Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger och raser  (läst 9438 gånger)

Linnea Christina

  • Inlägg: 64
    • Uppland
Färger och raser
« skrivet: 10 sep-06 kl 19:49 »
Var kan man lära sig om olika hönsfärger? (med bilder!)

Vad heter t ex denna vackra klassiska färg (http://www.miljodata.se/pr/hemulen.jpg) och hos vilka lantraser förekommer den?

Vilken lantras skulle ni allmänt rekomendera?
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Färger och raser
« Svar #1 skrivet: 10 sep-06 kl 22:24 »
Hej Linnie!
Jag har tidigare skrivit om hönsfärgssidor på en annan tråd så kolla här: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=11575 :)

Den där tuppen ser ut att vara vildfärgad eller vetefärgad, det är lite svårt att se skillnad på dom färgerna hos tupparna. Bland lanthönsen hittar du dom färgerna hos hedemora, kindahöns, gotlandshöns, åsbohöns och gammelsvensk dvärg. Dom finns iofs även bland blommehönsen och ölandsdvärgarna också men då har ju fjädertopparna vita prickar.

Alla lantraserna är ju lika bra som hushållshöns men för att behålla rasernas olika karaktärer så är det bästa att skaffa höns av den ras som har sitt ursprung närmast där man bor. Själv har jag hedemoror som jag trivs utmärkt med men jag bor ju också i mellersta delen av landet.

Orloff: om man kollar på hemsidan bilden kommer ifrån så ser man att tuppen är av blandras. Rapphönsfärgad är den nog inte eftersom den har för mörk hals för det. :)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

orloff

  • Gäst
Re:Färger och raser
« Svar #2 skrivet: 11 sep-06 kl 07:02 »
Har lantraserna fjädrar på benen allihop?
Mina rapphönsfärgade tuppar med utställningspoäng 95 har denna färg även på halsen!!!!!!!!!!!!!    ???

Neta

  • Gäst
Re:Färger och raser
« Svar #3 skrivet: 11 sep-06 kl 07:50 »
Lantrashöns har inte fjädrar på benen!Finns endast i undantagsfall.
Om du går in på lanthönsklubbens hemsida så kan du se bilder på samtliga lantraser när det gäller höns (och ankor och gäss). Nu är väl inte alla färger representerade där men du kan få en uppfattning om färger och utseende i alla fall.
Jag har blommehöns och de har ju alla möjliga färger men nästan alltid vita prickar i fjäderdräkten.
Finns även bilder på min hemsida www.mocowodo.com under höns (på mina höns).

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Färger och raser
« Svar #4 skrivet: 11 sep-06 kl 12:57 »
Har lantraserna fjädrar på benen allihop?
Mina rapphönsfärgade tuppar med utställningspoäng 95 har denna färg även på halsen!!!!!!!!!!!!!    ???

Hej orloff,
jag ber om ursäkt för att jag pratade i nattmössan igår men jag var ju precis på väg till sängen också så det kanske inte var så konstigt.  :P

Den har ju hyfsat rätt färg på halsen men däremot har den alldeles för mörk färg på sadelbehänget för att vara rapphönsfärgad. En tupp som är av den färgen ska ju lite förenklat ha svart bröst och stjärtfjädrar, mörkröd rygg och skuldror och gyllenrött huvud med gulare halsbehäng och gyllengult sadelbehäng med svart ribbteckning. Men det vet du säkert redan eftersom du ställer ut djur av den färgen. :)
Men om din tupp fick 95p och ser ut som tuppen på bilden i färgen så hade du stor tur att domaren inte hade större koll än så. ;)

Jag bifogar en bild från www.feathersite.com också för att illustrera färgbeskrivningen. :)

När det gäller benbefjädring och lantraser så är det bara hos vissa exemplar av kindahönsen som det finns ordentlig benbefjädring. Hos några av dom andra raserna förekommer mer eller mindre små fjädrar på benen hos enstaka individer, t ex hos hedemora.
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Färger och raser
« Svar #5 skrivet: 28 sep-06 kl 13:51 »
Atremis undrade vad färgen på ungtuppen på bilden kallas? om den nu hade något namn....  ???



svaret kan du läsa här:
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=9796;start=165


Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Färger och raser
« Svar #6 skrivet: 28 sep-06 kl 14:29 »
Hej Artemis!
Den där färgen kan ha lite olika ursprung och skulle kunna vara silverhalsad som lite förenklat är silvervarianten av vildfärgen men kan också vara silvertecknad som är den färg som mörka Brahmahöns har.
Men vad jag kan se så har den här tuppen svart och inte vit vingspegel. Vingspegeln är den del av vingen, armpennorna, som syns som en trekant när vingen är ihophållen.  Och båda dom färgerna jag nyss nämnde har just vit men däremot finns en färg som heter svart silverhalsad som har svart vingspegel..  

MEN sen har ju tuppen en gulaktig ton i det silvervita, framförallt på skuldrorna och det skulle aldrig en svart silvertecknad rasren tupp få ha för att passa i aveln eller på en utställning.
För att försöka förklara hur det har kommit dit så får vi nog köra en snabbkurs i genetik också. :P

Alla gener har ju vi och alla djur och fåglar två stycken av, en kommer från mamma och en från pappa. Det är ju så det blir genetisk variation hos alla olika individer.
Men nu ska vi koncentrera oss på färggenerna hos höns och där är det så att vissa gener dominerar över andra och det gör att vi inte alltid kan se vilka färggener en höna bär på.

Alla höns, oavsett färg, har förutom de gener som ger kroppsfärgen även gener för antingen silver eller guld. Silvergener ger det silvervita som man ofta ser på hals- och eller sadelfjädrar och guldgener ger det gulröda på samma ställen. Även enfärgade djur har så (oftast silver) men de har ytterligare gener som gör att de aktuella generna är dolda och inte syns utåt.
Silvergenen dominerar över guldgenen vilket innebär att om man parar ett djur med två guldgener med ett djur som har två silvergener så får kycklingarna EN silvergen och EN guldgen, den ena från mamma och den andra från pappa. Då kommer alla kycklingar att få silvervit färg på halskragen (och sadelfjädrar om dom är tuppar) eftersom silvergenen är den som syns.
 
Men nu är det faktiskt inte riktigt så enkelt eftersom silver och guldgenerna även är könsbundna gener som har en ganska komplicerad arvsgång.
Det finns ytterligare gener som ställer till det, t ex som späder ut, bleker, färg eller som ger ett mellanting av silver och guld.
Det här sista om att det kan bli ett mellanting har jag inte hittat nån information om någonstans så jag vet inte hur sant det är men det är mina egna slutsatser som jag har dragit efter att ha avlat och studerat färgerna hos lantraserna där såna mellanfärger är väldigt vanliga.  :-\

Den här tuppen skulle kunna vara svart silverhalsad och ha guldgener istället för silvergener men förutom det även en "blekningsgen" som gör så att den gula färgen blir ljusgul. ELLER så kan den ha både en silver och en guldgen men även gener som gör att det blir en mellanfärg. ???

Det är svårt att veta säkert iaf men det är lättare att räkna ut om man vet hur mamman och pappan ser ut eller om den har fått avkomma som man vet mamman på..  
Jag hoppas det inte var alltför svårt att hänga med och att du fick nyfikenheten lite stillad iaf... :)
/Tedarix

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Färger och raser
« Svar #7 skrivet: 28 sep-06 kl 14:37 »
Tedarix den mest rätta benämningen av Artemis tupps färg blir då svart silverhalsad
har jag fattat rätt då ?

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Färger och raser
« Svar #8 skrivet: 28 sep-06 kl 15:03 »
Hej Grimla!
Jag tror att det är den färg som ligger närmast men som jag skrev tidigare så är det lite svårt att veta. Dessutom ser man ju klart och tydligt att den inte är rent silverfärgad på skuldrorna och inte i behänget heller så jag reserverar mej till att kanske ha fel..  :P

Det skulle vara roligt att se resten av hönsen i din flock, Artemis. Ifall det fanns några hönor av samma färg t ex..

Jag har en liten dam som skulle kunna vara svart guldhalsad men det är lika svårt att veta säkert där också dels pga att jag inte har någon tupp av samma färg och dels för att hon är så ung och inte har färgat ut ännu.. Men troligtvis har hon guld även på huvudet och det ska inte en svart guldhalsad höna ha. :)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Färger och raser
« Svar #9 skrivet: 29 sep-06 kl 18:03 »
Citat från LM:
"Jag tycker som sagt att det är laxfärg som kommer närmast. Visst är det bra med fakta men ibland kan det räcka med ett ungefär.

Passar kanske inte att fråga här men eftersom du tedarix verkar kunna generna så hur är det med ullhönsgenerna? Den ena kycklingen är en ullis men inte mamma och pappa, men de måste ju bära på anlagen så hur ofta kan man vänta sig att det "dyker upp" en ullis?"
 
 

Hej igen LM!
Jo, man får tycka som man vill när det gäller det mesta men när det gäller genetik så är det ju inte så enkelt. Någonting som ser ut på ett sätt kan ju verkligen vara nåt helt annat egentligen.

Om man har en tupp som är silverhalsad så kan man efter bara ett par generationer lätt få till guldhalsade tuppar och hönor och tvärtom kan man fixa efter bara en generation. Men om nu Artemis skulle få för sej att försöka göra det med den där tuppen skulle det inte gå. Hönorna i den där färgen ser inte ut som silver- eller guldhalsade. Dom är svarta med silver eller guld på halskragen.  
Och om nu Artemis tror att tuppen är laxfärgad och väldigt gärna vill få laxfärgade hönor också (eftersom dom är så snygga) så går det inte att få såna hur många far och dotterparningar eller far och dotterdotterparningar man än gör. Det är inte rätt färg helt enkelt.  

(Ni som blir upprörda över mitt förslag till ev. inavel: bli inte det, det var bara en teoretisk utsvävning. )

Trots att det kanske inte är just färgavel man sysslar med som lantrasbevarare så har ju alla roliga färger ett ursprung och om man vill försöka utöka en av färgerna i flocken så är det ju bra att veta vad man har för förutsättningar.
Jag har varit med om just det i sommar eftersom en av mina hedemoror har en väldigt ljust blå färg som många skulle vilja ha kycklingar efter.
Då kan man ju tro att den ljusblå färgen är "dubbelt blå" och fungerar som annan blå färg så det bara blir blå kycklingar om man parar henne med en tupp som är svart. Men nu efter att sommarens kläckningar har gett mej facit (inga blå kycklingar alls) så kan jag lätt räkna ut att hon har en färggen som heter lav (lavender) som är recessiv (vikande) och inte syns alls ihop med andra färggener..  

Dessutom är det ju så att inga färger bara "dyker upp" hos hönsen. Inte ens hos någon av lantraserna. Alla hönor har genetiska koder för färger och teckningsmönster som ärvts av deras föräldrar och sen beror det på om dom är dominanta eller recessiva.

När det gäller ulligheten hos höns så är den genen recessiv och kan finnas hos hönsen utan att synas. Det krävs att båda föräldrarna bär på genen för att det ska kunna bli ulliga kycklingar och då är det 25% chans till ullig avkomma.
/Tedarix
« Senast ändrad: 29 sep-06 kl 18:03 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

ekl

  • Gäst
Re:Färger och raser
« Svar #10 skrivet: 29 sep-06 kl 20:18 »
intressant vetenskap må ja säga.... :D

Tedarix, egentligen var jag bara "nyfiken" om färgen hade något namn, lantraserna är ju så otroligt vackra utan att "heta" sin färg-- men jag tyckte ditt resonemang lät väldigt insatt .och vill gärna lära mer............. , så imorron ska jag fota hela flocken, så kanske du kan säga vilken höna som är mor till honom ;D ;D, jag har facit ;D
« Senast ändrad: 29 sep-06 kl 20:20 av Artemis »

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Färger och raser
« Svar #11 skrivet: 29 sep-06 kl 20:32 »
Hej Artemis!
Det ska bli jätteskoj att se bilder på resten av dina höns men jag kan inte lova att jag hittar mamman bland dom.  :P

Är det ölandshöns du har förresten?
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

ekl

  • Gäst
Re:Färger och raser
« Svar #12 skrivet: 30 sep-06 kl 19:10 »
Tedarix!
här kommer lite fler foton på min färgglada flock.

ekl

  • Gäst
Re:Färger och raser
« Svar #13 skrivet: 30 sep-06 kl 19:10 »
ungdomar..

ekl

  • Gäst
Re:Färger och raser
« Svar #14 skrivet: 30 sep-06 kl 19:11 »
tuppen med silver i generna....

ekl

  • Gäst
Re:Färger och raser
« Svar #15 skrivet: 30 sep-06 kl 19:12 »
fadern och hans favorit.

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Färger och raser
« Svar #16 skrivet: 01 okt-06 kl 09:29 »
Hej igen Artemis!
Dina höns är verkligen jättefina och framförallt den nya ungtuppen tycker jag om! :P

När jag ser bilden på din gamla(?) tupp, alltså han som är pappa till den silvriga, så ser man ju ett tydligt exempel på skilnaden mellan om dom har guld eller silvergener.. Båda tupparna har samma färg, iaf när det gäller ur genetisk synvinkel, men sen är det ju det här med silver och guldgenerna som skiljer.

Precis som jag skrev tidigare så är ju ungtuppen inte rent silvrig i sin teckning utan det ser snarare ut som att det guldiga är väldigt blekt istället. Jag kan som sagt inte säga exakt hur det fungerar men jag TROR att tuppen har BÅDE en guld och en silvergen. Guld ifrån pappa (syns ju tydligt) och silver ifrån mamma.  

Och varför syns det så tydligt att den har fått en guldgen ifrån pappa?
Jo, silvergenen dominerar ju över guldgenen och eftersom pappatuppen klart och tydligt är guldfärgad i hals-och sadelbehäng och på skuldrorna så kan han helt enkelt inte ha någon silvergen att ärva till sin son för den skulle synas då.

Eftersom det är svårare att veta vilken höna som är mamman så får vi ta till uteslutningsmetoden till att börja med. Som jag skrev tidigare så är ju guld och silvergenerna könsbundna och för att precisera det lite mer så sitter dom endast på X-kromosomerna.

Först en liten förenklad genetisk utvikelse:
Just silver och guldgenerna finns det bara två av på varje djur men färggener finns det flera av och det är lite olika många beroende på vilken färg det är.
Generna finns i tusentals och sitter på (i) kromosomerna.
Höns har 78 kromosomer (jmfr med människans 46), 39 från mamma och 39 från pappa, och två av dom 78 är könskromosomer (XX eller XY) som avgör vilket kön hönsen får. Hos människan och däggdjuren blir det en flicka om man har XX och en pojke om man har XY. Hos fåglar är det tvärtom, XY blir en hona/höna och XX blir en hane/tupp.

Silver och guldgenerna sitter på X-kromosomerna som sagt, vilket innebär att en höna som bara har en X-kromosom bara har EN silver eller guldgen medan en tupp som har två X har två silver, två guldgener eller en av varje. Och eftersom just den här ungtuppen har den där färgen på sina behäng och pappa helt klart har guld så måste alltså mamman ha en silvergen.
Hänger du med?? :P

Så för att veta vem av hönorna som är mamman så kan du utesluta alla hönor som har guld i halskragen. :)
Men sen har vi ju det här med att guld och silvergenerna inte alltid syns när det gäller enfärgade djur, generna är hypostatiska. Då är det svårt att veta om det är guld eller silver dom bär på men jag gjorde en uppdatering om det och upptäckte att jag kom ihåg och skrev fel i det tidigare inlägget. Djur som är enfärgade utan att guld eller silver syns har alltid guldgener vilket gör att vi kan utesluta dom hönorna som mamma också.  

Sen är ju många ölandshöns randiga, gökfärgade, och hur är det med den färgen då?
Jo, Barred (B) som genen kallas är en gen som är dominant och bleker färgen på fjädrarna i ett randmönster (vanlig gökfärg är alltså svart färg som är randigt blekt) och den sitter också på könskromosom X.
 Det innebär att tuppar som har två B-gener, en på varje X, får dubbel randig blekning av det svarta och blir alltså ljusare än hönorna som bara har ett X och en B-gen. Det gäller alla renrasiga gökfärgade raser, t ex Maran eller Plymoth rock.
När det gäller raser som har flera färger som blandas (ölandshöns) så kan ju även tupparna ha endast en B-gen så det finns även mörka randiga tuppar där.

Och eftersom en höna som är randig har en B-gen på sitt enda X nedärver den ju det till alla sina tuppkycklingar som blir randiga. Så kan vi utesluta alla gökfärgade hönor som mamma också, även favorithönan..

Då kan vi sammanfatta det hela med att utesluta alla hönor som har guld, alla gökfärgade och dom hönor som är enfärgade utan guld eller silver som syns.

Nu har du väl kanske inte visat ALLA dina hönor på dina bilder, eller?
Men annars så har du ju en svart silvrig höna till höger på bilden med den färgglada flocken. Och dessutom ser ju den beige-aktiga hönan till vänster på bilden med ungdomar också ut att ha en silvergen. Men det är en unghöna va? Lite svårt att se..  :-\
Men hon har väl samma färg som två av ursprungsölandshönsen hade när man började bevarandearbetet tycker jag det ser ut som..?
 
Det blev långt och kanske lite krångligt det här men undrar du nåt (eller nån annan) så är det bara att fråga igen.. :)
/Tedarix
« Senast ändrad: 06 okt-06 kl 15:55 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

ekl

  • Gäst
Re:Färger och raser
« Svar #17 skrivet: 01 okt-06 kl 18:26 »
Hej Tedarix,
intressant skrivelse om guld o silvergener samt hur dessa kan ärvas, eller synas pga dominanta eller recessiva anlag.
Ungtuppens mamma är höna nr 2 från höger i den översta bilden kallad flock.jpg, hon är svart med silvrig krage.......... :D :D-=alla rätt!!!

Vet du något om hur ruvanlag ärvs? kan vissa färgmönster vara bärare av ruvgener eller icke ruvinstinkt? ???

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Färger och raser
« Svar #18 skrivet: 01 okt-06 kl 22:06 »
Hej igen! :)
Tyvärr så vet jag inte hur ruvvilligheten nedärvs rent genetiskt.. Jag har försökt hitta några rapporter men jag vet inte ens om det finns någon forskning gjord om det. Däremot så vet jag att det är ärftligt eftersom det är så man har fått bort det mesta av ruvvilligheten hos många av produktions- och standardraserna.
Och dessutom nedärvs såna gener även till tuppar.

Jag tror däremot inte att färger och ruvvillighet har något samband. Det finns ju iofs gener som är kopplade och följer varandra men inte gener med såå olika egenskaper..
Och om dom generna skulle vara kopplade så skulle vissa färger ha försvunnit bland standardiserade raser för länge sen när man har avlat för hög värpning istället för ruvvillighet.   :)
/Tedarix
« Senast ändrad: 01 okt-06 kl 22:07 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 5 användare (2 dolda)
MickeMård, Sundance, Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser