstar efter december, andra säger att de kan brunsta även under januari eller t.o.m. februari.

Att lamningen börjar närma sig märker man främst på att tackorna sätter juver. Ungtackors första juver kan vara väldigt litet och nätt, så det kan vara lite besvärligt att se. Juvren börjar växa märkbart 3 veckor - en månad före lamningen. Juvren är ett bar tecken på att lamningen är förestående. Ska man stänga in fåren, så är det lämpligt att göra det två veckor efter att man sett tydliga juver på någon av tackorna, om man inte har haft en tydlig betäckningsperiod så att man vet datum.

När det är väldigt nära men ändå några dagar/en vecka kvar, så kan man märka att tackorna blir törstiga och dricker mer än vanligt, det är som om de ska fylla juvren med mjölk.

Jag skulle rekommendera att ha flocken inne (instängd), i synnerhet om det är första lamningen för TS. Det finns så mycket som kan hända, och så mycket man behöver lära sig om hur man ser att en tacka är på väg att lamma, om hur det fungerar när det går bra, och vilka problem man kan stöta på, så att det kan vara bra att göra det lite enkelt för sig genom att ha fåren på en mindre yta som är lätttillgänglig.
Baggen kan man prova att ha kvar i flocken, även om jag nog tycker att det också är att göra det onödigt komplicerat för sig, eftersom långt ifrån alla baggar fungerar bra i samband med lamning. Tyvärr kommer baggen att bli orolig om han inte har sällskap, och det är förstås ett problem. När vi hade färre får, så kastrerade vi ett bagglamm som kunde fungera som sällskap till baggen när han inte var med tackorna. Det var väldigt praktiskt. Han (den kastrerade) kunde vara med tackorna utan risk när vi inte hade någon bagge hemma, och han var ett bra sällskap till baggen resten av året.

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Lamning tsm med flocken och bagge?
« Svar #8 skrivet: 06 maj-16 kl 21:20 »
Hej. Har tänkt spara ett baggllamm genom att kastrera. Orsaken är att ha sällskap till baggen, bagglamm mm. När är det  bäst att kastrera? Innan hormonerna slår till, eller när det blivit mindre infektionsrisk  framåt hösten?

Spånga

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Lamning tsm med flocken och bagge?
« Svar #9 skrivet: 06 maj-16 kl 21:54 »
Jag har bara kastrerat en gång, då gjordes det tidig höst, när bagglammet var ungefär 6 månader, och fortfarande "hanterbart".

I år tänker vi slå till igen, vi har ett lamm som vi tänkte behålla, och träna trick med och försöka köra in tillsammans med barnbarnet. Vi brukar ha 2-4 baggar annars numera.

Bagglamm kan bli fertila från ungefär 3 månaders ålder, så hormonerna slår till rätt tidigt...  Vänta tills rötmånaden är över, men innan det börjar bli för regnigt är mitt råd. Det kommer vi att göra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 5 användare (1 dolda)
Stengrim, ärt, Anders Flix, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser