Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mineraler till getter  (läst 3295 gånger)

tossefarmor

  • Gäst
mineraler till getter
« skrivet: 12 nov-14 kl 14:47 »
Är lite nyfiken på vad ni ger era getter för mineraler. Själv ger jag mina fårmineraler med jod.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: mineraler till getter
« Svar #1 skrivet: 12 nov-14 kl 21:45 »
Vi ger komineraler

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: mineraler till getter
« Svar #2 skrivet: 12 nov-14 kl 22:07 »
Själv ger jag mina fårmineraler med jod.

Fårmineral med koppar menar du väl?

tossefarmor

  • Gäst
SV: mineraler till getter
« Svar #3 skrivet: 12 nov-14 kl 22:34 »
Naturligtvis menade jag koppar :-[, vet inte vad jag fick jod ifrån.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: mineraler till getter
« Svar #4 skrivet: 13 nov-14 kl 07:17 »
Använde komineraler eftersom kopparhalten i fårmineral med koppar är för låg för getters behov.
 

tossefarmor

  • Gäst
SV: mineraler till getter
« Svar #5 skrivet: 13 nov-14 kl 14:25 »
Eftersom jag vet värdet i jorden, så behöver jag inte ge dem extra koppar, det är därför som de får fårmineraler med koppar.

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: mineraler till getter
« Svar #6 skrivet: 16 nov-14 kl 17:42 »
Jag ger mineraler till nötdjur. Jag stötte just på en som inte ger mineraler alls dock, alla gör väl olika.
Mina äter väldigt lite av mineralerna. Saltstenen däremot knaprar dom på ibland.
Jag har viltsten men tydligen har det kommit en sten till just getter på granngården.
Kanske behövs inte mineralerna med den stenen?
Denna eviga diskussion:-)

tossefarmor

  • Gäst
SV: mineraler till getter
« Svar #7 skrivet: 18 nov-14 kl 08:16 »
NettanPlettan , ja denna diskussion kan vi ha hur många gånger som helst ;)

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: mineraler till getter
« Svar #8 skrivet: 19 nov-14 kl 20:15 »
:-)

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: mineraler till getter
« Svar #9 skrivet: 10 feb-15 kl 21:54 »
När jag hade en massa getter på 80-talet körde jag konsekvent med tångmjöl från norge. Fungerade fantastiskt bra. Jag hade lärt mig en massa om alger till djur och människor av alg-börje i valbo.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: mineraler till getter
« Svar #10 skrivet: 16 feb-15 kl 10:19 »
Jag gav mina en buffé med så många olika sorters salt och mineral jag kunde få tag på.  När hela alltet en gång var serverat, behövde jag inte bry mig om det på flera år, utom en rengöring då och då.  Enligt "kung" Kalle Hammarberg så kan getter (antagligen de flesta djur) själva kombinera ihop det de behöver.  Och behoven kan växla med ålder, "civilstånd", hälsotillstånd, utfodring, årstid, osv.  (Jag kunde exempelvis konstatera att den som konstruerat den så kallade Betesbaljlan varit kunnig.  Hela vintern var den orörd, men så fort det började sticka upp lite grönt mellan snöfläckarna, så sa det bara SCHLOFS!! och så var den uppäten!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordigard

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: mineraler till getter
« Svar #11 skrivet: 21 feb-15 kl 13:28 »
Vi gir geitene mineralbolus for sau 2 ganger pr år, i tillegg fri tilgang på mineralbøtte for ku med tilsatt selen. Alltid saltstein med kobber.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 3 användare
tuslus, skogskälla, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser