Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getkompis till dvärgtrion?  (läst 1771 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Getkompis till dvärgtrion?
« skrivet: 03 apr-16 kl 07:28 »
Mina tre underbara dvärgisar utgörs av två kastrerade bockar och en get. Geten Daisy är lite mobbad av de stora starka killarna och får kämpa för sin plats vid höhäcken. Ofta stångar de henne helt utan anledning. Jag har funderat på hur det skulle vara om jag skaffade henne en tjejkompis? Funkar det så att det hade kunnat vara lite stöd för henne? Någon som har erfarenhet?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getkompis till dvärgtrion?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-16 kl 08:31 »
Det är svårt att säga, det beror på vad för get du köper som sällskap till henne, och hur de kommer överens. Det bästa hade nog varit om du kunde få tag på en get från gården där du köpte henne, någon som hon redan känner och förhoppningsvis gillar.
Vad står Daisy och bockarna i för förhållande till varann? Kommer de från samma ställe eller olika ställen? Är de släkt?
Att getter (och i det här fallet bockar) är mataggressiva är mer eller mindre en inbyggd getegenskap, så det är det i princip omöjligt att göra något åt. Det enda en som ägare kan påverka är att ordna plats så alla får äta samtidigt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getkompis till dvärgtrion?
« Svar #2 skrivet: 03 apr-16 kl 09:05 »
Just det!  Bygga bort konkurrensen.  Om getterna kan gå runt hela foderhäcken, och den alltid är fylld, fungerar det bäst, enligt min erfarenhet.  Hur är det vid liggplatserna?  Kan den minsta/svagaste hitta en lugn plats utan att ta strid?  Vatten, mineral?  Det som alltid finns tillgängligt är inte lika stor anledning att kiva om.

  Jag kan också tänka mig smärta eller annat illabefinnande som orsak till stångighet, men i det här fallet ser det ju ut att i så fall ha drabbat två bockar samtidigt.  Inte så troligt, men kolla ändå att ingen av dem har ont någonstans!

  Återstår getternas egen medfödda drift att vara elaka.  En egenskap som inte alla getter har, och som är vanligare hos dvärgisar, enligt min erfarenhet.  Detta är, som jag har uppfattat det, både medfött och inlärt.  En ensam ny i en redan etablerad flock brukar få svårt att hävda sig.  När jag medvetet har blandat grupper, har jag försökt att göra detta på neutral mark och med ungefär lika stora grupper.  Man bör även väga in risken för smittor av olika slag.

  Kan det vara så att de kastrerade bockarna känner sig frustrerade av att inte kunna göra något åt Daisys brunst?  De vet nog om att de är snöpta.  Det är inte helt ovanligt att en bock i det läget låter sitt dåliga humör gå ut över just geten.

  En modell kan ju vara att låta Daisy få en kull killingar.  Men jag antar att du låtit kastrera bockarna för att inte få fler.

  Om du börjar med foderserveringen, så får du se om det har effekt.  Om du ska skaffa fler, så måste du ju i alla fall fixa den detaljen!

  Kul stt se dig här, bissingen!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Getkompis till dvärgtrion?
« Svar #3 skrivet: 03 apr-16 kl 16:10 »
Tack för smarta tips! Ena bocken är Daisys och han fyller ett år i maj. Andra bocken är inte släkt och han är drygt ett år gammal.

Jag har så att de kan gå runt höhäcken och de har alltid tillgång till hö. Så Daisy får äta och dricka och slicka på saltstenen. Så det går ingen nöd på henne. Inget akut läge alltså, men grabbarna är ofta onödigt elaka mot henne och det känns ju inte så kul. Speciellt när jag kommer i närheten för då kivas alla om att få min uppmärksamhet, och då är det Daisy som får skiten.  :(

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getkompis till dvärgtrion?
« Svar #4 skrivet: 04 apr-16 kl 12:12 »
Aha, men då kanske du kan visa tonårsgrabbarna att de bör ändra sitt beteende?  Det är ju du som är chef över alla tre, eller hur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser