Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på vedspis - för och nackdelar?  (läst 8678 gånger)

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« skrivet: 21 nov-14 kl 11:16 »
Vi står i valet och kvalet att köpa oss en vedspis till vår nyinköpta avstyckade gård. Både som en sekundär värmekälla vid behov och för att kunna laga mat på vid strömavbrott eller bara för att det är kul  :).

Men vilken storlek på spis är lämplig? Fördelen med en större spis är så klart den större ugnen och mer yta uppepå, men risken blir kanske att den värmer upp köket lite väl bra vid matlagning exempelvis? Jag har bara begränsad erfarenhet av vedspisar och skulle uppskatta lite input från de som har bättre koll!

Bör vi satsa på en stor och stilig spis eller en mer normalstor söt sak?

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-14 kl 11:41 »
Hur mång kvm är köket?.

Jag skulle utan tvekan satsa på en vacker järnspis.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #2 skrivet: 21 nov-14 kl 11:57 »
Ska du köpa en nytillverkad vedspis eller en begagnad som är tillverkad runt 1920 eller tidigare?

Jag tycker det är viktigt också att sätta spisen på rätt höjd. Det är så fult när man tittar i inredningstidningar och så har folk satt vedspisen bredvid elspisen på samma höjd som el-spisen.
En vedspis ska sitta 70cm från golvet.
Annars syns det ju att den är ditsatt senare och inte orginal.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #3 skrivet: 21 nov-14 kl 12:28 »
Vedspisar som är "inklädda" med emaljerad plåt, alltså t ex Husqvarna 3027 och andra spisar från 40-talet och framåt, ger inte lika mycket strålningsvärme som de äldre som har gjutjärnet framme.

Om det är en spis av golvmodell så tycker jag absolut att man ska göra sockeln till den så att man får den i samma höjd som elspis och övriga köksbänkar.

Riktigt gamla spisar, före mitten av 30-talet, bör betraktas som museiföremål och inte som användbara prylar.
En bra artikel om vedspisar finns i Teknisk Tidskrift från oktober 1937, den ligger numera ute på nätet. http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html . Tydligen var den "gamla" standardhöjden 75 cm och redan på 30-talet var man inne på att gå upp till moderna höjdmått.

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #4 skrivet: 21 nov-14 kl 12:32 »
Jo en vacker järnspis blir det helt klart. Nytillverkad eller äldre modell vet jag inte än, det finns så många jättevakra äldre spisar men de nytillverkade har ju andra fördelar.
Köket är ganska stort med matplats nära spisen och dörrar mot vardagsrum och grovkök

Rubensgården

  • Gäst
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #5 skrivet: 21 nov-14 kl 12:35 »
Jötul hade några varianter där man kunde välja om rökgaserna skulle gå rakt ut eller om de ska gå runt ugnen. Vi har en ganska liten vedspis och lagar all mat på den. Brödbak går också bra. Värmer köket om man håller igång den. Som Torbjörn redan skrivit ger inte de inklädda spisarna lika mycket värme utåt men kan kombineras med vattenvärmare som till exempel går till ett element. De inklädda har också högre verkningsgrad då de är i slutet på vedspisåldern. Vi är nu i efter vedspis. ;)

Ett annat sätt att hålla temperaturen i köket nere är att använda blyfria (!) kastruller som kan sänkas ner i spisringarna. Då kommer elden mot kokkärlet och matlagningen går fort. Vi misstänker också att spisen blir mer effektiv om den har tegel runt sig, alltså att bara framsidan och överdelen syns.
« Senast ändrad: 21 nov-14 kl 12:41 av Rubensgården »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #6 skrivet: 21 nov-14 kl 12:47 »
Om det är en spis av golvmodell så tycker jag absolut att man ska göra sockeln till den så att man får den i samma höjd som elspis och övriga köksbänkar.

Riktigt gamla spisar, före mitten av 30-talet, bör betraktas som museiföremål och inte som användbara prylar.

Varför tycker du det? Varför ens ha en el-spiis, nu har ju folk häll istället.
Sen så tycker faktiskt vissa personer om att bo i ett museum med gamla vedspisar och kakelugnar medans vissa äldre gubbar tycker kakelugnar ska rivas ut och jag antar att du är en av dem.

Sen är det ju skillnad på vedspis och vedspis,, även nyare modellare kan vara så moderna i sin design att man inte ens ser att det är en vedspis och de är i samma storlek och höjd som en modern elspis, medans andra är byggt efter gammal modell, som smålandsspisen. Den är dock dyrare än en renoverad begagnad järnspis.

Vill även påpeka att en vedspis i första hand är en spis att laga mat på och ingen värmekälla. Jag hade en hyresgäst som eldade i vedspisen uppe, samtidigt som hon lagade mat på elspisen. Jag eldade dessutom i den andra vedspisen samtidigt. Det går även utmärkt att baka i vedspisar, åtminstone i min.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #7 skrivet: 21 nov-14 kl 12:53 »
Tittat på "Smålandsspisen"?.

Den nytillverkas efter förlaga fr 1896 och finns i 2 strl/effektval.

http://vedspis.se/Produktblad/Koketshjaltar.pdf


Jo en vacker järnspis blir det helt klart. Nytillverkad eller äldre modell vet jag inte än, det finns så många jättevakra äldre spisar men de nytillverkade har ju andra fördelar.
Köket är ganska stort med matplats nära spisen och dörrar mot vardagsrum och grovkök

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #8 skrivet: 21 nov-14 kl 14:11 »
En sak att tänka på är storleken på ved som går att lägga in.
En del eldningsluckor är väldigt små, och asklådorna kan också vara (fånigt) små.
Tänker du använda spisen regelbundet för uppvärmning så vill du inte tömma aska två gånger per dag och klyva veden till små stickor.
Nämnda spisar kan ändå vara vackra och passa till att bruka lite ibland. Tänk vad som är just dina behov.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #9 skrivet: 21 nov-14 kl 14:12 »
Det största problemet med gamla gjutjärnsspisar är den ynkliga eldstaden. Den är avsedd att eldas med väldigt finhuggen ved för att kunna styra värmen noggrant. Vill man ha den för uppvärmning i första hand och matlagning i andra hand är en modernare bättre, eller en "sparspis" eller smalspis. Jag har en sån för att värma baracken och den fungerar utmärkt som kamin OCH matlagning, men har en betydligt större eldstad en mina gjutjärnsspisar.

Jag behöver väl inte säga att det är mycket mer jobb att hugga "kaffeved" ?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #10 skrivet: 21 nov-14 kl 17:19 »
Varför tycker du det? Varför ens ha en el-spiis, nu har ju folk häll istället.
Sen så tycker faktiskt vissa personer om att bo i ett museum med gamla vedspisar och kakelugnar medans vissa äldre gubbar tycker kakelugnar ska rivas ut och jag antar att du är en av dem.

Sen är det ju skillnad på vedspis och vedspis,, även nyare modellare kan vara så moderna i sin design att man inte ens ser att det är en vedspis och de är i samma storlek och höjd som en modern elspis, medans andra är byggt efter gammal modell, som smålandsspisen. Den är dock dyrare än en renoverad begagnad järnspis.

Vill även påpeka att en vedspis i första hand är en spis att laga mat på och ingen värmekälla. Jag hade en hyresgäst som eldade i vedspisen uppe, samtidigt som hon lagade mat på elspisen. Jag eldade dessutom i den andra vedspisen samtidigt. Det går även utmärkt att baka i vedspisar, åtminstone i min.

Även hällspisar går på el.  :) Om man gör om köket och höjer köksbänkar till dagens köksinredningars höjd förstår jag inte riktigt vitsen med att ha kvar en vedspis på 70 cms höjd. Om man har resten av köksinredningen (som det var på den tiden) på 70 cms höjd ska man självklart ha kvar även vedspisen på den höjden men, annars ser det mest konstigt ut i mina ögon.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #11 skrivet: 21 nov-14 kl 17:27 »
Jag är hyfsat lång och att ha en spis jag tänker laga mat med på 70 cm höjd är ryggproblem in the making.
Det må vara mer tidsenligt att ha dem låga, men så var folk också kortare då generellt.

Att nygjutna spisar har en mer lättarbetad eldstad är ju ett väldigt bra argument. Men många av de äldre är fantastiskt vackra.

Beslutsångesten är total :)




andtol

  • Gäst
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #12 skrivet: 21 nov-14 kl 17:28 »
Vi har en Husqvarna smalspis/sparspis bredvid elspisen. Den är ca 25 cm bred. Värmer fint vårt ganska lilla kök, ca 3x5 m. Men det går åt ganska mycket ved.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #13 skrivet: 21 nov-14 kl 18:18 »
Riktigt gamla spisar, före mitten av 30-talet, bör betraktas som museiföremål och inte som användbara prylar.

Det här stämmer rätt så bra med min erfarenhet. Dock finns en skevhet i mitt jämförelsematerial: de gamla spisarna har suttit gamla murstockar med en enda stor kanal. Det ger dåligt drag. Inte minst gör det att det lätt ryker in. och då särskilt om man har en gammal spis, vilket jag inte mår bra av i längden. Därtill är strålningsvärmen ofta störande. Och då blir det ofta att jag använder elvärme och elspis i stället.

Skorstenen betyder mer än spisen för hur effektivt och bra man kan elda, tror jag man kan säga. Men det är också skillnad på spisar. Jag kan t.ex. jämföra mer eller mindre gistna gamla spisar i en gammaldags murstock. De tätare ryker in mindre.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #14 skrivet: 21 nov-14 kl 19:00 »
Även hällspisar går på el.  :) Om man gör om köket och höjer köksbänkar till dagens köksinredningars höjd förstår jag inte riktigt vitsen med att ha kvar en vedspis på 70 cms höjd. Om man har resten av köksinredningen (som det var på den tiden) på 70 cms höjd ska man självklart ha kvar även vedspisen på den höjden men, annars ser det mest konstigt ut i mina ögon.


Jag tycker det är fult med nya spisar, och särskilt fult är det när man har en spis bredvid en vedspis på samma höjd. (http://www.lantliv.com/lantliga-hem/1800-talshus-med-kakelugnar/). Ännu fulare är det när man har en el-spis bredvid en vedspis på 70cm höjd. (som i gård och torp nr 8, 2014). Därför kan man ha häll istället så slipper man se kokplattorna som går på el.

Sen är det inte alls nåt problem att ha en vedspis på 70cm, medans resten av inredningen mittemot är på högre höjd vilket många har. Ofta är ju vedspisen i sitt hörn i köket under spiskupan medan resten av inredningen är på andra sidan köket. (http://www.lantliv.com/lantliga-hem/lantstallet-pa-on/)

Men vi har alla olika smak.
« Senast ändrad: 21 nov-14 kl 19:15 av olivia.k »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #15 skrivet: 21 nov-14 kl 20:48 »
Det här stämmer rätt så bra med min erfarenhet. Dock finns en skevhet i mitt jämförelsematerial: de gamla spisarna har suttit gamla murstockar med en enda stor kanal. Det ger dåligt drag. Inte minst gör det att det lätt ryker in. och då särskilt om man har en gammal spis, vilket jag inte mår bra av i längden. Därtill är strålningsvärmen ofta störande. Och då blir det ofta att jag använder elvärme och elspis i stället.

Skorstenen betyder mer än spisen för hur effektivt och bra man kan elda, tror jag man kan säga. Men det är också skillnad på spisar. Jag kan t.ex. jämföra mer eller mindre gistna gamla spisar i en gammaldags murstock. De tätare ryker in mindre.

En annan viktig skillnad mellan äldre och nyare vedspisar är att de äldre brukar sakna sekundärlufttillförsel. Modernare vedspisar brukar alltid ha någon väg för förvärmd luft att komma in i eldstadens överkant, t ex genom att passera utanför "brännplåtarna" . Det gör att man får fullständig förbränning utan att behöva släppa in onödigt mycket drag genom rosten.

Klingahund

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #16 skrivet: 21 nov-14 kl 20:49 »
De gamla vedspisarna är vackra och vi har en...men har man försökt hålla värmen i ett kök efter en storm tänker man inte ens tanken att köpa en sådan för värmens skull. Titta på Vikings kökspisar eller smalspisar effektiva och nästan lika vackra.



Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #17 skrivet: 21 nov-14 kl 22:31 »
Ska man läsa allt negativt om eldstäder före 30 talet så kan man ju anta att folk satt och frös hela vintrar, men så är ju INTE! fallet.
Tror snarare att det beror på dagens bristande kunskap i "handhavande" och att "elda rätt"

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #18 skrivet: 21 nov-14 kl 22:36 »
Använder vedspis dagligen till matlagning minst 8 månader om året.
Har bekanta som har spisar i alla olika åldrar och utföranden.
Ska spisen vara något så när praktisk och inte bara en prydnad (gamla gjutjärns-spisar är ju rätt snygga) så är det 70talet och framåt som gäller.
Husqvarna 3027 är väll rätt ok, förutsatt att man får tag på en i bra skick men vedinkastet är smärtsamt litet.
En bekant med sådan köper ved och är tvungen att hugga den en gång till för att det ska funka med spisen.
Det är också jobbigt när det brinner ut och man måste tända om för att det ryms så lite ved.
Tyskarna (och österrikarna) är duktiga på att bygga spisar, begagnade brukar de vara rätt överkomliga i pris också.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Storlek på vedspis - för och nackdelar?
« Svar #19 skrivet: 21 nov-14 kl 22:41 »
En fördel med 3027 (och den lite större liknande spisen 3026) är att den klarar 40-45 cm lång ved. Så vedträn som är för långa för kaminen går in utan vidare där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 6 användare (2 dolda)
LimJans, eremit1, Be, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser