Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyla/värme via gammalt borrhål? -Smälta is på vintern?  (läst 849 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Det är ju bra att nyttja befintliga resurser, och om den oanvända och säkert 30 år gamla borrade brunn på 83 meter jag har på tomten inte flödar nog för att ge färskvatten funderar jag så här i sommarvärmen på hur den skulle kunna fungera för kyla/bergvärme. Jag utgår då från att det inte är någon egentlig rörelse av vatten genom hålet, värmeväxlingen ska alltså ske via en U-formad sluten rörslinga på ca 150 m. Som bergvärmehål till en större villa antar jag 83 m är en fjuttig brunn, men det borde ju täcka åtminstone en del av värmebehovet. Sedan är jag egentligen ganska nöjd med att värma mitt hus i huvudsak med billig ved, så investeringskostnaden för en riktigt bergvärmepump känns svår att motivera, även om jag gör hela installationen själv.

I stället funderar jag på borrhålet som gratis "lågtemperaturenergi" som varma sommardagar borde kunna ge hyfsad kyla bara med fläktkonvektor och cirkulationspump, åtminstone i husets viktigaste rum. Senaste idén/funderingen är också om den ganska branta uppfarten till mitt hus skulle kunna hållas isfri större delen av vintrarna genom att enbart cirkulera glykolvatten mellan U-slingan i borrhålet och en ganska ytligt nedgrävd PEM-slang i grusvägen? Om jag under vintern kyler ner borrhålet kanske det också kan ge lite bättre kyla till sommaren? Eller har bergmassan en allt för snabb utjämningsförmåga?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kyla/värme via gammalt borrhål? -Smälta is på vintern?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-19 kl 15:24 »
Helt klart kan du använda hålet, även om det bara räcker till ett litet hus. Använd PEX-slang och etanolblandat vatten till köld/värmebärare. Och visst vinner du lite på att kyla/värma hålet växelvis över året även om det bara rör sig om ett par grader. En sådan här dag med 30 grader ute och huset redan uppe i 27 grader skulle det sitta fint med en kylare med fläkt som det cirkulerade 7-gradigt vatten i.

Jag har faktiskt två sådana hål där de knappt fick vatten som jag skulle kunna utnyttja. Ligger på grannfastigheten, men dels är det en god granne, dels kostar inte ett par hundra meter slang så mycket. Blir lite sugen nu när tanken väckts...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 7 användare
Stengrim, xaelanar, sayerbýr, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser