Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera grävd brunn?  (läst 12128 gånger)

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #40 skrivet: 20 jul-14 kl 06:23 »
Nej, något mer än kaniner och höns är jag medveten om blir svårt.
All mark runtomkring ägs dock av någon skogsstiftelse eller vad han sa, vilka brukar vara enkla att ha att göra med tydligen. Mitt emot tomten har de ungefär en hektar halvöppen skog/skogsbete av något slag där det ibland går får. Kanske kan man hyra in sig där..
En del skog finns på tomten, men som sagt väldigt mycket runtomkring. Kan man köpa några träd av stiftelsen tro (borde väl bli halvbilligt om man sköter allt direkt runt tomten) eller handlar deras verksamhet främst om att bevara skogen kanske (inte för att det verkar vara någon urskog).
Får ju såklart ringa dem och kolla.
Låter kanske lite naiv i mina anföranden här, men fick en bra wibe av säljaren så litar på det han sa i många avseenden.
Sen ska jag som sagt försöka dubbelkolla det mesta med kommun, lantmäteri osv.

Ang brunnen.
Är nästan enbart skog runtomkring i säkert över 1km radie så något utsläpp som kunnat förstöra vattnet bör man väl inte vara så orolig för. Finns även en hälsokälla några hundra meter bort, om det nu har någon betydelse.

Men när du säger gräva om, vad menar du då. Hur gör man det?
Tar bort all stensättning och sätter dit cementringar då?

andtol

  • Gäst
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #41 skrivet: 20 jul-14 kl 08:46 »
Ang brunnen.
Är nästan enbart skog runtomkring i säkert över 1km radie så något utsläpp som kunnat förstöra vattnet bör man väl inte vara så orolig för. Finns även en hälsokälla några hundra meter bort, om det nu har någon betydelse.

Men när du säger gräva om, vad menar du då. Hur gör man det?
Tar bort all stensättning och sätter dit cementringar då?

Aha, då är vattnet säkert alldeles utmärkt för dina behov.

Jag vet ej hur du ska göra med brunnen, det finns de som kan det bättre. Sök och läs några trådar här på alternativ. Det viktiga är att det finns vatten och att vattnet är bra. Sen kostar det mest arbete (tid) och lite pengar.

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #42 skrivet: 03 okt-14 kl 12:32 »
Precis, det är mest djupborrade brunnar som har sådana problem. Om man nu inte råkar bo någonstans där berggrunden nästan är självlysande, som t ex på vissa håll i Närke och Västergötland.

Lyfter tråden igen, är nyfiken på var i Västergötland du syftar på, och gärna lite tips på var man kan läsa om detta. Sen har jag funderingar kring skyhög nitrithalt i en gammal grävd och stenlagd brunn, men det tar jag i en ny tråd. Kanske är nitrit/nitrat problemet i wannabehippie's fall också?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #43 skrivet: 03 okt-14 kl 15:45 »
Lyfter tråden igen, är nyfiken på var i Västergötland du syftar på, och gärna lite tips på var man kan läsa om detta.

Sök på t ex sgu.se och lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/Pages/default.aspx , lämpliga sökord är t ex alunskiffer, rödfyr, uran och radon.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #44 skrivet: 06 feb-18 kl 09:46 »
Hej, har själv en grävd brunn som jag renoverat 2 ggr. Procedur:
- Ner med en dränkbar pump
- Pumpa ut allt vatten
- Täta alla ringar där det rinner in vatten
- Nytt grus i botten
- Klart

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renovera grävd brunn?
« Svar #45 skrivet: 06 feb-18 kl 13:39 »
Räcker två gånger om det stått i många år tror ni för en gammal brunn med cementringar?

(Frågar därför att jag också tänkt frescha upp min gamla brunn att ha som reserv)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser