Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sänka bensinförbrukning?  (läst 7606 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Sänka bensinförbrukning?
« skrivet: 19 okt-09 kl 17:42 »
Tjena
Har köpt en King Cab -88, 2.4 liter på 74 kW, enligt förra ägaren skulle den dra ungefär 1-1.1 liter per mil men det inser jag redan nu efter några dagar att det inte stämmer riktigt. Skulle tro att förbrukningen ligger på c:a 1.6 i stadskörning och runt 1.3-1.4 landsvägskörning.
1.0 - 1.1 liter per mil känns mera rimligt för en sådan bil på landsväg så jag undrar nu vad man bör byta/justera för att få ned förbrukningen på mera normala nivåer?

Kan ju tillägga att min körning är lugn och sansad.. :) Vi blev påtvingade en "eco-driving"-kurs på jobbet så jag föreställer mig att jag kör ungefär så bensinsnålt det går..

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-09 kl 19:55 »
Låter som en helt normal King Cab ...

Kör bara i nerfösbacke, så minskar dett  ;D
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #2 skrivet: 19 okt-09 kl 22:07 »
Få se, har den förgasare eller (central-)insprutning? Katalysator eller inte?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #3 skrivet: 19 okt-09 kl 22:31 »
Det hade kanske varit läge att haka på 2hjulsdrivna mini pickis "trenden".De är snåla.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #4 skrivet: 19 okt-09 kl 22:46 »
Få se, har den förgasare eller (central-)insprutning? Katalysator eller inte?
Förgasare, ingen kat.

Det hade kanske varit läge att haka på 2hjulsdrivna mini pickis "trenden".De är snåla.
Lars
Jo men jag behöver kunna lasta på minst 600-700 kilo på flaket plus att jag i bland behöver ha plats för två passagerare.

King Cab:en är perfekt i övrigt. Hade man bara kunnat få ned den till 1-1.2 liter per mil på landsväg hade det inte varit några bekymmer.. Ska byta tändstift och lite tänddelar, bilen har stått sedan 2002 fram tills nu så de kan ju vara läge kanske. Kan ju ev. göra lite på bränsleförbrukningen eller?

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #5 skrivet: 19 okt-09 kl 22:57 »
En vanlig orsak till hög bränsleförbrukning är ju om motorn går med för sen tändning av någon anledning.
Antingen att tändningen helt enkelt är felinställd eller pga något fel i tändförställningsmekanismerna.
När det gäller centrifugaltändförställningen är det vanligt att saker kärvar eller att fjädrarna är utmattade så att tändningen börjar ställas tidigt redan under tomgångsvarvtal. Man kan kolla den saken med en stroboskoplampa genom att sänka tomgångsvarvtalet så mycket det går och sedan gasa på mycket långsamt och notera vid vilket varvtal tändinställningsmärket börjar röra på sig. Det ska vara en bit över normal tomgång, ofta 1000-1200 varv/min. Vakuumslangarna ska förstås vara bortkopplade vid detta prov.

 Vakuumtändförställningen kan lida av t ex kärvning, trasigt membran i vakuumdosan, stopp i förgasarens vakuumuttag eller trasiga eller felkopplade vakuumslangar.

Det är också viktigt att motorn snabbt kommer upp i full arbetstemperatur efter start - dvs att termostaten är i bra skick osv.

Jag antar att den har termostatstyrd luftförvärmning, kolla att den fungerar som den ska och att alla förvärmningsplåtar och slangar är hela. Ett enkelt sätt att kolla saken är ju att köra några mil i kallt väder och sedan känna efter om luftrenaren är varm.

Ev automatchoke kan vara lömsk om inte den stänger av i tid. På många japanska bilar har det förekommit att det blir stopp i de tunna kylvattenslangar som ska värma upp automatchokens bimetallfjäder, och då kommer det ju aldrig fram något varmvatten dit.

Om motorn har EGR (avgasåtercirkulation), så kolla att den fungerar som den ska. Tvärt emot vad folk brukar tro så kan ett välgjort EGR-system bidra till att minska bränsleförbrukningen - under förutsättning att allt är i ordning. Det är inte ovanligt att man måste ta loss EGR-rör och ventiler för att rensa bort sot någon gång om året på en gammal bil, speciellt om motorn har börjat dra olja.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #6 skrivet: 19 okt-09 kl 23:00 »
Det blir nog svårt att få ner soppaförbrukningen "radikalt" på en såpass gammal K-C.
Bäst är att ekonomi-serva och justera motorn så gott det går - hålla rätt tryck i däcken osv, samt undvika "blyfot".




Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-09 kl 14:00 »
Jag hade en sådan där av 1987 års modell, köpte den när den var 5 år gammal och hade gått 7000 mil. Jag skrev upp varje liter jag tankade samt vad mil-räknaren stod på och kunde på så sätt räkna ut vad den drog i verkligt medel under en period av tre år. Jag körde bara landsväg, till och från skogen (jobbade som skotarförare). Mitt snitt under tiden jag ägde den var 1.26 liter per mil.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

lumpus

  • Gäst
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #8 skrivet: 22 okt-09 kl 14:33 »
är det inte bättre att köpa en diesel king kab? du har väll lantbruk,kan han inte ha farmartank å köra på oskattad diesel?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #9 skrivet: 22 okt-09 kl 16:42 »
är det inte bättre att köpa en diesel king kab? du har väll lantbruk,kan han inte ha farmartank å köra på oskattad diesel?
Det blir inte så mkt mer ekonomi i en dieselbil tyvärr.. Dels är de dyrare i inköp, betydligt högre skatt och sedan har jag ett för litet jordbruk för att man ska kunna trolla bort privatåkandet i någon påverkande omfattning.

Digger

  • Inlägg: 178
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #10 skrivet: 23 okt-09 kl 23:39 »
skaffa smala c-däck, och pumpa de till max. Kolla så att frihjulen funkar, hissa bilen o se att däcken rullar lätt.  Nästa steg är luftmotståndet, ta bort lampor på tak o liknande som stör luftens flöde. Lätta bilen, ta bort det som inte behövs.

kolla så att hjulinställning är ok, och se till att motorn har rätt temp.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #11 skrivet: 28 okt-09 kl 16:37 »
plana toppen öka kompet. stift filter och oljebyte gör sitt till.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #12 skrivet: 28 okt-09 kl 23:20 »
Att plana toppen känna kanske som lite overkill för en 88:a, men övriga bitar med fräscha oljor, filter och tänddetaljer är ju inte fel.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Sänka bensinförbrukning?
« Svar #13 skrivet: 29 okt-09 kl 09:17 »
En 88'a utan katalysator har säkerligen så pass högt kompressionsförhållande redan som original att det inte lönar sig särskilt mycket att höja det ytterligare. Kurvan för en ottomotors verkningsgrad som funktion av kompressionsförhållande planar ju ut när man kommer upp mot ca 8:1 - 9:1 och däröver blir inte verkningsgraden så mycket bättre för en rimlig ökning av kompressionsförhållandet.

Däremot fanns det ju en del tidiga bilar med katalysator som var optimerade för den lågoktaniga blyfria bensin som såldes i en del länder (t ex Österrike och Italien) på 80-talet, på de motorerna kunde kompressionsförhållanden ner mot 7:1 förekomma. Där kan en kompressionshöjning - ofta enklast genom att få tag på en topp från en liknande motor från '89 eller senare - göra underverk för bränsleekonomin.
Exempel på sådana motorer är tidiga Volvo B230F (de som hade LH 2.2 insprutningssystem) och Citroën/Peugeot DFZ (LU-jetronic insprutning, satt i t ex Citroën BX TRI och Peugeot 205 GTI '87-88).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser