Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra om gammal skog till grönsaksland  (läst 986 gånger)

BjörnM

  • Inlägg: 9
  • Bor i en stuga långt ute i skogen
    • Värmland
    • Min blogg
Göra om gammal skog till grönsaksland
« skrivet: 25 jul-23 kl 09:55 »
Avverkade granskog nära huset för fyra år sedan. Har låtit det ligga i träda sedan dess, med högt gräs, hallon och björksly som jag nu har röjt bort. Vill göra om detta till grönsaksodling (potatis, morötter, osv). Känns som dåliga förutsättningar, för humus är bara ca 15 cm, och det är rätt mycket sten och stora granrötter, plus att det är en sluttning. Men eftersom det ligger nära mitt hus vill jag ändå göra ett försök.

Ville kolla med er om min plan verkar vettig. Tänkte först ta bort stubbar och de allra största stenarna och jämna till marken någorlunda, så att det blir tre terrasser med horisontell mark, och avgränsa terrasserna med stenar. Sedan beställa ett antal lass jord, för att täcka marken med ca 30 cm jord.

Hoppas att 30 cm jord kommer att kväva befintliga rötter från björk, hallon och gräs. Eller vad tror ni, behöver jag riva ur dem först? I så fall ett enormt arbete.

Är det någon speciell jordkvalitet jag ska försöka få tag i? Vet inte vad som finns här i bygden, men antar att jord från något gammalt vetefält eller äng borde gå att hitta.

Jag värmer huset med ved, främst från gran och tall, och har en del aska sparad. Är askan bra att blanda med jorden?

Hälsningar, Björn, Värmland.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Göra om gammal skog till grönsaksland
« Svar #1 skrivet: 25 jul-23 kl 11:13 »
Läs de här böckerna. Nils Åkerstedt odlade upp mark med stenar och rötter till en mycket fin odling/trädgård med enkla medel. Det finns beskrivet i dessa böcker.
https://gronarader.se/odla-med-grasklipp/

javill

  • Inlägg: 11395
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Göra om gammal skog till grönsaksland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-23 kl 14:23 »
Om du kan få bort alla stubbar och mycket sten tror jag du kommer en bit på vägen.
Har inte läst böckerna som du fått tips om så tipsar lite. Tänker att täckodlingstanken kan vara bra innan du fyller på med jord. Att du täcker marken med wellpapp/kartong, pinnar och ris innan du lägger på eventuell jord. Kan du ty få tag på kasserade ensilagebalar eller halm så lägg på det också innan. Då gör du det svårare för rotogräs.
Är det grov björksly behöver du kanske ta bort den också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Göra om gammal skog till grönsaksland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-23 kl 18:03 »
Innan jordbruket mekaniserades hade det varit självklart att svedja marken för att göra den odlingsbar. Sökord för text eller film (finns mycket på Youtube): svedjebruk.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Göra om gammal skog till grönsaksland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-23 kl 20:23 »
Hur stort ska du odla? Har du tillgånng till djurgödsel?  Men du har kanske gräs och annat bra som kan bli jord? Kolla upp Sara Bäckmos nyodlingstipps på YOU Tube.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Göra om gammal skog till grönsaksland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-23 kl 23:41 »
Har fastigheten ingen åker eller föredetta åker du kan odla upp?
Att börja med skogsmark är onödigt svårt tycker jag, den mark som var/är värd att odla är sannolikt bruten till åker av tidigare generationer.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

BjörnM

  • Inlägg: 9
  • Bor i en stuga långt ute i skogen
    • Värmland
    • Min blogg
SV: Göra om gammal skog till grönsaksland
« Svar #6 skrivet: 26 jul-23 kl 07:21 »
Tack allihop, vad trevligt att ni gav tips.

Karlsdotter: Nils Åkerstedts metod att odla i sand låter intressant, men det vågar jag mig inte på. Har inte sett detta i praktiken någonstans.

Javill: Bra idé med att täcka med kartong. Var inne på det också. Något material som står emot några år så att rötterna dör, men som sedan förmultnar.

Skräptanten: Bra tips med svedjebruk, ska kolla på det.

Kretslopp: Ska odla ca 100 m2. Har tyvärr inte tillgång till djur eller djurgödsel. Däremot gräs, som jag tänker täcka odlingen med (extra näring, hindrar ogräs, behåller fukt). Men jag behöver ändå extra jord, för humus är bara ca 15 cm just nu, behöver vara åtminstone 30 cm. Under humus är riktigt kompakt mark som spade inte biter på, kan bara brytas med spett.

Fri: Svårt att tyda marken här. Det finns stenrösen, så uppenbarligen har någon rensat ut områden för odling. Däremot är marken fortfarande full av stora stenar och ovanligt ojämn, inte ett tecken på att någon någonsin har satt en plog i den. Men har även sett att sten ibland kommer upp när ny skog bildas, så det kanske inte är så konstigt.

Det jag funderar på nu är om det är värt att bygga terrasser för att få horisontell mark och fördel med att vatten inte rinner av så fort. Eller om jag skippar det och är noga med hur jag lägger odlingsdikena mellan raderna av grödor.


Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Göra om gammal skog till grönsaksland
« Svar #7 skrivet: 26 jul-23 kl 08:20 »
Du kan också kolla in hügelkultur. Det borde funka bra där som grund för dina "terrasser" samtidigt som det tillför biomassa som kan fungera på lång sikt. Du har säkert stubbar och grenar du kan använda till att bottna med.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Göra om gammal skog till grönsaksland
« Svar #8 skrivet: 26 jul-23 kl 10:07 »
Det kan mycket väl ha varit gammal åkermark, rätt att där är stenigt. Terasser är nog mer estetiskt än praktiskt. I synnerhet om det blir aktuellt att köra med traktor eller annan maskin.

Askan är ett bra gödselmedel men använd den i mindre portioner etersom den är så kocentrerad.

Jag skulle göra så här; Bygga en fyra fem odlingsbäddar så här. Börja med att gräva en ytterkant och lägga in torvorna mot mitten. -täcka med tidningar och papp -Lägga på tjockt med gräs, löv mm. -sen skulle jag toppa med färdig kompost eller ett par säckar köpt jord. Bädden kan komma behövas trampas ihop för att inte bli för luftig. Nu är det bara att vattna så och sätta.

Rötter, stubbar och grenar kommer att multna bli näring och jord.

kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Göra om gammal skog till grönsaksland
« Svar #9 skrivet: 26 jul-23 kl 18:47 »
Har du god tillgång till gräs så har du i stort sett allt du behöver.
Uppfattar även som att du kan ha lövträd och där har du din blivande mull.

Har du ogräs så börja med att täcka marken med kartong, tidningar obehandlad masonit vad du har som kan bli en hyffsat tät botten ett tag för att trycka ner det som finns där.
På med gräsklipp, och det ska vara tjockt, 10 cm eller mer för att det ska bli bra.
När du får löv så kör dom genom klipparen och lägg på och gör gärna en separat lövkompost löven bryts ner och blir en mull som liknar torv dock behöver man fylla på med detta vart år.
Sedan repeterar du detta år efter år.

Min erfarenhet är att det funkar klockrent
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser