Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.  (läst 13479 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #40 skrivet: 02 mar-18 kl 08:14 »
Är draget så dåligt att det ryker in även om du gläntar försiktigt på luckan?
Jag har använt flera olika eldstäder.  Ingen av dem har direkt gillat när jag öppnat för vedinlägg.  Den jag använder nu har luftinsläpp nedanför rökröret (en borrad Laxen), och den vägrar att jobba öht om jag stänger luckan.  Men det rökröret har jag installerat nästan själv.   :-[

  Jag kanske ska tillägga att jag har känsliga slemhinnor, så det svider efter ganska små rökmängder.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #41 skrivet: 02 mar-18 kl 11:18 »
Jag hade problem med inrykning via luckan i kaminen i "rucklet", innan jag hittade en nedfallen tegelsten som hade fastnat i spjället och hindrade draget. Min erfarenhet är att om det är någotsånär bra drag i skorstenen så går det alltid bra att öppna luckan utan att få in rök, under förutsättning att man öppnar försiktigt. Gläntar litegrann först och väntar några sekunder innan man sakta öppnar den helt.
Det är förvisso lite större kaminer än Laxen jag har haft att göra med. Contura 350, Morsø 1410 och 1440, en modern Contura spisinsats, diverse vedspisar, försvarets tältkaminer m/44 och m/63, en Trolla från 70-talet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #42 skrivet: 02 mar-18 kl 19:50 »
Bäst att jag letar efter tegelstenar! ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Johan Nilsson

  • Inlägg: 1
SV: Elda tomma mjölkförpackningar i vedpanna.
« Svar #43 skrivet: 23 apr-18 kl 21:33 »
Ett säkert tips för att få fyr är att göra en ”kottebomb”, ta en mjölkföpackning, fyll den med kottar, sno ett tidningspapper runt och tänd på! Funkar alltid, fin startare med glöd!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser