Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockkillingar 2011?  (läst 4246 gånger)

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Bockkillingar 2011?
« skrivet: 15 nov-10 kl 18:57 »
I februari/mars kommer mina 37 lantrasgetter få killingar (hoppas jag!) och det lär väl så att säga bli några stycken och jag kan inte behålla alla bockar som kommer..
Jag undrar därför redan nu om det antingen finns något intresse från någon att köpa ett större antal bockkillingar levande eller om någon har intresset att hjälpa mig slakta (med godkänd lokal och inga halalmetoder) så jag kan sälja köttet i min gårdsbutik alt köparen själv tar hand om köttet (sälja själv eller behålla för eget bruk)?

Eller om någon har någon annan kreativ idé?
Hur gör ni andra som har större antal getter?

Jessica
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bockkillingar 2011?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-10 kl 17:42 »
Tyvärr är marknaden för bockkillingar liten, har jag förstått. De är inte särskilt stora på hösten första året, och finsmakarna från sydeuropa och nordafrika föredrar djur som är 1,5-2 år. Så man måste ha stallar, vinterfoder och bete som räcker för att hålla dem så länge. Dessutom ska de födas upp med mjölkersättning, som inte är direkt billig och som dessutom är ganska arbetsintensiv.

Så det är svårt att få lönsamhet i att köpa killingar och föda upp för slakt, om man inte redan har alla inventarier som krävs. Få vill betala det pris som krävs för att produktionen ska bli lönsam.

Som jag förstått det är det vanligt att man avlivar de flesta av killingarna efter ett par dagar, när de hjälpt till att få igång mjölkproduktionen hos mamman. Tråkigt nog är den ekonomiska situationen sådan att killingar är i princip värdelösa, och en killing på några dagar har så lite kött på sig att man ofta inte ens tar hand om det.

Förhoppningsvis kommer fler att inse värdet av getkött i framtiden, har nyligen provat rökt getkött, och det var fantastiskt. Och mat från medelhavsområdet blir alltmer populärt, så kanske även medelsvensson kommer att köpa getkött i framtiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bockkillingar 2011?
« Svar #2 skrivet: 03 dec-10 kl 17:52 »
Men om du har getter som är 1,5 till 2 år till salu kan jag vara intresserad av att köpa. För att slakta och äta upp själv, med godkända hemslaktsmetoder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bockkillingar 2011?
« Svar #3 skrivet: 03 dec-10 kl 22:51 »
För att förtydliga är halalslakt i princip det samma som vanlig svensk slakt, med skillnaden att djuret helst ska ha huvudet mot Mecka. Koscherslakt däremot, är emot svenska bestämmelser och sker utan bedövning. Se mer info på jordbruksverkets hemsida http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

Citera
Religiös slakt
Det är förbjudet att slakta djur utan bedövning
Djur ska skyddas från onödigt lidande. Därför ska djur alltid bedövas före slakt i Sverige. Djurskyddslagens bestämmelser om att husdjur ska vara bedövade när blodet tappas av och att andra åtgärder vid slakten inte får vidtas innan djuret är dött innebär en konflikt för vissa religiösa slaktmetoder såsom traditionell slakt av obedövade djur.

Halalslakt är tillåten om djuren är bedövade
Det är tillåtet att bedöva fjäderfän och får med el före slakt. El-bedövning är idag den absolut vanligaste bedövningsmetoden vid vanlig slakt av fjäderfän. Metoden används även i relativt stor utsträckning vid vanlig slakt av får. El-bedövning före slakt accepteras av många av världens muslimer. Detta gör det möjligt att halalslakta fjäderfän och får här i Sverige utan att man kommer i konflikt med djurskyddsbestämmelserna.
Nötkreatur måste däremot alltid bedövas med bultpistol eller motsvarande innan avblodning sker. Eftersom bedövning med bultpistol inte leder till att hjärtat omedelbart stannar kan även den metoden accepteras av vissa muslimska grupper.


Avblodningen påverkas inte av bedövningen
Forskning bekräftar att djuren inte blöder ur snabbare om de är vid medvetande när halssnittet läggs. Bedövningen kan tvärtom underlätta själva avblodningen i och med att medvetslösheten gör att djuret är avslappnat i muskler och blodkärl.
Om djuret är vid medvetande kan smärta och stress utlösa kramp. Det kan innebära att avblodningen försvåras och blod låses in i muskler och kärl. Det kan i sin tur påverka köttkvaliteten negativt. Forskning visar också att avblodningshastigheten inte påverkas av om hjärtat har slutat att slå.

Obedövad slakt är förenat med smärta för djuren. Det framgår av forskningen. Djuren är medvetna och känner smärtan längre innan de förlorar medvetandet än vad man tidigare trott.


Även övriga bestämmelser måste följas vid halalslakt
Övriga djurskyddsbestämmelser kring slakt om hur drivning, uppstallning, fixering och avblodning får gå till måste naturligtvis också följas vid halalslakt. Läs mer om dessa bestämmelser under slakt vid slakteri till vänster. Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur hittar du till höger.

Erfarenhet och kunskap är viktigt
Utöver själva slaktmetoden finns inom halalslakt bland annat regler kring vem som får utföra slakten och för hur djuren ska vara vända vid slakt. Detta innebär i sig inte någon konflikt ur djurskyddsperspektiv. Som vid all slakt är det dock viktigt att den person som sköter bedövning och slakt har tillräcklig erfarenhet och kunskap.

Koscherslakt är däremot inte tillåten
Inom koscherslakten accepteras inte bedövning före avblodning och därför sker ingen sådan slakt i Sverige idag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bockkillingar 2011?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-10 kl 09:54 »
Nu råkar jag ha en före detta svåger som är muslim, så jag vet en hel del om halalslakt och om hur den tillämpas i Sverige. Visst finns det invandrare som köper in djur och slaktar själva utan kunskap och med felaktiga metoder. Men det hör inte till vanligheterna. De flesta köper in köttet från personer som slaktar med godkända metoder, eller hyr in en hemslaktare med erfarenhet och kunskap. Få personer vill utsätta djur för lidande, och de flesta känner till att stressade djur ger ett kött som kan få bismak.

Jag tror att många svenskar tyvärr har en helt felaktig bild av hur invandrare ser på djur och slakt. Visst finns det avarter, men i sydeuropa och nordafrika har man ofta djur själv, eller köper av släktingar och vänner. Djuren lever ett lugnt liv, de flesta har en väldigt liten djurhållning, och djuren får både tid och gott om plats att röra sig på. De slaktas hemma, utan transporter och av en person de känner, eller åtminstone är personen som leder/håller dem en person de känner. De bedövas med ett slag i huvudet för mindre djur, för större är jag mer osäker, alla har kanske inte tillgång till vapen, men vad jag förstått skjuts de flesta, precis som vid hemslakt i Sverige.

De muslimer som köper kött i Sverige är oftast inte fundamentalister, de vill ha kött som är halalslaktat i enlighet med mitt citat från jordbruksverket ovan, dvs som är bedövat men som dör av avblodningen. Det är exakt det sätt som vi slaktar vid hemslakt idag, och som vi har använt oss av i århundraden.

Så slaktade min farfar under hela min uppväxt, 2 tjurar och två grisar till familjen slaktades i slutet av november för att hinna tillredas till jul, och frysas för kommande behov. Höns, ankor och andra smådjur slaktades genom att klubbas i huvudet med ett järnrör och sedan avblodas. Och min släkt är svensk i väldigt många generationer tillbaka. Det är den slakten jag vuxit upp med, och den erfarenheten jag har från den är anledningen till att jag håller fler och fler djur för att få eget kött. Att slakta själv, även fast att jag inte har godkänd lokal, och därmed bara får äta köttet själv, anser jag vara det bästa. Jag vet att djuren haft det bra, inte drivits för hårt, fått gå ute så mycket som möjligt och att de dör utan stress, eftersom det är jag som hanterar dem ändan fram till slutet, och de märker inte av att något är på gång. Det är inte roligt att döda djuren, men ska man äta bra och nyttigt kött, då tycker jag att mitt sätt är det bästa, för mig i alla fall, hur det är för någon annan är upp till dem.

Och skillnaden på mitt sätt, och det sätt som min svåger och hans muslimska kompisar vill ha köttet slaktat är enbart att djuren ska vara riktade med huvudet mot Mecka när de avblodas. En del muslimer vill även att en imam eller annan person läser någon vers över djuret. Få tycker att det är nödvändigt med en särskild muslimsk slaktare. Och, förutom att det inte är tillåtet ur livsmedelshygiensynpunkt osv att sälja kött slaktat i den rena men inte godkända slaktlokalen jag använder skulle jag inte av etiska skäl ha några problem med att sälja kött till en muslim, slaktat av mig enligt ovan beskrivna metod.

Att inte acceptera halalslakt innebär att man förlorar en stor kundgrupp, som kan mycket om kött och gärna köper äldre djur, som svenskar ratar. Om man vet vad halalslakt innebär kan jag inte se att man kan ha några invändningar mot sådan slakt sett till djurens bästa. Däremot innebär ju svenska regler att man hamnar i något av en gråzon om man säljer djur till hemslakt eller om man hjälper till med hemslakt åt någon annan hemma hos sig själv. Fast med de kostnader som legoslakt på godkänt slakteri innebär, och med den dåliga lönsamhet det är i den småskaliga djurhållningen finns det flera som gör så i alla fall.
« Senast ändrad: 07 dec-10 kl 09:40 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Bockkillingar 2011?
« Svar #5 skrivet: 07 dec-10 kl 09:36 »
Ja nu var det ju kanske inte meningen att denna tråd skulle bli en debatt om vilken slaktmetod som ska användas. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, vad jag vill är att djuret ska få en avlivning som han inte lider av eller är plågsam på något vis. Vad det heter med namn är jag kanske lite dåligt insatt i och ber om ursäkt om jag använt fel ord.
Tack för alla svar iaf, ieenilorac; jag kommer nog inte ha killingar på 1,5-2 år till salu, hoppas på att kunna hitta någon som köper eller slaktar dem innan dess.
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Bockkillingar 2011?
« Svar #6 skrivet: 08 dec-10 kl 16:50 »
(......) jag kan inte behålla alla bockar som kommer..

.....Eller om någon har någon annan kreativ idé?
Jessica

Har du möjlighet att behålla dem över en betessäsong i en separat bockhage, så blir det ju större slaktkroppar.

Kolla med ninna b som har gårdsmejeri och många getter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockkillingar 2011?
« Svar #7 skrivet: 09 dec-10 kl 01:09 »
... jag kommer nog inte ha killingar på 1,5-2 år till salu ...
;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser