Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor chans för kullig avkomma?  (läst 1767 gånger)

andreana

  • Gäst
Hur stor chans för kullig avkomma?
« skrivet: 23 dec-05 kl 18:09 »
hejsan!
Hur stor är chansen att mina getter får kulliga avkommaor om jag använder en behornad bock?

Re:Hur stor chans för kullig avkomma?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-05 kl 22:52 »
Vi har behornade (vackra!) bockar till våra getter. Även några av våra getter är behornade... trots detta har bara ca två av tio killingar fått horn (snitt). Det verkar som om fler bockkillingar än getkillingar får horn.

Mvh
Maria

« Senast ändrad: 23 dec-05 kl 23:21 av admin »
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

andreana

  • Gäst
Re:Hur stor chans för kullig avkomma?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-06 kl 13:11 »
Tackar tackar för svaret, jag får väll se hur det ligger till när det blir dags.
 :D

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Hur stor chans för kullig avkomma?
« Svar #3 skrivet: 06 jan-06 kl 13:00 »
Intressant Mmmm! Jag kan tyvärr inte bekräfta eller säga emot, men jag skulle gärna ta del av ev. källa som bekräftar detta med homzygot kullighet hos getter och koppling till tvekönighet. Det borde bara gälla getter och inte får och kor!? För inte blir väl 25% av alla rödkullekalvar tvekönade?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Hur stor chans för kullig avkomma?
« Svar #4 skrivet: 07 jan-06 kl 22:34 »
Man tackar!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur stor chans för kullig avkomma?
« Svar #5 skrivet: 03 mar-07 kl 08:09 »
Det där läste jag om i salig "Getögat"; jag lyckades inte få syn på hur gammal "Din" undersökning är.  Men det kan ju vara flera som gjort den.  Jag har haft något halvdussin/dussin tveköningar under min tid som getherde och alla har iaf varit kulliga.

Och ansett sig själva vara bockar, medan de riktiga bockarna ansett dem vara getter.

Jag hade lite brevväxling med Björn Lundén, redaktör för Getögat, och vi fick inte min första tveköning att passa in i mallen, fast nu minns jag inte riktigt varför.  Pappan var i alla fall behornad, så saken är nog lite mer komplicerad.

« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 08:11 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser