Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Missförstånd. Eller ?  (läst 4876 gånger)

Alva

  • Gäst
Missförstånd. Eller ?
« skrivet: 28 dec-04 kl 12:10 »
Vad jag nyligen fått veta är att det tydligen är så att samtal om moral eller etik eller ett allmänt filosoferande inte har på den här sidan att göra...
Det förvånar mig och gör mig konfunderad.
Här skall tydligen endast rent praktiska frågor avhandlas. Märkligt för mig som ser ett samband mellan alternativrörelsen och filosofiska funderingar kring etik och moral.
Att Anders får klä skott för alla dumheter som emellanåt sägs här tycker jag känns lite orättvist. Att hans inlägg stundom varit långa och innehållit funderingar över än det ena än det andra och att humor inte alltid hammnar "rätt" tycker jag inte renderar honom vare sig påhopp eller reprimander i form av skriftliga tillsägelser.
Ett fritt forum för tanke och handling kan inte säkerställa gemensamma åsikter. Olikheterna är kanske en förutsättning för nya tankars uppkomst...?
Att hålla sina känslor "rena" i diskussionens hetta är inte lätt,,, jag tycker inte det, talar själv först och tänker sedan. eller blir tyst.
Men jag kan inte ta åt mig av för mig fullständigt främmande mäniskors åsikter på ett sådant vis att jag
drar igång räffs och rättarting på det här viset. Herregud ! Man skulle ju kunnat tro att karln var en manupulativ folkhetsare av rang....
Några malplacerade skämt, en något vass ton som senare blir sårad, mänskligt. Mer behövs inte i bland...
Skall det inte finnas utrymme för det ? Vad för slags alternativrörelse har vi då ?
Här har känslorna svallat mellan påstått intellektuella och bonnläppar. Missförstånden har stått som spön i backen , vilket fått mig att tro att viljan till att missförstå och hetsa upp sig lite över "någonting " har varit en del av den här fnurran.
Att tolka orden som man vill är inte så svårt. Svårare är att formulera sig så att det passar alla och förstås av alla.
Varför blir det så ofta så här ?

Skulle vilja att ett samtal runt det här startas. det känns som en nödvändighet att få helt klart för sig var gränserna går i detta forum.

Och också ett svar på vilken sorts språkbruk vi skall använda oss av eftersom val av ord och sättet att formulera sig på har tagit ett stort utrymme i detta bråk.
Vad jag känner nu så verkar det vara lite skamligt och misstänkt att gilla att leka med orden..
Visst är orden makt. Men vems makt ?
Ann

 

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-04 kl 20:58 »
Jag känner oxå till detta och jag är lika förvånad som du över att alternativ.nu tydligen inte har plats för såväl teoretiska som praktiska tankar och åsikter. Jo, jag ser att det står "en samlingsplats för den praktiska alternativrörelsen" under loggan, så kanske är det varken rätt eller lönt att ta upp frågan, men nog tycker jag att här finns utrymme för alla typer av diskussioner.

Jag hoppas på en förklaring från "regeringen"; detta är viktigt att få klarhet i! Och det vore fint att veta om jag tillhör den tillåtna skaran eller ej. Annars är vi kanske några som får starta ett nytt forum? Ja, banne mig, om jag inte ska snickra ihop en frizon för teoretiker!  

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #2 skrivet: 29 dec-04 kl 08:19 »
Jag håller med om att det är viktigt att vi tar upp den här diskussionen i forumet och jag är glad att du gjorde det nu, Ann. Bakgrunden till det hela är att jag fick ett brev från en "forumstammis" som inte ville besöka forumet mer eftersom hon tyckte att en forummedlem hade en nedlåtande besser-wisser-ton i sina inlägg som gav en tråkig stämmning i diskussionerna och gjorde henne ledsen. Eftersom jag själv tyvärr inte haft tid att vara på forumet så mycket och därför inte känner till hur diskussionerna gått, gjorde jag en sökning på personens 20 senaste inlägg och såg att de gärna mynnade ut i långa moraliska argumentationer även i rent praktiska frågor. Jag såg också att andra medlemmar reagerat på hans inlägg. Jag skickade ett mail till medlemmen där jag förklarade vad som hänt och sa att även om det kanske inte var han som började är det nog bra om vi undviker aggressiva moralfilosofiska inlägg och försöker hålla en trevlig och ödmjuk ton till varandra på forumet.
  Anledningen till att jag sa detta är att jag tycker det är tråkigt när enkla praktiska diskussioner urartar i moralisk pajkastning (vilket skett tidigare t ex från veganhåll när någon undrat något om djurskötsel). Vi har talat mer om detta nu och är nog egentligen rättså överens om hur diskussioner ska föras för att forumet ska fungera så bra som möjligt. Kanske byggde intrigen på en rad missförstånd?
  Jag tycker det är OK att skicka privata meddelanden så här om man tycker ämnet är känsligt. Nu var det kanske dumt att just jag gjorde det eftersom jag kan uppfattas som någon slags Admin för forumet eftersom jag har hand om Åter.
  I vilket fall är det bra att vi nu pratar lite om hur och var diskussioner ska föras. Jag vet att många uppskattar att forumet (liksom tidningen) håller en någorlunda praktisk linje.Tanken från början med både tidning och forum var en liten "praktisk frizon" där man kunde få konkreta råd om hur man kan bli mer självförsörjande, till skillnad från andra som fokuserade mer på politisk och filosofisk debatt. Samtidigt verkar det ju finnas ett behov av sådant även här och vi får kanske hitta ett sätt att lämna utrymme för det utan att det stör?
  Det var det teoretiska kontra praktiska. Vad gäller språkbruk så är det naturligtvis inte "skamligt och misstänkt att gilla att leka med orden.." som du säger, Ann, så länge man inte gör det för att trycka ner eller såra andra. Men det är ju en självklarhet och det tycker jag vi överlag vi har skött bra här på forumet.

Gott nytt år på er allesammans här på forumet!
Petter

lordhib

  • Gäst
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #3 skrivet: 29 dec-04 kl 22:59 »
Teorin ledde till vätebomben, bensindrivna bilar, ett förstört ekosystem , cancer.. ska jag fortsätta?

Kanske inte så drastiskt men mycket av den teori som kommit ur människan har bara varit ren ondska.
Krig makt och pengar.
Alla är födda ur teorin.

Det jag uppfattar budskapet som är att man ska dela med sig av praktiska kunskaper för de som vill ta åt sig men att sitta och fila på "nya" ideer leder ofta tillbaka till den asfaltsvärld man helst vill slippa.

Bara mina tankar om saken i fråga.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-05 kl 00:33 »
Moral och etik, och åsikter om samhället hörs i allra högsta grad ihop med självhushållning. Detta är en anledning till att vi söker oss till denna sida, denna dröm om att självhushålla.

Olika åsikter är mycket intressanta och givande. Jag har själv erfarenhet utav att ha fått nära vänner på denna sidan, vänner som begynts i ovänskap, trätande..  (tack för ER goa) Vi har vid sidan av Alt.sidan, via mejl "gjort upp", diskuterat närmare och kommit fram till att vara vänner. Mycket kul och givande.

Att öppet och ärligt säga vad man tycker är VIKTIGT om vi skall kunna uppnå något annorlunda ex självhushållning.  Administration bör ingripa, för att fasthålla en viss etik, ett respektabelt språk, en respektabel kommunikation. Men, och det är fult då de klär sej i ulvakläder, utger sej för att vara gäster..

Kram till alla goa, Häx

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #5 skrivet: 02 jan-05 kl 00:39 »
Ett litet P. S

Är numera sällan ute på Alt.Sidan, känner inte igen alla, och undrar med hänvisning till mitt tidigare inlägg: VEM är nykomling, VEM är gäst?????  Är det nykomling, är det gäst, eller är det Administration??

Kram igen alla goa!!

john

  • Gäst
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #6 skrivet: 03 jan-05 kl 18:30 »
Måste säga att både jag och min sambo johanna nästan helt slutat besöka alternativforumet på grund av att stämningen blivit allt annat än bra. Det är faktiskt hjärtligare och trevligare ton på de flesta av de halvpubertala fotbollsforum jag annars besöker regelbundet. Personangreppen här är ibland mycket grova, och takhöjden är påfallande låg.

Antagligen så beror detta till stor del på att internet inte riktigt passar för diskussioner av den typ som blossar upp här. Som rubriken på denna tråd antyder, missförstånden är nog väldigt många.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #7 skrivet: 04 jan-05 kl 17:03 »
Jag har inte varit här på ett tag pga allt som hänt, så jag håller på att läsa igenom inlägg jag missat. En avdelning som jag aldrig går till är "höns osv" så det har jag ingen åsikt om alls.

Jag kan väl hålla med om att en del inlägg från Anders har fått mej att "rynka på näsan" och lägga djupa veck i pannan på mej. Kan ju erkänna att jag inte förstått vad han menar många gånger. En del av det som skrivits har jag inte alls hållit med om. En hel del av vad han skrivit har gett mig en funderare och fått mig att tänka efter....Om jag hade reagerat så kraftigt som en del personer tydligen har gjort, så hade jag frågat vad han egentligen menar....Det skulle kanske gjorts istället av dem som har reagerat så kraftigt på hans uttalanden (ja-nej?) Ja inte vet jag. Det hade jag gjort i alla fall och jag utgår endast från mej själv i det fallet.

"Ljugarbänken" har jag hela tiden trott vara just den plats där "tänkandet, tyckandet och ifrågasättande" skulle kunna postas?? Det är väl det som avhandlades på ljugarbänkarna runt om i landet förr och görs fortfarande hos oss som är lyckliga nog att ha en sådan....Annars är det ju enkelt att bara posta ett inlägg från "regeringen" att det endast ska vara ett praktiskt forum. Hur nu det ska gå till........för nog håller jag med föregående talare om att det hänger ihop....likväl som själen hänger ihop med livets göromål.....

Jag hoppas att Anders inte tagit åt sig så mycket att han försvunnit härifrån, likväl som alla andra som känner med sig att "tonen" förändrats här, kommer tillbaka hit. Det är en underbar plats här där mycket kunskap finns hos alla och som vi alla kan ta del av. Men det krävs också att man respekterar varandras åsikter och om man inte tycker "likewise" så kan man ju alltid fråga vad den andra personen egentligen menar, innan man går i taket och skäller ut vederbörande. Det är jättesvårt att få fram vad man egentligen menar med enbart text och inget kroppsspråk......

Ett typiskt exempel på det är mitt eget inlägg här.....snacka om verbalt dravel och upprepningar.....men det får ni leva med som orkar och ni andra får sluta läsa det ;)

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #8 skrivet: 06 jan-05 kl 21:07 »
Humphfrrr...... :o......morsan.......det var det "humhum".....jag som bara e sjutton  :P

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #9 skrivet: 06 jan-05 kl 21:21 »
Hihi.....jo men det är lugnt vet du.........du kan åldersdiskutera med mej hur mycket du vill  ;) jag kommer aldrig att erkänna att jag är äldre än sjutton i alla fall  :-X.....inte 17 utan sjutton.....hajar du??  8)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #10 skrivet: 07 jan-05 kl 20:42 »
Handlar detta om självhushåll?? eller pajkastning, jag undrar???? Vilket ämne tillhör detta i egenskap av att vara självhushåll.
Vem får lov att bete sej hur som helst här? Är Intra en helig förklädd ko som får vräka ur sej hur som helst, på sandlådenivå? Handlar detta ämne om åldrar helt plötsligt??
Min åsikt är att där finns många sjävlhushållare, med både etik, moral och kunskap som har mycket att delge oss. Visst kan vi, och är oense, ibland, fast detta kan vi reda ut utan att kalla varann för omogna etc som Intra gärna tar till...
Mvh, Häx
 

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #11 skrivet: 07 jan-05 kl 21:59 »
Handlar detta om självhushåll?? eller pajkastning, jag undrar???? Vilket ämne tillhör detta i egenskap av att vara självhushåll.
Vem får lov att bete sej hur som helst här? Är Intra en helig förklädd ko som får vräka ur sej hur som helst, på sandlådenivå? Handlar detta ämne om åldrar helt plötsligt??
Min åsikt är att där finns många sjävlhushållare, med både etik, moral och kunskap som har mycket att delge oss. Visst kan vi, och är oense, ibland, fast detta kan vi reda ut utan att kalla varann för omogna etc som Intra gärna tar till...
Mvh, Häx
 

Varför då inte föregå med gott exempel och inte utöva pajkastning eller "vräka ur sej hur som helst, på sandlådenivå"???? Jag uppfattar ditt inlägg som ett sådant. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vad det gäller diskussionen om ålder, så var det ett försök från min sida, att skämta lite i en annars så "allvarlig" diskussion. Det är tydligt att det misslyckades och det är jag ledsen för.

Det hade varit önskvärt om Petter ville vara så vänlig och ange här i forumet om det är ok med fri diskussion, dvs allt möjligt som inte handlar om praktiska kunskaper,  i tråden "Ljugarbänken" eller inte. Tackar på förhand.

Karima

  • Gäst
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #12 skrivet: 09 jan-05 kl 08:51 »
Jag är ganska ny här och har inte förrän nu insett situationen. Den är tyvärr ganska vanlig på olika diskussionsforum. Jag är personligen väldigt tacksam över den hjälp jag har fått av Anders. Han har svarat sakligt på frågor jag ställt.
När man diskuterar i skrift kan det vara svårt. Ibland måste man vara kortfattad, tonläget kan vara svårt att urskilja i bokstäver och ibland betyder orden olika för olika individer.
Jag tycker att internet är ett ganska bristfälligt sätt att kommunicera på, men som en första kontakt eller rådfrågning är det ett utmärkt sätt. För mer ingående diskussioner kan det dock finnas problem.
Det som är spännande och roligt är väl att vi är så många olika individer med samma intresse, på olika nivåer som kan hjälpa varandra. Vi kan ju komplettera varandra med varandras kunskaper.

Jag tycker att det är otänkbart att man skall gå till personangrepp i en diskussion även om man tycker olika.
Vi borde lägga energin i att få fler att inse vilka viktiga ämnen som vi tar upp här. Att många gamla god kunskaper håller på att försvinna.
......bara några tankar


Karima

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Viktigt med ordningsfrågor
« Svar #13 skrivet: 10 jan-05 kl 08:54 »
Hej
Jag såg att Monica bad mig berätta om det var OK med sådana här diskussioner under rubriken Ljugarbänken. Jag är fel person att säga det. Jag är nu tillfälligt moderator på de här rubrikerna men det är bara i brist på annan. Jag har för mycket att göra med tidningen och gården för att kunna sköta den uppgiften bra. Jag har inte heller vistats här på forumet tillräckligt mycket för att kunna bestämma saker och ting.
  Hur det ska se ut och fungera vet nog ni bäst. Min privata åsikt, som oinsatt, är att det väl verkar bra att hålla ordningsfrågor och längre filosofiska diskussioner under en särskild rubrik, t ex  Ljugarbänken och inte blanda in dem för mycket i praktiska spörsmål. Man kan ju t ex lämna en länk till diskussionen i den praktiska tråd den anknyter till.  
   Särkilt ordningsfrågor om hur forumet ska vara uppbyggt och hur diskussionerna ska föras tycker jag känns viktigt att man tar upp hela tiden (och då är det kanske bättre att göra det här, än under rubriken hönsloppor... ). Om man tycker någon t ex har ett nedlåtande sätt att yttra sig på kan man ju också skicka ett privat meddelande, så att praktiska trådar inte fylls med "tjafs".  Jag blir ledsen när jag läser Johns inlägg tidigare i tråden om att de slutat vara på forumet för att det är så tjafsigt och att det är bättre stämning på fotbollsforumen. Men jag tror nog vi kan ordna till det så att alla trivs och känner sig välkomna.
  Hur som helst, i väntan på en bättre moderator än mig, är jag jätteglad om ni hjälper mig att sköta min uppgift och säger till om jag missar att göra något.
Vänliga hälsningar
Petter
« Senast ändrad: 10 jan-05 kl 09:07 av Petter B »

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
Re:Missförstånd. Eller ?
« Svar #14 skrivet: 10 jan-05 kl 13:15 »
Hej.

Har ej varit medlem så länge i Alternativ så i gentligen har jag nog ingen talan i detta, men  jag tycker det är en intresant sida så jag lägger ett ord här.
 
Många intressanta inlägg brukar barka iväg med interna diskussioner, interna skämt som nya medlemmar inte förstår eller som inte hör till den började tråden.

Visst skall det diskuteras om allt i värde och lite till men det kan diskuteras i en egen rubrik så att den startade länken inte skenar iväg.

Detta blir i mitt tycke tråkig läsning/diskussion när den startade tråden var intressant men skenade iväg.
Detta kan medföra att detta forum blir tillslut en sida för internet bekanta som "orbajsar" med varandra.

Jag hoppas att mer kunskap skall delas på detta Forum.

Tack för ordet.

Johnny

 

 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser