Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta Get kött?  (läst 26128 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Äta Get kött?
« Svar #20 skrivet: 08 mar-11 kl 12:17 »
Myskofikt, jag har tydligen inte sett denna tråd förut.  Brifus, jag hoppas Du vet om att getter AVSKYR att bli våta, ens det minsta, och att fuktig miljö är att BE om problem med bland annat klövar och lungor.

  Men sedan Du startade denna tråd har mycket vatten runnit under broarna.

  Getkött smakar mycket likt rådjur, minus stressen vid jakten, om man slaktar på ett bra sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

dbssa

  • Gäst
SV: Äta Get kött?
« Svar #21 skrivet: 08 mar-11 kl 13:54 »
Kan man köpa Get kött i affären.?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Äta Get kött?
« Svar #22 skrivet: 08 mar-11 kl 20:50 »
Kan man köpa Get kött i affären.?
Inte vad jag vet.  På min tid betalade slakterierna mellan 3 och 7 kronor per kg ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Äta Get kött?
« Svar #23 skrivet: 08 mar-11 kl 21:43 »
Rökt get är bland det godaste kött som jag har ätit.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Paladin

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Äta Get kött?
« Svar #24 skrivet: 07 nov-15 kl 05:00 »
Myskofikt, jag har tydligen inte sett denna tråd förut.  Brifus, jag hoppas Du vet om att getter AVSKYR att bli våta, ens det minsta, och att fuktig miljö är att BE om problem med bland annat klövar och lungor.

  Men sedan Du startade denna tråd har mycket vatten runnit under broarna.

  Getkött smakar mycket likt rådjur, minus stressen vid jakten, om man slaktar på ett bra sätt.

Jag kapar den här tråden för en snabb fråga i så fall.. att getter inte tål fukt, betyder det att de inte tål våtmarker? Min släkt har några små öar/holmar som behöver betas ner, och jag har funderat på att ha getter på dem då fåren inte kommer fram (för mycket sly och klippor..). Det är bergunderlag och rätt tort på marken, tål dem det eler blir skärgårdsklimatet och luftfuktigheten för mycket för dem?
Ett frö gror. Dess skal krossas, faller isär, vrids sönder av osynliga krafter. Insidan väller ut i myllan, blottat, sårbart, och förändras snart till oigenkännlighet.

Likaså skall människan växa - det gamla ska förvridas och falla isär, och det nya ska spricka igenom dess skal.. så frukta aldrig.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Äta Get kött?
« Svar #25 skrivet: 07 nov-15 kl 09:34 »
då fåren inte kommer fram (för mycket sly och klippor..). Det är bergunderlag och rätt tort på marken, tål dem det eler blir skärgårdsklimatet och luftfuktigheten för mycket för dem?

Våtmarker är klart olämpliga för getter. Skärgårdsklimat och luftfuktighet inga problem med ett bra vind/regnskydd. Bergunderlag, torr mark, mycket sly och klippor är rena paradiset för getter  :)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Äta Get kött?
« Svar #26 skrivet: 07 nov-15 kl 11:16 »
Min släkt har några små öar/holmar som behöver betas ner, och jag har funderat på att ha getter på dem då fåren inte kommer fram (för mycket sly och klippor..). Det är bergunderlag och rätt torrt på marken.
Låter som rena paradiset för getter!  Men tänk på att det blir mera utsatt för vind efter nerbetning.  Getter + öar => kala klippor!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser