Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på att skaffa killingar till flocken  (läst 4166 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Funderar på att skaffa killingar till flocken
« skrivet: 12 feb-18 kl 16:42 »
Hej,

Jag har tre dvärggetter. Två kastrerade bockar och en get, Geten är 3,5 år gammal och har fått en bockkilling tidigare. Jag fick nu möjligheten att låna hem en bock till hagen så att Daisy kan bli dräktig - tanken är helt klart lockande, men innan jag beslutar mig för hur jag ska göra tänkte jag att jag måste rådfråga era kloka alternativare!

Det är tre goa getter jag har. De är oftast goa mot varandra också, men stångandet och lekarna kan ibland bli väl hårdhänta och det är i regel Daisy som blir mest utsatt. Hon är lägst i rang, Tanken har därför varit att det hade varit så himla bra om det kunde komma in en get till i flocken och balansera upp bock/get-koncentrationen lite. Dock förstår jag ju att det likaväl bara kan bli bockkillingar hon får och då kanske det bara blir ännu mer "ojämlikt" nere i hagen. Jag vill ju att det ska bli en så bra getgrupp som möjligt.

Är det kanske bättre att se sig om för att köpa en liten gettjej att uttöka flocken med? Eller kanske bara låta flocken var som den är?

Mvh Amanda


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #1 skrivet: 12 feb-18 kl 21:47 »
Det naturliga i en getflock är att det föds killingar varje år och flocken utökas (samtidigt som några äldre dör, förstås). Att bockar, speciellt kastrerade, ska vara taskiga mot en get känns lite udda, men jag har ingen erfarenhet av dvärggetter och deras temperament. Bockar är ju som regel mycket lugnare i grupp än vad getter är.
Jag tror att en killing som föds in i flocken kommer att få det mycket lättare än en ungget som köps in.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #2 skrivet: 13 feb-18 kl 06:28 »
Men vad händer om det bara blir bockar? Kan man ha en flock med exempelvis 4 kastrerade bockar och en get?

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #3 skrivet: 13 feb-18 kl 06:32 »
Jag vet inte hur taskiga de är mot henne ur ett getperspektiv. De stångar henne så fort det är dags för mat av något slag. Annars är de snälla mot henne.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #4 skrivet: 13 feb-18 kl 07:48 »
Men vad händer om det bara blir bockar? Kan man ha en flock med exempelvis 4 kastrerade bockar och en get?
Ja, det kan man säkert. Jag har bara en kastrat på gården, så jag har könsseparerat utom under betäckningen. Följande har jag lärt mig:
15 bockar i grupp = lugna gatan när de väl etablerat rangordningen.
15 getter i grupp = en massa härjande hela tiden, även efter rangordningen är etablerad.

Den här mataggressiviteten är typisk för många djurslag, det är bara det att den är så tydlig hos getter...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #5 skrivet: 13 feb-18 kl 18:50 »
Om du köper in fler getter tycker jag du ska ta minst 2 från samma ställe så de har nån kompis sen barndomen.
Annars kanske det blir en konstig flock där den nya blir en ensam get utan kompis, men det löser sig säkert efter några år i vilket fall.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #6 skrivet: 15 feb-18 kl 13:47 »
De få dvärggetter jag har lärt känna har generellt varit mera tuffa mot varandra än lantrasgetter.  Bockar är som regel det fredligaste man kan träffa på.  Har du möjlighet att ge dem helt fri tillgång på stråfoder (hö)?  Då kan man hoppas att konkurrensen om maten uteblir.  Det blir en del spill, men getter kan inte tillgodogöra sig de grövsta stråna ändå.

  En get (hane eller hona) som är elak mot jämnstora flockmedlemmar är tyvärr oftast elak även mot dem som är mindre.  En liten killing kan alltså bli extra utsatt.  Kan du ge dem olika boxar över natten och när du inte kan kolla vad de gör?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #7 skrivet: 15 feb-18 kl 15:29 »
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha dem i olika boxar. De bor i ett litet hus som jag byggt åt dem i hagen. Tror att deras hage är närmare 2,5 ha. De har redan fri tillgång till hö.

Men jag funderar på hur man går tillväga om jag skulle bestämma mig för att skaffa killingar, det kanske är jätteomständligt? Måste man dela på dem under tiden hon är dräktig? Hon kommer ju inte att vilja vara ensam? Det vill ju ingen av dem!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #8 skrivet: 15 feb-18 kl 18:19 »
Du kan ha dem i lag medan hon är dräktig men när hon fått sina killingar är det väl bra att åtminstone i början ha ett ställe där hon kan vara i fred med dem i några dagar eller kanske varje natt i några veckor?
Det låter som du har dem som utegångsdjur året runt utan möjlighet att stänga i dem och om de går så är väl risken hon föder killingarna i nån snödriva om hon är ranglåg?
Små killingar kan ju annars lätt bli rävmat om man har dem ute på natten eller om hon killar ute på natten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #9 skrivet: 16 feb-18 kl 15:59 »
Ja, en liten box åt den födande modern är alltid en bra idé.  De flesta har grindar på en dryg meter, och sätter två sådana i ett hört av boxen.  Tumregel:  Lika många dagar i den boxen efter förlossning som antalet små som fötts i den.

  Hur ser din foderhäck ut?  Kan de ranglåga gömma sig bakom den och få i sig något medan de äter allihop?  Getter går normalt tillsammans på födosöksturer.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #10 skrivet: 21 feb-18 kl 08:04 »
Tack för alla fina tips! Min foderhäck kan de gå runt, så Daisy hittar alltid nåt hörn att mumsa på till slut. Oftast tar grabbarna en långsida var och så får hon äta från kortsidan. De går alltid tillsammans på födosöksturer, och det är sällan de är mer än tio meter från varandra, så så illa kan de inte tycka om varandra!

Låter som att det kan bli meckigt med dräktighet och förlossning för min del. Blir kanske bäst att ha kvar min lilla trio som den är❤️

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #11 skrivet: 21 feb-18 kl 09:44 »
Låter som om Daisy inte får någon riktig matro.  Om du kan, så utöka foderhäcken på något sätt, så att hon alltid har flera platser att välja på.  Om bockarna har horn, så kan du göra ett hinder som gör det jobbigt för dem att ta just långsidan.  Om de är på kortsidan, så får Daisy mera tid att leta efter de godaste stråna.  Även om hon också har horn så blir de i regel inte lika stora som bockarnas.  Fast, en kastrat får mindre horn än en fertil bock.

  Om du väljer att utöka flocken med inköpta getter, så är min erfarenhet att det går lugnast till om de båda grupperna som ska sammanföras är ungefär lika stora.  Om de nya är av en snällare sort, så bör de till och med vara flera.  Som redan känner varann och trivs ihop.

  Du lär få länsstyrelsen på dig om två dör och en blir ensam kvar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #12 skrivet: 22 feb-18 kl 07:29 »
Vad menar du med att om två dör och en blir ensam kvar? När de blir så pass gamla att de dör av ålder? Det är förhoppning ännu länge kvar...

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #13 skrivet: 22 feb-18 kl 07:30 »
Jag ska helt klart fixa det här med foderhäcken. Tack för tipset!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #14 skrivet: 23 feb-18 kl 15:17 »
Jag bara varnade för länsstyrelsen, dom kan vara stränga med att djur ska ha sällskap av en artfrände.  Om aktuella individer trivs ihop brukar de inte ta någon hänsyn till ...   ::)

  Ja, vi hoppas att det dröjer länge, men alla ska vi dö en gång.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #15 skrivet: 26 feb-18 kl 20:17 »
  Du lär få länsstyrelsen på dig om två dör och en blir ensam kvar.
Faktiskt inte. Den där regeln att du måste ha minst 2 gäller enbart för får, inte för getter. Tyvärr :-\ .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Funderar på att skaffa killingar till flocken
« Svar #16 skrivet: 27 feb-18 kl 19:51 »
Skulle hellre låta geten få egna killingar än att köpa in en till get. Det är stor risk att den stackars inköpta geten blir ett mobbingoffer. Inget förenar en grupp getter som en utomstående att ge sig på. Getter stiger i rang när de får killingar. förlitet utrymme skapar oro i flocken. Bra om det finns utrymmen som man kan göma sej i (att inte hela utrymmet går att överskåda). Mina getter blir som förbytta när de kommer in för vintern. en fult fungerande flock blir helknäppa och elaka när de kommer in.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, von tratt, Frydreik, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser