Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  prisklass getkött  (läst 11658 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
prisklass getkött
« skrivet: 28 aug-08 kl 09:25 »
Som rubriken lyder. Vi har fått några turkiska spekulanter på unggetter. Alltså dom vill äta upp dom. Vi ska nu i höst slakta några bockkillingar. Men vad kan man ta för pris på detta då? Lamm tar vi 45kr/kg ostyckat alltså för en helkropp(naturligtvis utan ull och vom,huvud,klövar)


25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

gustafson

  • Gäst
SV: prisklass getkött
« Svar #1 skrivet: 28 aug-08 kl 09:34 »
Jag brukade ta samma pris som för lamm.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: prisklass getkött
« Svar #2 skrivet: 28 aug-08 kl 12:50 »
Man kan ta mer för getkött än för lamm om man hittar de rätta kunderna. 75:-/kg vet jag en som tar ostyckat.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: prisklass getkött
« Svar #3 skrivet: 28 aug-08 kl 14:11 »
Jaha ja men då kan man ju köra på samma som lamm. Vill ju inte ta mindre för det känns som om get/killing kött är mer lyxigt. Det är inte så lätt att få tag på menar jag. Iaf här är det så.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

gustafson

  • Gäst
SV: prisklass getkött
« Svar #4 skrivet: 28 aug-08 kl 14:16 »
Det är mer lyxigt, definitivt, och skulle gott kunna vara lite dyrare än lamm. Kände en bangladeshi en gång som sa att det var det allra dyraste hemma.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: prisklass getkött
« Svar #5 skrivet: 28 aug-08 kl 20:30 »
Vilken prisdumpning ;) Vi tar 85 för lamm kött kg och 100 för killing.
Man får ta best betalt för det som är godast ;D
Har även sålt bockfile tror vi tog 250 kr/kg inte riktigt säker mi någon stans där ???
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

gustafson

  • Gäst
SV: prisklass getkött
« Svar #6 skrivet: 28 aug-08 kl 21:32 »
Bockfilé för 250 kg/kg var kul. Grattis:)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: prisklass getkött
« Svar #7 skrivet: 28 aug-08 kl 22:04 »
Tyvärr är det så att folk här ikring tar 35:-/kg för lammet.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: prisklass getkött
« Svar #8 skrivet: 29 aug-08 kl 09:59 »
Ja vi bor ju i norrland  ;)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: prisklass getkött
« Svar #9 skrivet: 30 aug-08 kl 23:25 »
Jag är intresserad av att köpa rökt getkött vacuumförpackat (ca 200 gr/förpackning) till julkorgar. Gärna i Hälsingland. Säg totalt 5-10 kg. Vad får man betala då?

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: prisklass getkött
« Svar #10 skrivet: 02 sep-08 kl 20:34 »
Då pratar vi genast förädling och då blir det som sagt dyrare...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: prisklass getkött
« Svar #11 skrivet: 08 nov-10 kl 20:39 »
Fortsätter väl denna tråden då...

Finns det getkött att få tag på i norra skåne??

Har precis ätit en rökt bit jag köpte på lantbruksmässa i danmnark i somras, så jääääkla gott!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: prisklass getkött
« Svar #12 skrivet: 20 nov-10 kl 19:16 »
Mina killingar åt ungefär dubbelt så mycket som mina lamm för att producera samma antal kilo kött.  Så dubbla priset var det ingen som sa något om.

Hur är det med alla lagar och regler numera?  Får man sälja till annat än hundmat?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

elebo

  • Inlägg: 98
SV: prisklass getkött
« Svar #13 skrivet: 30 nov-10 kl 14:09 »
man måste skicka iväg livdjuret på slakt om det skall säljas lagligt. Såvida du inte har ett godkänt slakteri hemma. Vi har inget godkänt slakteri men vänner får ändå kött av oss.

groonsgard

  • Inlägg: 5
  • Finns inget dåligt väder! Bara dåliga kläder!
    • Småland
SV: prisklass getkött
« Svar #14 skrivet: 13 okt-18 kl 16:08 »
Vi har nyligen sålt lådor slaktat styckat och vacuumförpackat 200kr kilo hel eller halv bock.
Jättelätt att bli av med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 2 användare
xaelanar, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser