Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv  (läst 49503 gånger)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« skrivet: 02 nov-09 kl 12:25 »
vi hittade en av våra stallkatter med skadat ben igår. Trodde först det var brutet, men efter nogrann undersökning av honom under gårdagen så tropr jag inte det längre. Tror mer att det har hoppat ur led...eller nåt.
De går att böja på de, ingen benpipa som sticker ut och det känns inte varmt eller svullet.
Men han kan inte stöjda på benet, det bara viker sig så han går på 3 ben och på knäet på de sista benet.... Vi har nu valt att själka benet, då stöjder han på det, men haltar. Vad hade ni gjort ???

Jag ringde veterinären, men de vill inte ge några råd på tlefon utan säger bara kom in med honom..... kostar ju bara 380 kr för att gå in genom dörren där...... han är en mkt duktigmusjägare och behövs i mitt stall..... så jag vill gärna att han ska bli bra....

tips och råd ????

mvh tina
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

 

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #1 skrivet: 02 nov-09 kl 12:41 »
Jag skulle inte slängt ut några 380 kr på en hästdoktor, utan amputerat benet själv.

motroten

  • Inlägg: 222
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #2 skrivet: 02 nov-09 kl 13:05 »
Självklart åk till vet! Har man skaffat sig djur måste man vara beredd att betala för dem åxå!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #3 skrivet: 02 nov-09 kl 14:12 »
Jag ser två alternativ, ta bössan eller åka till vet.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #4 skrivet: 02 nov-09 kl 14:16 »
Jag ser två alternativ, ta bössan eller åka till vet.

Håller med till 100%
Antingen åker ni till vet eller så skjuter ni katten men låt den för guds skull inte lida >:(
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

smulan36

  • Inlägg: 118
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #5 skrivet: 02 nov-09 kl 18:34 »
tina gör du de sj så kan benet växa fel..vetrinären hadde ja åkt till

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #6 skrivet: 02 nov-09 kl 19:17 »
kan ju börja med att informera att detta är en från början vildkatt, vi har inte skaffat oss katter eftersom vi bor som vi bor, mellan väg och järnväg.
och för det andra så lider han inte. Han äter, går på låda och hoppar upp och ner i soffan nu (så han är inte så vild längre)
jag vill bara ha tips och råd vad man kan göra för att hjälpa katten själv. Benet är inte brutet !
Har har redan nu börjat stödja på benet. och jag har ringt och pratat med veterinären.
« Senast ändrad: 04 nov-09 kl 06:08 av brantas »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #7 skrivet: 02 nov-09 kl 20:08 »
Tycker du är bra som frågar! Dumma svar kan man va utan. Ibland är vet. inte möjligt om än önskvärt.
Att ta hand om djur handlar inte endast om att mata vetrinärer. Forumet heter väl "alternativ..."
Det innebär väl inte automatiskt "djurplågare" eller "ger f*n i vilket"
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #8 skrivet: 02 nov-09 kl 20:45 »
 Är det alltså ett bakben ? ?    ???  Om han går på knät med det skadade benet.. så släpar han alltså bak benet efter sig ?   ???   När de har skadat nedre delen av bakbenet brukar de väl oftast hoppa på 3 ben med det skadade bakbenet upplyft ? Om han inte kan det så kanske det är fraktur på  bäckenet ? eller höftleden som "hoppat ur" ?
Jag brukar försöka hålla mig lugn om de äter normalt, inte sover hela tiden, och inte har vätskebrist pga chock. Om den fortfarande skulle vara svårt halt efter någon dag så skulle jag åka jag till veterinären.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #9 skrivet: 03 nov-09 kl 09:55 »
kan ju börja med att informera att detta är en vildkatt, vi har inte skaffat oss katter eftersom vi bor som vi bor, mellan väg och järnväg.
och för det andra så lider han inte. Han äter, går på låda och hoppar upp och ner i soffan nu (så han är inte så vild längre)
jag vill bara ha tips och råd vad man kan göra för att hjälpa katten själv. Benet är inte brutet !
Har har redan nu börjat stödja på benet. och jag har ringt och pratat med veterinären.

Tycker du talar emot dig själv lite genom att säga att det är en vildkatt när du började tråden med att skriva,en av våra stallkatter. Det innebär att du har ansvar för katten, och hur kan du veta om den lider eller inte? Kan inte tänka mig en katt hoppar på tre ben eller haltar för att det är kul.
Jo visst, du har pratat med veterinär och enligt vad du skrev så bad de dig komma in vilket du opponerade dig emot då det kostar så mycket pengar.
Mitt råd är fortfarande att du ska åka till vet med katten alternativt skjuta den om du inte vill ta vet kostnaden.


vi hittade en av våra stallkatter med skadat ben igår. Trodde först det var brutet, men efter nogrann undersökning av honom under gårdagen så tropr jag inte det längre. Tror mer att det har hoppat ur led...eller nåt.
De går att böja på de, ingen benpipa som sticker ut och det känns inte varmt eller svullet.
Men han kan inte stöjda på benet, det bara viker sig så han går på 3 ben och på knäet på de sista benet.... Vi har nu valt att själka benet, då stöjder han på det, men haltar. Vad hade ni gjort ???

Jag ringde veterinären, men de vill inte ge några råd på tlefon utan säger bara kom in med honom..... kostar ju bara 380 kr för att gå in genom dörren där...... han är en mkt duktigmusjägare och behövs i mitt stall..... så jag vill gärna att han ska bli bra....

tips och råd ????

mvh tina
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #10 skrivet: 03 nov-09 kl 10:31 »
Tycker du är bra som frågar! Dumma svar kan man va utan. Ibland är vet. inte möjligt om än önskvärt.
Att ta hand om djur handlar inte endast om att mata vetrinärer. Forumet heter väl "alternativ..."
Det innebär väl inte automatiskt "djurplågare" eller "ger f*n i vilket"


+1

Ge katten en chans, de brukar ha bra läkekött. Man ska inte ta alltför hastiga beslut när det gäller liv och död (speciellt inte död) om man kan undvika det. Jag tror katten hellre lider en stund medan den får en chans att läka, än att för evigt bli löst från allt ont.

Rent praktiskt så kan du testa att lägga riven vallörtsrot i en inpackning runt benet. Det sägs påskynda läkandet av benbrott, om det nu skulle vara det. Men det låter lite som att det är en sena eller liknande som har gått.

"Rötterna av vallört är så stärkelserika att de går att spjäla med. Koka dem ordentligt med sitt vatten och låt den mesta vätskan koka bort. Låt det svalna en smula och packa runt det skadade benet eller leden. Denna massa är också bra att hålla fast grötomslag med" skriver John Wiseman. (Överlevnadshandboken)
« Senast ändrad: 03 nov-09 kl 10:40 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #11 skrivet: 03 nov-09 kl 17:35 »
jag ska väl inte behöva försvara mig för allt när man ber om råd.
Men för att förtydliga. Detta var en vildkatt som vi tog hand om sedan liten som spenderar nästan all tid i stallet eller ute på åkrarna. Vi har tiagit hans om honom och han är helt under vårat ansvar.
Vi har varit inne hos veterinären, men som jag sa, så tycker jag att de mestadels bara suger ur en pengar......
Han mår nu mkt bättre, benet är inte av och han har börjat stödja på det.

Tack Eulalia II och MAdde mfl. för råden. Har oxå tänkt åka in om han blir sämre, men då han redan är på bättringevägen och just nu sitter och krafsar som en galning i sin kattlåda. Han hoppar upp och ner i soffan som en liten tok, så jag tror inte att han lider.....
« Senast ändrad: 12 nov-09 kl 06:37 av brantas »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #12 skrivet: 03 nov-09 kl 17:41 »
Hej!
Bara en undring: "en vildkatt som ni tagit omhand.... krafsar i kattlådan.... hoppar i soffan...." Är katten vild eller tam?

Har du en katt i stallet så är väl katten din!?, då tar man den till vet (eller vice versa) om den är skadad!!

Annars ska man inte ha djur!!
MVH/ bo

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #13 skrivet: 03 nov-09 kl 19:00 »
 Kan man ha nytta av vallörten ?  Jättebra  att veta !    :)  Jag har massor runt huset på sommaren, slår bort den med lie för att bli av med eländet...
ska nog ska spara lite rötter...    ;D   
Det är svårt det där med veterinärer...  Vi har en klinik i närheten där det kostar 1000 kr bara för en undersökning men sen har vi en privat praktiserande veterinär  som är toppen ! Där kan man diskutera skador och ev sjukdomar på djuren på ett annat vis. Jag ska dit med hunden i morgon..  :)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #14 skrivet: 03 nov-09 kl 20:58 »
jag har varit i kontkat med veterinär- bara så att alla vet det och slutar vara på mig om detta.
Jag tar hand om mina djur och låter dem inte lida.
Vad jag ville var att få tips och råd om hur man kan underlätta för katten själv. Inte få en massa påhopp.

Katten mår bra.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Margit

  • Gäst
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #15 skrivet: 03 nov-09 kl 21:18 »
vi hittade en av våra stallkatter med skadat ben igår. Trodde först det var brutet, men efter nogrann undersökning av honom under gårdagen så tropr jag inte det längre. Tror mer att det har hoppat ur led...eller nåt.
De går att böja på de, ingen benpipa som sticker ut och det känns inte varmt eller svullet.
Men han kan inte stöjda på benet, det bara viker sig så han går på 3 ben och på knäet på de sista benet.... Vi har nu valt att själka benet, då stöjder han på det, men haltar. Vad hade ni gjort ???

Jag ringde veterinären, men de vill inte ge några råd på tlefon utan säger bara kom in med honom..... kostar ju bara 380 kr för att gå in genom dörren där...... han är en mkt duktigmusjägare och behövs i mitt stall..... så jag vill gärna att han ska bli bra....

tips och råd ????

mvh tina

Om det har hoppat ur led är det viktigt att få det tillbaka i läge igen, annars kan det orsaka nervskador. Vid sårskada får man hålla koll på infektionstecken.

Att spjälka benet verkar vara en bra idé tänk på att inte linda för hårt, så länge han äter, dricker och tvättar sig tror jag inte att han har så ont att han lider av det. Min katt fick en bäckenfraktur en gång, hon låg helt stilla och varken åt, drack eller tvättade sig. Låg gömd helt stilla, vi åkte till veterinären och de röntgade henne och konstaterade denna bäckenfraktur.

Antibiotika och smärtstillande och vila i 6 veckor ( inte lätt att hålla en halvvild utekatt som min i vila  ;)).

Som sagt, håll koll på allmäntillstånd och håll honom inomhus, avvakta ett tag. Verkar han ha ont eller bli sämre så skulle jag ha åkt till veterinären.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #16 skrivet: 05 nov-09 kl 20:32 »
jag har idag varit inne hos veterinären, och de sa precis vad ajg har sagt här innan. inget är brutet och det finns inget man kan göra förutom att låta honom vila.
« Senast ändrad: 12 nov-09 kl 06:38 av brantas »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #17 skrivet: 07 nov-09 kl 13:53 »
jag har idag varit inne hos veterinären då jag tycker inte ha sett någon förbättring och de sa precis vad ajg har sagt här innan. inget är brutet och det finns inget man kan göra förutom att låta honom vila.

Tycker det var bra att ni ändå åkte till vet!  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #18 skrivet: 11 nov-09 kl 21:40 »
För c:a 6 mån sedan kom min ena katt in och kunde knappt stödja på ena benet. Det liksom vek sig och katten knäade när hon gick. Hon hade ingen smärta för jag bände och vred på benet men hon gjorde inte en min. Det såg ut som om höften hade krokat ur led. Jag bäddade åt henne inne i en korg (annars utekatt) med fri tillgång till mat och vatten. Första veckan rörde hon sig knappt sedan började hon gå runt lite och nu 6 mån senare är skadan knappt märkbar. Så hav förtröstan "brantas" fortsätt använda sunda förnuftet och så länge katten är smärtfri så ge honom en chans utan dåligt samvete.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #19 skrivet: 12 nov-09 kl 06:28 »
våran lille katt är nu så gott som återställd. han var ute en timma första gången igår och var väldigt glad över det. han går inte helt rent ännu, men det är knappt märkbart !
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
ekont22, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser