Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför så många pasta-sorter?  (läst 2267 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
Varför så många pasta-sorter?
« skrivet: 06 dec-18 kl 05:39 »
För den som under sin uppväxt kom i kontakt med makaroner i 2 varianter, små böjar eller rör av ungefär samma längd som spagetti.  är det svårt att förstå alla dessa pastasorter! Vad är, utöver utseendet, det som skiljer dem? Kan man inte utan att "förstöra" för experterna, byta ut i stort sett vilken sort som helst av dessa, emot en annan?

"Bucati , cannelloni, farfalle, fettuccine, farfalle, fusilli, gnocchi, lasagne,penne, ravioli. spaghetti, strozzapreti, tagliatelle, tajarin, tortellini, tortelloni ." Flera finns!

Nej, jag är inte ute för att ironisera ; har själv provat att äta stuvad spagetti exempelvis! Det dög lika bra som makaroner! MEN... jag är ju ingen finsmakare precis.

Hälsningar! G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Varför så många pasta-sorter?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-18 kl 11:15 »
Konstigt nog (eller egentligen inte) blir det annan smak på rätterna beroende på formen. Jag är t ex inte så förtjust i makaroner för det blir ofta vatten kvar i dem, och när den tunnare spagettin kom så smakade "spagetti och köttfärssås" mera. Jämför man ytterligheterna, en stor kocka eller hårtunna trådar, så blir det tydligare.

Jag är heller ingen finsmakare och funderade också över alla sorter när de började fylla affärshyllorna, men till viss del förstår jag fenomenet.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Varför så många pasta-sorter?
« Svar #2 skrivet: 06 dec-18 kl 11:58 »
Snäckor, rör, m.m fångar upp såserna bättre. Pasta som inte har en helt slät yta (t.ex. är räfflad) lämpar sig också bättre för såser. https://kitcha.se/alla-pastasorter/

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Varför så många pasta-sorter?
« Svar #3 skrivet: 06 dec-18 kl 12:55 »
Det är ju också viss skillnad på om pastan är tillverkad av fullkorn eller rensat vetemjöl, om man har använt "vanligt" vete eller någon särskilt klistrig typ med hög glutenhalt, osv osv.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Varför så många pasta-sorter?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-18 kl 13:05 »
är det inte symptomatiskt för tiden vi lever i? finns det någonting där valmöjligheten och utföranden har minskat?

-bilar
-tandkräm
-mjölk
-hammare
-bränsle
-vård

osv osv

var det bättre förr? eller kanske som det är/var i kommuniststater ett begränsat men ofta tillräckligt utbud.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
« Senast ändrad: 07 dec-18 kl 07:55 av Landet »

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Varför så många pasta-sorter?
« Svar #5 skrivet: 06 dec-18 kl 14:46 »
Ibland får jag för mig att jätteurval är till för att luras. Tx finns i en större mataffär kanske 100 sorters glass, men inte en enda av dessa består av grädde, äggula från schysdta hons och äkta vanilj (och inget annat)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför så många pasta-sorter?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-18 kl 17:49 »
För den som under sin uppväxt kom i kontakt med makaroner i 2 varianter, små böjar eller rör av ungefär samma längd som spagetti.  är det svårt att förstå alla dessa pastasorter! Vad är, utöver utseendet, det som skiljer dem? Kan man inte utan att "förstöra" för experterna, byta ut i stort sett vilken sort som helst av dessa, emot en annan?

"Bucati , cannelloni, farfalle, fettuccine, farfalle, fusilli, gnocchi, lasagne,penne, ravioli. spaghetti, strozzapreti, tagliatelle, tajarin, tortellini, tortelloni ." Flera finns!

Nej, jag är inte ute för att ironisera ; har själv provat att äta stuvad spagetti exempelvis! Det dög lika bra som makaroner! MEN... jag är ju ingen finsmakare precis.

Hälsningar! G S

I Italien där man ätit pasta i en hiskelig massa år har man utvecklat olika former, smaksättningar och val av olika mjölblandningen för att få olika egenskaper och anknytning till det lokala.
I Sverige är pastan en ganska ung företeelse men samtidigt har vi haft våra varianter palt, klimp och nån till är det va?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Varför så många pasta-sorter?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-18 kl 18:38 »
Tack för alla intressanta svar! Roligt att ta del av dem! Avvaktar, = det kan komma flera!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Varför så många pasta-sorter?
« Svar #8 skrivet: 07 dec-18 kl 01:10 »
Ingen ny info men för den som tycker det är kul delar jag en länk. En kock gör en jäkla massa olika sorters pasta och får med lite historik emellanåt. Köpte en pastamaskin billigt på tradera. Resultatet är något helt annat än den torkade pasta man köper i butik. Särskilt om man har egna ägg och ett finare mjöl.
Sen att det tog mig 1,5 Tim att göra fjärilar till hela familjen, det är en annan femma.

https://www.youtube.com/watch?v=Ew-3-8itpjc&feature=share


Sen håller jag med att det är tidstypiskt. Finns onödigt mycket att välja mellan oavsett vad du köper.

 

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Varför så många pasta-sorter?
« Svar #9 skrivet: 07 dec-18 kl 08:13 »
Ingen ny info men för den som tycker det är kul delar jag en länk. En kock gör en jäkla massa olika sorters pasta och får med lite historik emellanåt. Köpte en pastamaskin billigt på tradera. Resultatet är något helt annat än den torkade pasta man köper i butik. Särskilt om man har egna ägg och ett finare mjöl.
Sen att det tog mig 1,5 Tim att göra fjärilar till hela familjen, det är en annan femma.

https://www.youtube.com/watch?v=Ew-3-8itpjc&feature=share


Sen håller jag med att det är tidstypiskt. Finns onödigt mycket att välja mellan oavsett vad du köper.
Det är en hel del förberedelser innan man kan börja. Brukar dock inte göra för avancerat. Tortellini, Ravioli, Taglietelli, Gnocchi och linguine är väl det man oftast gör. Dock gör jag drygt 3-4 kg varje gång och fryser in.  Blir för tidsödande om man skall köra från scratch varje gång. 

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser