Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hänga getkött  (läst 3301 gånger)

tyskland820

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
Hänga getkött
« skrivet: 10 jul-15 kl 11:32 »
Jag skall snart slakta min första killingbock. Skall jag hänga köttet? I så fall hur länge?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hänga getkött
« Svar #1 skrivet: 10 jul-15 kl 17:51 »
Jag brukar hänga killingar ungefär 40 dygnsgrader. Vet egentligen inte om det är nödvändigt, men "en gör ju så".
Men...har du något flugfritt utrymme där du kan hänga kroppen? De flesta brukar vänta med att slakta tills efter flugsäsongen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Hänga getkött
« Svar #2 skrivet: 10 jul-15 kl 20:26 »
en killing får man in i en vanlig hög kyl, billigt på blocket. bara lite fix med att sätta in nån form av krok i taket av kylen.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hänga getkött
« Svar #3 skrivet: 12 jul-15 kl 23:27 »
Ja, Skräptanten, "en gör ju så".  Men jag har ibland styckat direkt, och lagt i frysen.  Jag blev iaf inte sjuk!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser