Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)  (läst 1687 gånger)

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)
« skrivet: 07 feb-08 kl 13:41 »
Hej, ja det är min undran, varför växer näbben så mycket ? Har dvärgfönixar och deras näbbar växer så in i norden, har även andra hönor och tuppar men deras näbb den växer inte så mycket att jag måste klippa den.

Nån som har en bra ide´ ?? MVH Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)
« Svar #1 skrivet: 07 feb-08 kl 20:12 »
är det ingen som vet nåt eller har nått liknande problem?
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

frosvi

  • Inlägg: 10
SV: dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)
« Svar #2 skrivet: 07 feb-08 kl 23:40 »
Hej!
Har inget bra ide!
Men har samma problem med mina Dv. Fönix!
Har också undrat över detta eftersom det inte är så med min
övriga raser!
MVH  Helena

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)
« Svar #3 skrivet: 08 feb-08 kl 07:43 »
jag tänkte ett tag att det kunde vara en form av missbildning eller inavelsproblem nån som tror på de?
Helena, hur värper dina som och hur många har du?
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

frosvi

  • Inlägg: 10
SV: dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)
« Svar #4 skrivet: 08 feb-08 kl 10:17 »
 :) Jag har en tupp sex hönor!
Dom har värpt ett och annat ägg nästan hela vintern, men för c:a en
månad sedan har dom inte värpt  någonting...
Dom är sex år gammla.

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
SV: dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)
« Svar #5 skrivet: 08 feb-08 kl 10:59 »
Hej!

Jag vet inte om det är nåt som har med rasen att göra men pröva med att ge näbben lite sysselsättning i form av fodermorötter eller kålrot så kanske näbbarna slits ner eftersom dom växer.  :P
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

ela84

  • Inlägg: 509
SV: dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)
« Svar #6 skrivet: 08 feb-08 kl 12:28 »
När stormen va här drog den ner takpappen på förådet å den la jag in i hönsgården, för att de e så kladdigt å den blev de srot hitt att torka näbben på :-[
Kanske kan va nått för dom näbbar som växer? :P
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)
« Svar #7 skrivet: 10 feb-08 kl 11:36 »
pröva med att ge näbben lite sysselsättning i form av fodermorötter eller kålrot så kanske näbbarna slits ner eftersom dom växer.  :P

Jag har Hedemorahöns och några (2) av hönorna har jag fått klippa näbbarna på.
Dom går på betonggolv  ;) så där kan det inte bero på att näbbarna inte har möjlighet att slitas.

Men...dom är gamla 7-8 år kan det var ett åldersrelaterat fenomen ? Eller ärftlig orsak ?

 :)
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 10:50 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: dvärgfönixar.... (förvuxna näbbar)
« Svar #8 skrivet: 10 feb-08 kl 17:39 »
ja tror på den ärftliga, det är både sommarens kycklingar och de vuxna som har kratigt växande näbb. Men på sommaren så slits den ner naturligt och behöver inte trimmas x-tra, ska prova med takpappen, tror på de. /P
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 3 användare
javill, von tratt, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser