Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kipphyvel  (läst 6863 gånger)

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
Kipphyvel
« skrivet: 16 jun-16 kl 22:12 »
Har en kipphyvel stående i bra skick någon som kan tänkas veta vad en sådan kan vara värd? Och nä jag visste inte va det för än efter en del luskande.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kipphyvel
« Svar #1 skrivet: 16 jun-16 kl 22:31 »
Tyvärr tror jag att priset ligger på 30 ör / kilot. Det är nämligen bara skroten som har interesse av en sodan maskin idag. Det går hundra gånger fortare att fräsa och med mycket bättre resultat.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kipphyvel
« Svar #2 skrivet: 16 jun-16 kl 22:43 »
Det brukar finnas en viss efterfrågan på kipphyvlar bland hemmapulare och småverkstäder på landet.

Om den är i någorlunda hyfsat skick skall du säkert kunna få några tusen kronor för den. Två till fem gånger skrotkilopris brukar vara ett bra utgångsläge när man talar om lindrigt föråldrade maskiner med visst renoveringsbehov.

Se till att den kommer till ett gott hem! Bra maskiner är en samhällsresurs som vi måste vara rädda om.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Kipphyvel
« Svar #3 skrivet: 17 jun-16 kl 17:12 »
Ja skrota tänker jag inte göra. Då får han väl stå kvar tills han blir antik och så får min son baxa i väg åbäket till antikrundan. ;) Kan hända han blir miljonär. Skämt åsido efter letat en del på nätet har jag förstått att det finns entuiaster . Bara svårt att veta vad man kan begära.

Rööf

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Kipphyvel
« Svar #4 skrivet: 17 jun-16 kl 17:23 »
Runt 5000 kr beroende på skick och modell. Kan du lägga ut en bild på den?

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Kipphyvel
« Svar #5 skrivet: 17 jun-16 kl 21:18 »
Nej jag fixar inte det där med bilder här..Orkar inte sätta mig in i hur det fungerar. Fast jag kan skicka på telefon om du är intresserad för egen del. Skicket bedömer jag som bra.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kipphyvel
« Svar #6 skrivet: 20 jun-16 kl 19:11 »
Dessa har ju den fördelen att verktygen är billiga att göra och de är relativt enkla att använda när man väl lärt sig, gör man väldigt litet skärande bearbetning så duger de gott tycker jag. Slipar man till egna verktyg så kostar de ju bara en spotstyver jämfört med rundfräsar och man kan ju jobba med någonting annat medan man väntar på den, vilket man inte (nåja, men relativt sällan) kan med en riktig fräs.


4-5 tusen brukar de gå för om de är i bra skick och fungerar.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Kipphyvel
« Svar #7 skrivet: 07 aug-17 kl 14:46 »
Jag letar en kipphyvel, men det kan vara aningen för långt att åka :-/

/Markus
Ät kött - må bra - lev länge.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Kipphyvel
« Svar #8 skrivet: 08 aug-17 kl 10:22 »
Var står den, mer precist?

/m
Ät kött - må bra - lev länge.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Kipphyvel
« Svar #9 skrivet: 08 aug-17 kl 10:42 »
Utanför Falköping. Har du vägen förbi så.

Jack_SB

  • Gäst
SV: Kipphyvel
« Svar #10 skrivet: 24 sep-17 kl 20:56 »
Hej,

Har du sålt den "Ek" eller finns den kvar? Eller Markus, har du köpt den? Jag letar också efter en kipphyvel. :)

MVH/Jacek_SB

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Kipphyvel
« Svar #11 skrivet: 24 sep-17 kl 22:01 »
Vad är en kipphyvel för oss mindre insatta? Verkar ju vara bra!? Vill jag också ha en?......      ;)

Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kipphyvel
« Svar #12 skrivet: 24 sep-17 kl 23:14 »
En kipphyvel är en gammaldags maskin för att bearbeta fram plana ytor på stål. Numera använder man oftast fräs för det ändamålet eftersom en sådan arbetar mycket snabbare, men om man inte har pressen på sig att hålla ner bearbetningstiderna för att det tickar pengar under tiden så kan en gammal kipphyvel fortfarande ha en funktion att fylla.
Det finns vissa specialjobb där kipphyveln är överlägsen andra "universella" maskiner, t ex om man ska göra ett invändigt kilspår i ett nav.
En fördel med kipphyvel framför fräs är att det är lättare att tillverka och slipa om hyvelstål själv än att försöka göra fräsverktyg i egen regi.

Markus har fått tag på en kipphyvel på närmare håll nu, dock är den okomplett och i dåligt skick så det återstår att se om den kommer att renoveras eller om han fortfarande är intresserad av ett bättre exemplar.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Kipphyvel
« Svar #13 skrivet: 25 sep-17 kl 10:21 »
Jag letar vidare, men ska även försöka få iordning den jag fick då den nog är en storlek för liten för mina önskemål, jag vill ha en med 24" slaglängd, för då klarar jag de allra flesta topplock till exempel.

Men den i Falköping är för långt bort för min del i vilket fall.

/m
Ät kött - må bra - lev länge.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Kipphyvel
« Svar #14 skrivet: 25 sep-17 kl 12:57 »
Tack för förklaringen!

Postat med Alternativ.nu´s app


Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Kipphyvel
« Svar #15 skrivet: 25 sep-17 kl 19:58 »
Hej,

Har du sålt den "Ek" eller finns den kvar? Eller Markus, har du köpt den? Jag letar också efter en kipphyvel. :)

MVH/Jacek_SB
Finns kvar. Har inte blivet av att annonsera ut den.

Jack_SB

  • Gäst
SV: Kipphyvel
« Svar #16 skrivet: 25 sep-17 kl 23:39 »
Hej,

Kan du avläsa typbeteckningen på din kipphyvel, kanske ta någon bild. Är det Värnamo? De fanns i flera storlekar, vissa väger över två ton. Jag söker efter en liten rackare.

Jag finns i Stockholmsområdet men om det är rätt sorts maskin och i hyggligt skick så skulle det vara värt besväret.
Om du vill få den värderat så kan jag sätta dig i kontakt med en maskinhandlare. De skall tjäna de också och transporten kostar en del
men du kan få ett hum.
Nyligen såldes en väldigt fin maskin för 7000, men den såg ut som ny och var komplett med skruvstycke och tillbehör.
MVH/Jack_SB

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Kipphyvel
« Svar #17 skrivet: 26 sep-17 kl 08:14 »
Fixar det inte med bilder här men om du skickar pm med ditt mobilnr kan jag ta lite bilder. Jag tycker den är rätt stor men jag tror inte den väger över två ton. Vikten grundar jag på att jag flytta den med lastartraktoren, men det var tungt. skruvstycke finns. Ska och så upplysa om att jag har inte själv haft i gång dem. Den fanns på en granngård jag köpte till. Förre ägaren var en maskinnörd och ett tekniskt geni.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Kipphyvel
« Svar #18 skrivet: 26 sep-17 kl 09:46 »
7000 måste vara stående världsrekord nästan. :-)

De brukar gå för skrotvärdet även om de är fin. Tyvärr ska man nog säga, för maskinerna är bättre än vad folk trorl.


/m
Ät kött - må bra - lev länge.

Jack_SB

  • Gäst
SV: Kipphyvel
« Svar #19 skrivet: 26 sep-17 kl 19:03 »
Hej,

Till "Ek" - jag har skickat mail med mit mob nr med hjälp av den här lilla mail symbolen till vänster, det skall väl funka hoppas jag.

Till Markus, ja, jag håller med, det var i dyraste laget men den var nog som ny och såldes av en maskinhandlare.

//Jack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser