Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter ni idag? Vegetarisk version.  (läst 77327 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 4013
    • Värmland
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #360 skrivet: 03 jun-22 kl 23:24 »
Jag stekte lök i olivolja  och la sen i rotsaker, vitlök och en en liten skivad schoriso (hur svavas?)korv.
Mycket för jag har inget emot att äta samma två gånger till. Enkel och god mat tycker jag.

LimJans

  • Inlägg: 8925
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #361 skrivet: 04 jun-22 kl 09:31 »
Jag stekte lök i olivolja  och la sen i rotsaker, vitlök och en en liten skivad schoriso (hur svavas?)korv.
Mycket för jag har inget emot att äta samma två gånger till. Enkel och god mat tycker jag.

Lät gott! Var det Anammas vego-chorizo, eller har du förslag på någon annan bra sort? :)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #362 skrivet: 07 jun-22 kl 10:48 »
Idag blir det en lasagne gjord på hemmagjord veganfärs, hemmagjorda lasagneplattor, egenodlad salladslök och goda kryddor och tomatpuré. Va lite tidig i köket och har även bakat en rabarberpaj (på egna rabarber också samt egen hemmasyrad vegangrädde). Så kommer bli riktigt lyxig middag idag. Blev lite miss igår så går ta igen firandet idag. :)

LimJans

  • Inlägg: 8925
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #363 skrivet: 07 jun-22 kl 18:43 »
Idag blir det en lasagne gjord på hemmagjord veganfärs, hemmagjorda lasagneplattor, egenodlad salladslök och goda kryddor och tomatpuré. Va lite tidig i köket och har även bakat en rabarberpaj (på egna rabarber också samt egen hemmasyrad vegangrädde). Så kommer bli riktigt lyxig middag idag. Blev lite miss igår så går ta igen firandet idag. :)

Lät underbart! Den där grädden vill jag gärna lära känna lite bättre, kan du presentera oss? :-[

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #364 skrivet: 07 jun-22 kl 21:10 »
Inte idag men för några dagar sen gjorde jag potatismos. Vi brukar äta fiskpinnar till, men några såna fanns inte hemma. Så jag började fundera på nån bön biff, men kändes för krångligt. Så då gjorde vi helt sonika bönsallad och lite annan sallad som tillbehör. OMG varför har jag aldrig tänkt på detta? Superenkelt och jättegott att låta potatismoset "suga upp" oljan och vinägern från bönsalladen. Och vi blev ordentligt mätta allihop.
 Yess
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #365 skrivet: 07 jun-22 kl 21:18 »
Lät underbart! Den där grädden vill jag gärna lära känna lite bättre, kan du presentera oss? :-[
Absolut! (Jag är inte 100% vegan längre, gör även en icke vegansk också på franskt vis)

Jag gjorde den syrade vegansk för första gången nu, tog en oatly imat visp eller om den hette ivisp, lät den stå till rumstemperatur, klippte ner en bit av scoobyn från kombuchan (noga = ingen vätska utan scoobyn/ytkulturen) och lät den stå i ett halvt dygn nästan. Tog upp scooby-biten och hade i lite vaniljpulver och florsocker också. Osäker direkt på hur länge den behöver stå, men blev riktigt god och fick den där lite "syrliga" smaken. Var rätt varmt. Den tjocknar inte utan man får smaka på den under tiden.

Vill man syra veganmjölk funkar det med 1 liter + 1 Scooby (ej vätska då får man ost, ungefär som att tillsätta citron). Låt stå tills tjocknat, enbart testat med sojadryck, rekomenderar att man väljer en sojadryck man tycker är god från början, har köpt som jag tyckt smakat sur strumpa. Funkar även för de som använder mejeriprodukter även för mjölk, dock sämre resultat för blå eller gul mjölk. Detta går även göra i yoghurtmaskin om man har en sådan, man tar så klart upp scoobyn därefter. Btw den kan även stekas eller kryddas och torkas i torkugn så får man en liknande beef jerky.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #366 skrivet: 08 jun-22 kl 21:32 »
Idag blir det en lasagne gjord på hemmagjord veganfärs, hemmagjorda lasagneplattor, egenodlad salladslök och goda kryddor och tomatpuré. Va lite tidig i köket och har även bakat en rabarberpaj (på egna rabarber också samt egen hemmasyrad vegangrädde). Så kommer bli riktigt lyxig middag idag. Blev lite miss igår så går ta igen firandet idag. :)

Mäh.guu.
Lät ju helt fantastiskt underbart!!
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #367 skrivet: 08 jun-22 kl 21:40 »
Mäh.guu.
Lät ju helt fantastiskt underbart!!

Ja det blev riktigt lyckat. Gillar göra det mesta själv, och ärtfärsen i lasagnen blev utmärkt! Hittade ett recept på en blogg på hur man gör ärtfärs i höstas så testade för första gången nu. Blev förvånad över hur god den blev.

Ska testa syra kokosgrädde nästa gång, hört att man kan göra yoghurt på den och frysa/kyla samt vispa själva fettet.

Läst lite i tråden, mycket roliga idéer som förekommer med mat. Man blir peppa av tråden att testa nytt. :)

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #368 skrivet: 11 jun-22 kl 03:53 »
Ja det blev riktigt lyckat. Gillar göra det mesta själv, och ärtfärsen i lasagnen blev utmärkt! Hittade ett recept på en blogg på hur man gör ärtfärs i höstas så testade för första gången nu. Blev förvånad över hur god den blev.

Ska testa syra kokosgrädde nästa gång, hört att man kan göra yoghurt på den och frysa/kyla samt vispa själva fettet.

Läst lite i tråden, mycket roliga idéer som förekommer med mat. Man blir peppa av tråden att testa nytt. :)

Nu måste jag googla recept på ärtfärs!
Och syrad kokosgrädde låter så gott.
 Härligt att få inspiration!!!
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

LimJans

  • Inlägg: 8925
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #369 skrivet: 11 jun-22 kl 07:47 »
Igår blev det sent på jobbet och vi var väldigt trötta, så det blev fryspizza.

 

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #370 skrivet: 11 jun-22 kl 20:24 »
Libanesisk linssoppa

(fräs hackad lök eller purjo i olja,
koka upp och skölj 3dl röda linser vid sidan om som sedan slås i lökkastrullen tillsammans med minst 1tsk spiskummin, ett uns kanel, en halv matsked sambal oelek, en msk gurkmeja, något lagerblad, en buljongtärning,1 liter vatten, en stor fintärnad potatis. Låt koka 20-25min.
Smaka av med salt och pressa i en halv citron och zesten samt finhackad persilja.)
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #371 skrivet: 11 jun-22 kl 22:22 »
Nu måste jag googla recept på ärtfärs!
Och syrad kokosgrädde låter så gott.
 Härligt att få inspiration!!!

Man får rulla ner lite. Majoriteten är färdigköpta saker. Här är receptet. ;D

Jag körde faktiskt receptet i min stekpanna som har rätt hög kant och är rätt stor. Hade bara på skvättskydd, inget lock. Kryddade med lite andra kryddor också. Blir väldigt bra konsistens, kommer äta flera gånger!

Libanesisk linssoppa

(fräs hackad lök eller purjo i olja,
koka upp och skölj 3dl röda linser vid sidan om som sedan slås i lökkastrullen tillsammans med minst 1tsk spiskummin, ett uns kanel, en halv matsked sambal oelek, en msk gurkmeja, något lagerblad, en buljongtärning,1 liter vatten, en stor fintärnad potatis. Låt koka 20-25min.
Smaka av med salt och pressa i en halv citron och zesten samt finhackad persilja.)

Spännande med libanesiskt. Aldrig ätit tror jag, kul med olika matkulturer att få smaka på.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #372 skrivet: 11 jun-22 kl 23:10 »
Ärtorna ligger i blöt för att användas.

Till söndagens brunch blir det dagens soppa med nygräddade kalljästa tekakor dessutom eftersom jag satt en liten deg nu också...
« Senast ändrad: 12 jun-22 kl 08:43 av RinaRina »
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #373 skrivet: 12 jun-22 kl 09:41 »
Ärtorna ligger i blöt för att användas.

Till söndagens brunch blir det dagens soppa med nygräddade kalljästa tekakor dessutom eftersom jag satt en liten deg nu också...

Så roligt, ska du också testa ärtfärsen eller ska du göra ärtsoppa? :D

Idag blir det lasagne med ärtfärs faktiskt.  Yess

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #374 skrivet: 12 jun-22 kl 09:53 »
Så roligt, ska du också testa ärtfärsen eller ska du göra ärtsoppa? :D

Idag blir det lasagne med ärtfärs faktiskt.  Yess

Nej. Jag trodde nog att jag svarade på ditt svar om ärtorna och citerade. Men var nog lite disträ...

Jag ska premiärtesta ärtfärs idag!  Yess
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #375 skrivet: 12 jun-22 kl 10:19 »
Nej. Jag trodde nog att jag svarade på ditt svar om ärtorna och citerade. Men var nog lite disträ...

Jag ska premiärtesta ärtfärs idag!  Yess

Aha haha. Jag är nog lite seg, söndagsmorgon du vet. :P

Hur gör du kalljästa? Är de i kylen under natten? Jag har testat nån gång i kyl men tror jag skulle tagit fram en timme innan gräddning i rumstemperatur när jag nästa receptet. Jag tog fram o gräddade och den blev kompakt. 🤣

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #376 skrivet: 12 jun-22 kl 11:13 »
Aha haha. Jag är nog lite seg, söndagsmorgon du vet. :P

Hur gör du kalljästa? Är de i kylen under natten? Jag har testat nån gång i kyl men tror jag skulle tagit fram en timme innan gräddning i rumstemperatur när jag nästa receptet. Jag tog fram o gräddade och den blev kompakt. 🤣

Ja. Jag tog fram degen och kavlade ut den och tog ut runda kakor med ett glas. La dem på plåt och naggade med gaffel lät dem sen jäsa ca en timme och så in i ugn på 200gr varmluft i 7-8min. Blev helt ok.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #377 skrivet: 12 jun-22 kl 11:31 »
Ja. Jag tog fram degen och kavlade ut den och tog ut runda kakor med ett glas. La dem på plåt och naggade med gaffel lät dem sen jäsa ca en timme och så in i ugn på 200gr varmluft i 7-8min. Blev helt ok.

Jaha de kanske måste jäsa en stund också. Va korkad jag känner mig. Haha.

Men det är så mycket lättare att kavla o skära en kall deg! Får testa igen. Ska baka lite senare idag.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #378 skrivet: 12 jun-22 kl 19:08 »
Jaha de kanske måste jäsa en stund också. Va korkad jag känner mig. Haha.

Men det är så mycket lättare att kavla o skära en kall deg! Får testa igen. Ska baka lite senare idag.

Hoppas att baket blev bra!
Kavla gick så enkelt och även att stansa ut rundlar i kall deg...

Jag testade ärtfärsen idag och det kommer jag att göra igen!
Efter att jag kokat den ca 30min med några lagerblad hällde jag av allt vatten och så fick den fräsa i olja med finhackad purjo tills löken var mjuk, då hade jag i några finhackade tomater och soltorkade dito samt oatly imat. Kryddade upp det hela med en del hel örter och salt/peppar.
« Senast ändrad: 12 jun-22 kl 19:22 av RinaRina »
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #379 skrivet: 12 jun-22 kl 19:28 »
Hoppas att baket blev bra!
Kavla gick så enkelt och även att stansa ut rundlar i kall det...

Jag testade ärtfärsen idag och det kommer jag att göra igen!
Efter att jag kokat den ca 30min med några lagerblad hällde jag av allt vatten och så fick den fräsa i olja med finhackad purjo tills löken var mjuk, då hade jag i några finhackade tomater och soltorkade dito samt oatly imat. Kryddade upp det hela med en del hel örter och salt/peppar.

Oooh, vet du vad, jag glömde helt o hållet bort att baka.  ::) Fastnade framför en serie jag råkade sträcktitta alla avsnitten på.  ::) Ser ytterst sällan på filmer och serier, har typ en tv men den är på 2 gånger om året max, annars är det böcker eller nån film på telefonen, oftast äldre film. Finns massa bra gratis streamingsidor som Archive.org och Pluto.tv som sista är nylanserad i Sverige.

Btw. Någon som testat "Healthy Coke"? Smaksatt bubbelvatten med balsamvinäger? Har druckit äppelcidervinäger med bubbelvatten som jag faktiskt gillar (droppar inte mycket).

Här är originalreceptet:

https://youtu.be/hO99KulMSKM


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser