Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.  (läst 12442 gånger)

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #20 skrivet: 04 mar-12 kl 23:32 »
Pink-Ante!

Namnförslag på bock?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #21 skrivet: 05 mar-12 kl 06:21 »
Det mesta av doften försvinner under beredningen.

Köttet ska rengöras efter slakt, men självklart ser slaktaren till att köttet hålls så rent som möjligt under slakten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #22 skrivet: 08 mar-12 kl 14:01 »
Vår bock heter Bilbo och hans polare heter Beppe.
Hade en helt vit ett tag som hette Gandalf ;)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #23 skrivet: 09 mar-12 kl 19:17 »
Jag har knoppat av ett par svar hit i från Medicintråden


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128924.msg1196696#msg1196696




Med tanke på att 6o pers har läst det o bara en har svarat så är det tydligen ett ganska okänt preparat.

Vi ska köra vår bock i hästtransport till ett slakteri så småningom, det var därför jag undrade om lugnande droppar.

Och varför ska vi det?
Jo- han är mycket revirtänkande och ska jämt gå i närkamp med hornen först. Har pratat med veterinär som säger att det inte hjälper att kastrera honom då han börjar närma sig året. Och jag vill inte riskera att ge honom till någon som han kan skada. Tänk om ett barn kom i vägen för honom.  :-X

Han har skadat mig flera gånger nu så jag vet vad jag talar om. Blåmärke, skadat knä....Han är snäll när man kommer med mat, övriga tiden försvarar han fru o barn så jag inte kommer i närheten av dem. Killingen blir ju inte van vid folk som han håller på. :-\

Så veterinären sa att han gör bäst nytta i frysboxen.


Svar från Skräptanten

Hmm, är det inte ett bättre alternativ att slakta honom hemma? Det borde finnas någon alternativare i närheten av där du bor som kan slakta, om du känner dig osäker. Det är minst stressande för honom, tror jag, då är det bara en vanlig dag hemma, och han hinner inte börja ana oråd förrän han är död.

Ska du ändå transportera honom är nog bakluckan på en kombibil lugnare än en hästtransport. En ensam liten bock i en stor hästtransport blir liksom väldigt mycket yta, och det kan vara en stressfaktor.
Vi har transporterat våra getter både i bil och hästtransport, och det har iofs inte varit något bekymmer med något av det, det har bara varit att leda in djuren i hästtransporten mha lite godis. (Det är inte samma dramatik med transport som det kan vara för endel stirriga hästar.) Ensamma djur har dock alltid fått åka bil. Gettjejerna har fått åka i vår specialgjorda måttanpassade getbur, men när jag skulle hämta vår store bock gick inte det, eftersom han har 80 cm mellan hornspetsarna och kunde inte komma in i buren. Han och hans fru fick åka i bakluckan, tjudrade vid varsin lastögla

Svar getalina


Vår kombi är avställd.  :-\

Har velat mellan hemslakt o detta http://www.bassholmaslakteri.se/
De har avtal med skinnberedare och man vet att de kan det där med avlivning.
Hade jag kunnat kombinera avlivning hemma och att slakteriet skötte det andra så hade det varit det bästa. Jag är inte riktigt kry just nu och gubben vill inte ha mä det å göra.


getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #24 skrivet: 13 mar-12 kl 22:15 »
Spelar det någon roll när man slaktar för skinnets skull? Vår/höst fällningen tänker jag på då. Har preleminärt bokat om 3 veckor från i måndags ( 12/3)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #25 skrivet: 23 mar-12 kl 00:43 »
Här är en som har schamponerat sina getter  ;D

Hade två getter som råkade ut för detta inför en promenad på stan då de skulle vara reklampelare för en teaterföreställning. Det var inte populärt men det var inte mycket svårare än att bada en motsträvig envis hund. En person fick hålla i geten i kopplet medan jag fick skrubba och tvätta. Står man utomhus och spolar och använder lagom varmt vatten så är det inga större problem att få det gjort, men man blir ju lite blöt själv förstås. jag använde Hexocilschampo ett lite bakteriedödande schampo som är bra mot löss också. (tror jag?)


wedjat

  • Inlägg: 34
    • Södermanland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #26 skrivet: 23 mar-12 kl 01:34 »
Om skinnet är saltat så behövs ingen infrysning men skinnet ska förvaras svalt

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #27 skrivet: 23 mar-12 kl 04:16 »
Nar jag reste genom Mongoliet for manga herrans ar sedan slaktade vi en get genom att skara upp ett pyttelitethal i brostet, som geten knappt markte verkade det som. Sedan stoppade en liten tjej (hon var nog tonaring, men ganska sa liten till vaxten) in en hand i halet och knep tag runt getens viktigaste pulsader. Geten sag forvanad ut och slocknade pa tva-tre sekunder. Sedan vantade hon tills hjartat stannat och gav oss klartecken. Det enda vi inte kunde anvanda pa den slakten var tarminnehallet och klovarna, allt annat togs till vara. Inte en droppe blod gick till spillo. Det kallar jag ekologiskt! Enda verktygen var en vattenslang att skolja tarmarna med, en kniv att stycka kroppen med (och det var en vanlig hushallskniv jag kopt pa ett varuhus for 10kr), och ett par hinkar att ta hand om blodet innan korvskinnet blivit klart. Till och med margen i benen at vi upp.  :-[

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #28 skrivet: 24 mar-12 kl 17:30 »
Jag har hittat ett bra schampoo till folk o fä som jag tänker använda på getterna.

Ocean, 140 kr i vår affär per dunk. Provat på hundarna och mig själv å det blev bra.  :)

http://webshop.oceanshop.se/sv/product/211/Djurvard-4l

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #29 skrivet: 24 mar-12 kl 17:44 »
Försökte hitta en film som jag vet visar just det Tokyoboy pratar om. Hittat detta än så länge.  :) Ur filmen http://www.genghisblues.com/index.html


Paul Pena from the movie Genghis Blues,Good Horses




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser