Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar till slakt.  (läst 3373 gånger)

Gika

  • Inlägg: 152
Kycklingar till slakt.
« skrivet: 26 dec-17 kl 13:10 »
Eftersom vi bor i sommarstugan enbart på sommarhalvåret så kan jag inte hålla höns som jag skulle vilja. Jag har ingen som kan ta hand om dem på vintern.
En tanke slog mig att om jag köper nykläckta kycklingar på våren och har de i sommarstugan till hösten när det är dags att flytta till lgh igen. Har de då blivit stora nog att slakta och äta?
Är det något som skulle fungera eller är jag helt ute och cyklar?

Postat med Alternativ.nu´s app


karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #1 skrivet: 26 dec-17 kl 14:18 »
När du köper kyckling i affären är de bara 6-7 veckor gamla innan de slaktas.  Men det är en särskild ras som växer väldigt fort och ger mycket kött. De äter och skiter hela dagen lång.  Jag tror det finns en tråd här som heter Vi som har broilers där du kan kolla lite.

Svenska lantrashöns är nog ungefär i storlek koltrast när de är sex veckor. Men det går så klart att slakta och äta, - folk åt ju småfåglar "kramsfågel" förr i världen.  Jag tror det är rätt vanligt att slakta övertaliga ungtuppar vid 3-4 månader.  Men de smakar ju inte som broilers, segare men med mera smak.

Så finns det s.k. kombinationsraser som dels ger rätt mycket kött, dels värper bra.

Folk som har småskaliga hönsflockar och som säljer könsbestämda kycklingar säljer dem ofta i när de är 7-9 veckor för då kan man könsbestämma. I regel är ju hönkycklingar lättare att sälja än tuppkycklingar. 

Så absolut tror jag det kan fungera.  Om du klarar att slakta dina sommarhöns, förstås.


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #2 skrivet: 26 dec-17 kl 20:44 »
Vad menar du med "sommarhalvåret" ? Om du menar verkligen ett halvår är det ju inga problem att få kycklingar slaktfärdiga. Du skulle t.o.m. kunna föda upp gäss till slakt och då även slippa gräsklippning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #3 skrivet: 27 dec-17 kl 00:01 »
Fråga efter den kycklingen som säljs son ekologisk kyckling i köttdisken.
Den växer inte så super snabbt som vanlig broiler.
Tror den heter rowan ranger

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #4 skrivet: 27 dec-17 kl 00:31 »
Sommarlovet är ju ca 10 v. Vi kommer med största sannorlikhet bo där en månad innan och en månad efter. Vilket ger 18 v att växa på.
I början är de kanske tom så små att de kan bo i en låda i köket beroende på när de kläcks. Innan vi flyttar dit vill säga.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #5 skrivet: 27 dec-17 kl 02:02 »
Vid 18 veckors ålder är dom ju snart vuxna! Då får du mycket mat i grytan om du väljer en tung ras. Mina Hedemorshöns är lätta, ingen köttrik ras.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #6 skrivet: 27 dec-17 kl 11:52 »
Det gäller bara att snoka reda på någon som kläcker många lantraskycklingar vid den tid som passar dig. Eller att skaffa en kläckare och köpa ägg, det har sin charm och fungerar ju bra i lägenhet. Då kan du ta ägg från flera små hobbyhönshållare i din närhet.

Broiler är visserligen ett enkelt sätt att få mycket hemproducerat kött, men man blir lite deprimerad av de stackars felavlade djuren även om man håller dem på trevligt sätt för höns. Jag skulle nog välja en tyngre ras av några trevliga höns och så faktiskt prova mig fram genom raserna eftersom du ändå tänker slakta alla till hösten.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #7 skrivet: 27 dec-17 kl 12:24 »
Du kan ju sälja dem som värphöns också, själv brukar jag söka med ljus och lykta efter värpfärdiga höns. Det man inte behöver fler av än 1 är ju tuppar, de kan ju inte samsas så där måste överskottet slaktas ut.
Var bor du/har du din sommarstuga?

Jag gillar verkligen att du tar ansvar för dina planer och kollar upp alternativ innan det "är för sent"! Det finns tyvärr alltför många som agerar först och tänker efter sedan!
En stor eloge till dig alltså!

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #8 skrivet: 30 dec-17 kl 08:22 »
Tänkte också att du kan ju sälja dina höns till hösten då de flesta höns slutar värpa på hösten då de ruggar och man behöver ungdomar som precis skall värpa när det blir höst. Du får ju mellan 100-200 för blandras hönor. Tupparna kan du slakta å äta upp
 :)
Ullish

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #9 skrivet: 30 dec-17 kl 10:38 »
Gika, det verkar som om du har avskrivit tanken på värphöns och egna ägg bara för att du inte kan ha dem över vintern.  Så klart kan du köpa värphönor på våren och antingen sälja dem igen till hösten eller göra hönsgryta om de blir svårsålda.  Får du tag på en ruvhöna på ägg på våren kan du ju t.o.m få uppleva en hönsmamma med kycklingar i början på säsongen och få ägg utav henne lite senare. Samt få slaktdjur till hösten och unghönor till avsalu.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #10 skrivet: 31 dec-17 kl 15:55 »
Vad många bra idéer och förslag! Tack!
Jag skulle ju kunna kombinera. Kanske ha en eller två värphöns och några kycklingar. Sälja värphönsen till hösten om det går och sälja hönorna. Och slakta tupparna som ingen vill ha. Då får jag leva med höns som jag önskar under sommaren men löst problemet under vintern.
Vilka raser skulle ni rekomendera?
När jag kan ha höns på heltid har jag en löjlig dröm om gröna ägg. Tycker det är så coolt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gika

  • Inlägg: 152
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #11 skrivet: 31 dec-17 kl 15:55 »
Du kan ju sälja dem som värphöns också, själv brukar jag söka med ljus och lykta efter värpfärdiga höns. Det man inte behöver fler av än 1 är ju tuppar, de kan ju inte samsas så där måste överskottet slaktas ut.
Var bor du/har du din sommarstuga?

Jag gillar verkligen att du tar ansvar för dina planer och kollar upp alternativ innan det "är för sent"! Det finns tyvärr alltför många som agerar först och tänker efter sedan!
En stor eloge till dig alltså!
2 mil utanför Örebro ligger sommarstugan.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kycklingar till slakt.
« Svar #12 skrivet: 31 dec-17 kl 16:20 »


När jag kan ha höns på heltid har jag en löjlig dröm om gröna ägg. Tycker det är så coolt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vi har grönvärpare (Isbar) och de är helt ok som höns. Fast brunvärparna (Kopparmaran) blir lite biffigare som slakttuppar.

Hittar du inte närmre så kan frun säkert spara undan ett 18-pack till våren så du kan kläcka. Hon har sålt ägg några gånger till kläck, men annars kläcks det mest för eget bruk. Just nu går det nog fyra sorters hönor i den hönsgården, och jag vet inte vad för sorts tupp som roar dem. Det gäller ju att hålla rätt tupp till rätt hönor (och inte för många hönor) en längre tid innan man tar ägg för kläck, och det fungerar inte här över vintern. Någon borde bygga mer...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser