Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla där det funnits pälsfarm?  (läst 1483 gånger)

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
Odla där det funnits pälsfarm?
« skrivet: 25 sep-17 kl 12:19 »
Hej! Vad har ni för tankar om odling på mark där det har funnits en pälsfarm? Jag vet inte exakt när farmverksamheten avslutades, men kanske för 20-30 år sedan. Någon som har koll på hur mycket bekämpningsmedel som användes på pälsfarmerna förr? Har förstått att DDT var vanligt för att bekämpa ohyra på djuren. Och DDT blir ju kvar hemskt länge i marken... Men det användes ju en del otrevligheter också i jordbruket så är det jämförbart att odla på gammalt farmområde och att odla på gammal åkermark, eller är farmområdet värre? Skulle ni göra något särskilt, typ byta ut mer eller mindre av översta jordlagret, göra som stadsodlare på tveksamma områden och odla i helt separata system, odla utan att fundera desto mer på saken eller något annat?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla där det funnits pälsfarm?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-17 kl 12:54 »
Det kan vara lönt att genomföra tester av jorden innan man drar igång något.
Då vet man exakt vad man har att förhålla sig till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla där det funnits pälsfarm?
« Svar #2 skrivet: 25 sep-17 kl 15:08 »
Blev lite intresserad av frågan och googlade DDT. Jag skulle inte vara speciellt rädd för DDT. Men det kan kanske vara bra att forska lite i vilka andra ämnen som kan ha spridits i samband med pälsfarmandet.

Å andra sidan har det funnits en eller flera pälsfarmer (mink) i varenda by häromkring och jag har aldrig hört något om att dessa platser skulle anses farliga.

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Odla där det funnits pälsfarm?
« Svar #3 skrivet: 26 sep-17 kl 09:32 »
Hej! Ja, jag är ju glad om det inte har använts så mycket gifter på farmerna... Orsaken till att jag tar upp frågan är att jag inte alls har koll på pälsfarmning och man vet ju aldrig med det glada 60-70-talet hur mycket som bekämpades och med vad. Jordbruk har jag bättre koll på och vet ungefär vad man kan förvänta sig att har används på gammal åkermark. Skulle bara vilja kunna sätta ett farmområde i relation till detta. Det vore ju mindre kul om man sen efter att ha anlagt sitt grönsaksland får reda på att stället har varit värsta giftdumpen.

andtol

  • Gäst
SV: Odla där det funnits pälsfarm?
« Svar #4 skrivet: 26 sep-17 kl 10:29 »
Precis som Skogsvilde tipsar om ovan så ska du göra jordprover. Det kostar inte så mycket och ger svar på dina frågor.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Odla där det funnits pälsfarm?
« Svar #5 skrivet: 26 sep-17 kl 19:57 »
Hej! Ja, jag är ju glad om det inte har använts så mycket gifter på farmerna... Orsaken till att jag tar upp frågan är att jag inte alls har koll på pälsfarmning och man vet ju aldrig med det glada 60-70-talet hur mycket som bekämpades och med vad. Jordbruk har jag bättre koll på och vet ungefär vad man kan förvänta sig att har används på gammal åkermark. Skulle bara vilja kunna sätta ett farmområde i relation till detta. Det vore ju mindre kul om man sen efter att ha anlagt sitt grönsaksland får reda på att stället har varit värsta giftdumpen.
Du får nog gå till bala ett par årtionden till den stora epoken var 40-50talet 60-70 då hade don flesta redan lagt ner där ja bodde. Mitt förra ställe var en gammal räv och minkfarm så mitt största problem var att först försöka få upp alla gamla nät som låg till stora delar i backen så hästarna a inte behövde fastna i nätet  . Och en masa glas och plåt som låg utslängt . Ska dock säga att man inte var så miljömedveten då på 80talet så man tänkte inte på en massa kemikalier kunde finnas i marken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
Sjul, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser