Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger äppelpress!  (läst 52319 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #80 skrivet: 28 apr-16 kl 20:08 »
Vad gäller äppleresterna (kakan) från pressningen, som diskuterades inne i tråden, så kan man säkert göra vin på det. Det är ju möjligt att det är rätt mycket pektin i, men i så fall finns det anti-geleringsmedel (enzymer). Jag gjorde vin på skal och kärnhus från mina kvitten i höstas/vintras och det blev riktigt bra.

Jane Ossowicki

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #81 skrivet: 29 nov-20 kl 10:26 »
En gammal tråd.ja men så spännande. Saknar bilder men tråden är väl för gammal och bilderna borta - synd. Hade varit intressant att se era projekt/äppelpressar och er idérikedom på bild.  Skulle också vija bygga en äppelpress alternativt köpa en billig. HIttade denna på Fyndiq och undrar om det är någon som provat den.
Wicki

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #82 skrivet: 29 nov-20 kl 16:53 »
Vet inte om du länkat eller tänkt lägga till en bild, men den har inte kommit med i så fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #83 skrivet: 30 nov-20 kl 15:48 »
Vad gäller äppleresterna (kakan) från pressningen, som diskuterades inne i tråden, så kan man säkert göra vin på det.
Hur skall du få ut vätska från kakan ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser