Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hängning  (läst 4453 gånger)

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
hängning
« skrivet: 08 apr-12 kl 21:09 »
Lyckas inte söka här. Vet ni hur länge en nästan ettårig bock ska hänga? Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: hängning
« Svar #1 skrivet: 09 apr-12 kl 09:57 »
Cirka 40 grad-dagar, som allt annat rött kött.  Om bocken mådde bra medan han levde, och du lyckats med hantverket vid slakten, så har du många goda middagar att se fram emot!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: hängning
« Svar #2 skrivet: 09 apr-12 kl 12:02 »
Tack för svaret =) förstår inte riktigt det där. Om det är 5 grader ca ute hur länge ska han då hänga? Han mår bra i livet men är inte så tam så han lär nog bli lite stressad tyvärr. Var brukar ni skjuta getterna/bockarna någonstans är det bakom hornen? Det pratas om någon förhårdnad, borde man kanske skjuta honom i tinningen istället? Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: hängning
« Svar #3 skrivet: 09 apr-12 kl 12:16 »
Dygnsgrader är väl rätt term, 40dygnsgrader delat med tempratur ger antal dygn altså 40/5=8dygn i ditt fall :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: hängning
« Svar #4 skrivet: 09 apr-12 kl 14:52 »
Tack för rätta ordet, mwson!  :-(  Sä här gjorde jag:

Jag köpte 5 grishuvuden av en grisbonde.  De stackars skallarna var helt mosade när jag var klar.  Jag använde en hel ask för mina övningar, och tog isär och gjorde ren och satte ihop bultpistolen mellan varje skott.  Det tog tid, men jag tyckte det var värt det, eftersom jag sedan inte behövde ägna någon särskilt uppmärksamhet åt själva bultpistolen, utan kunde ägna mig helt åt djuret.

  Innan hade jag även varit med en van slaktare och övat mig på hantverket:  Först styckade jag, tills det kändes invant.  Sen övade jag att flå och ta ur, tills jag kände mig helt säker på hur det ska göras.  Därefter "stack" jag några djur som han redan hade stuckit, och sen stack jag djur som han skjutit.  Ganska många, om jag minns rätt.  Tills även det kändes invant och jag var säker på alla handgreppen.

  Den dag då jag stod där och skulle avliva ett djur helt själv var det just det - avlivandet - som jag behövde ägna mig åt.  Allt runtomkring var inövat, även om jag inte var - och inte heller är - så van att jag kan kallas snabb.  Men det gör inget, jag försöker vara noooooga i stället!  ;)

  Hela inlärningen tog väl en fem, tio år, om jag minns rätt.  Jag tog det rätt lugnt.  :-[

Det är riktigt att bocken (och baggen) har en skyddssköld bakom hornen, som ska skydda mot att bryta nacken vid rangstrider.  Men på ett så ungt djur kommer du lätt igenom den, om du bara laddar ordentligt!  Inte grön, absolut inte grön!  Gul eller eventuellt blå!  Du siktar mot fontanellen, som sitter strax bakom hornen.  För att komma in i hjärnan på ett behornat djur måste du luta bultpistolen en aning, och sikta framåt, på ett hornlöst djur kan du bara sätta bulten ett par cm längre fram.

Men pannan är hård på alla djur som utkämpar sina rangstrider med huvudet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: hängning
« Svar #5 skrivet: 09 apr-12 kl 14:52 »
Var brukar ni skjuta getterna/bockarna någonstans är det bakom hornen? Det pratas om någon förhårdnad, borde man kanske skjuta honom i tinningen istället? Mvh

Var de skall skjutas står att läsa i L22.

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: hängning
« Svar #6 skrivet: 09 apr-12 kl 19:42 »
Hej! Oj då nu tror ni att vi aldrig har gjort det här förut o jag har inte gjort det men min man slaktar våra lamm varje år och även en och annan kviga och är noga med att slakten ska bli lugn o stressfri.
Det är mest jag som är nojjig för det är första gången vi ska slakta en bock och ville höra mig för så det inte blir fel.  :D våra får har inte heller horn så jag ville försäkra mig om att det inte var någon större skillnad eftersom jag läste någon tråd där de sa att det var en extrem liten träffyta på bock pga plåten. Jag får helt enkelt lita på min gubbe, det verkar ju som om han har rätt då han säger samma som ni :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: hängning
« Svar #7 skrivet: 09 apr-12 kl 20:03 »
Hi hi, jasså var det skillnaden mot FÅR du var ute efter!  Fniss, då kommer saken i ett helt annat läge!

Horn är klart i vägen vid slakt.  Mycket bra för djuret under livstiden (mot räv bl a), men just vid slakt är de opraktiska.  För slaktaren.

Getter är inte alls så "klibbiga" som får.  Om du ställer dig grensle över ett får och klämmer lite lagom, så känner fåret sig om om det är två andra får bredvid.  Getter brukar inte söka den typen av kroppskontakt.  Å andra sidan har getter lättare att "adoptera" varelser av andra arter, medan får vill ha sällskap av just får.  Men om en get är skygg, så brukar den vara ganska aktiv i sina försök att öka avståndet till människor.

Ett får som har ont håller tyst för att inte locka rovdjur.  En get som har ont brukar beräääääääätta det för alla som finns i närheten och som inte är totalt döva.

Det är vad jag kommer på nu.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser