Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Legoslakt av get  (läst 2815 gånger)

trassla

  • Gäst
Legoslakt av get
« skrivet: 10 jun-14 kl 23:31 »
Finns det någon av er som  vet, om det finns någon som legoslaktar hemma? Jag har tre getter som jag behöver slakta. Jag bor i Dalsland.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Legoslakt av get
« Svar #1 skrivet: 11 jun-14 kl 07:19 »
Om en nu ska vara en tråkig regelpetimeter, så är det inte tillåtet att hemslakta djur om en ska sälja eller ge bort köttet utanför det egna hushållet. Oavsett hur schysst hygien en har, eller hur kunnig och utbildad slaktaren är. Enda livsmedelslagliga alternativet är att köra getterna till ett slakteri som har tillstånd för getslakt, det är som regel små gårdsslakterier. Har de inte papper på att de får slakta getter måste de ansöka om det (slakttillstånd gäller per djurslag), men det kanske de gärna vill för att utöka sitt verksamhetsområde! Minst stressande för getterna är att köra dem i egen transport, som luktar bekant för dem, och inte får dem att ana oråd. Sökte på nätet och hittade ett enda slakteri i Dalsland: http://axelschark.se/index.html men jag kunde inte se om de slaktar själva eller bara köper in färdigdödade djur.
Har ni tänkt er att endast äta köttet hemma i familjen kan ni oxå slakta på gården, men ni bör förstås ta hjälp av någon som är erfaren om ni aldrig slaktat förr. Speciellt viktigt är att skjuta på rätt ställe, samt kontrollera att geten är död innan en sticker (avblodar heter det på finspråk). Var sedan mycket noga med hygienen när ni flår och tar ut getterna!

(Nåja, salta skinnen med grovt stensalt, ett par kg per skinn, och skicka iväg på beredning när de är väl insaltade. Pälsskinn från hemslaktade djur får en åtminstone sälja lagligt utanför den egna familjen. Alltid nåt ::) .)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Legoslakt av get
« Svar #2 skrivet: 11 jun-14 kl 08:31 »
Ängatorps mohär slaktar sina getter hemma och käkar upp dom. Hon kan säkert ge dig några goda råd. Hon håller till på Hammarö.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser