Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ögoninflammation hos storbalsensilage ätande får!  (läst 3936 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Ögoninflammation hos storbalsensilage ätande får!
« skrivet: 16 feb-11 kl 12:03 »
Det här tyckte jag var intressant.
(Körde en google översättning på det för kul så artikeln är sv-engelsk.) /Rosa

Listeria irit (Ensilage öga)

Infection of the anterior chamber of the eye is commonly seen in sheep (and cattle) of all ages associated with the feeding of big bale silage.
Infektion i främre ögonkammaren ses ofta hos får (och nötkreatur) i alla åldrar i samband med utfodring av storbals ensilage.

The disease is associated with Listeria monocytogenes infection and up to 25% of the flock can be affected in severe outbreaks.
Sjukdomen är förknippad med Listeria monocytogenes-infektion och upp till 25% av flocken kan påverkas i svåra utbrott.

The initial presenting signs are excessive tear production, frequent blinking and avoidance of bright light involving one or both eyes.
De inledande tecknen är överdriven tårproduktion, ofta blinkar och undvikande av starkt ljus med ett eller båda ögonen.
On closer examination the iris is swollen and thrown into a series of radial folds. Vid närmare granskning iris är svullet och kastades i en serie av radiella veck.

Within two to three days, more severe inflammatory changes develop, with blueish white corneal opacity starting at the border and spreading inwards.
Inom två till tre dagar, mer allvarliga inflammatoriska förändringar utvecklas, med blåaktig vit hornhinnegrumling börjar vid gränsen och sprider inåt.

Focal aggregations of fibrin in the anterior chamber of the eye are seen as accumulations of white material beneath the cornea.
Focal ansamlingar av fibrin i främre kammaren i ögat ses som ansamlingar av vita materialet under hornhinnan.
In more advanced cases widespread corneal opacity and vascularisation is often seen. I mer avancerade fall utbredd hornhinnegrumling och kärlbildning ses ofta. 
If untreated, complete healing of this painful condition may take one to three weeks.
Om den inte behandlas kan fullständig läkning av detta smärttillstånd, ta en till tre veckor.

The precise cause of ovine iritis has not been experimentally proven.
Den exakta orsaken får irit har inte experimentellt bevisats.
Outbreaks are invariably linked to the feeding of big bale silage.
Utbrott är alltid kopplade till utfodring av stor bals ensilage.

The consistent isolation of L.monocytogenes from conjunctival swabs taken from affected animals suggests that the organism has an important role, although in some surveys an equal incidence of L. monocytogenes has been shown in conjunctival swabs taken from both normal and affected eyes.
Konsekvent isolering av L.monocytogenes från konjunktival svabbprover från drabbade djur tyder på att organismen har en viktig roll, men i vissa undersökningar lika förekomsten av L. monocytogenes har visats i konjunktival svabbprover från både normala och det påverkade ögat.

Subconjunctival injection of a combination of oxytetracycline and dexamethasone usually halts the progression of clinical signs when administered in the acute stages of the disease and the eyes usually return to normal within two to three days.
Subkonjunktival injektion av en kombination av oxytetracyklin och dexametason vanligtvis stoppar utvecklingen av kliniska tecken när den ges i akuta stadier av sjukdomen och ögonen återgår vanligtvis till det normala inom två till tre dagar.
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 11:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Ögoninflamation hos storbalsensilage ätande får!
« Svar #1 skrivet: 16 feb-11 kl 16:30 »
Intressant,verkligen.Tack Rosa. Fast nu har man ytterligare ngt. att oroa sig för. Har ännu inte hört talas om det i Svensk djurskötsel. Men det kommer väl.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Ögoninflamation hos storbalsensilage ätande får!
« Svar #2 skrivet: 16 feb-11 kl 16:54 »
Ja detta ska minsann bli intressant att följa!!  undrar just om liknande kan inträffa hos hästar??

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Ögoninflamation hos storbalsensilage ätande får!
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 17:14 »
Låter inte symtomen densamma som står i ögonsjukdomar hos får i Erik Sjödins bok FÅR ?

Några av mina tackor förra året fick rinnande ögon såg sedan ut som starr, jag trodde fört hon fått någon pinne eller nått, trodde ett tag hon skulle bli blind. Jag tvättade och droppade koksalt sedan fick en till de samma......  gick över på någon vecka.  Men ser lite otäckt ut.  Då hade jag ensilage.   Vilket jag inte har nu !

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ögoninflamation hos storbalsensilage ätande får!
« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 18:08 »
Detta har jag stött på! Jag behandlade med Streptocillinsalva så gick det över.... Jag trodde att de hade fått något vasst strå i ögat när de knuffats runt balen ???

Jag har också haft samma tacka som fick det två :o gånger på en vintersäsong...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Ögoninflamation hos storbalsensilage ätande får!
« Svar #5 skrivet: 16 feb-11 kl 19:34 »
Denna typ av listeria hade jag på några tackor i slutet på nittiotalet. Jag ringde distriktsveterinären när första tackans ögonkropp svullnade, och han sade att det var inget att göra åt - hon var förmodligen blind. När sedan de andra också blev dåliga så ringde jag Fårhälsoveterinären istället som kom ut och konstaterade Listeria. Jag behandlade enbart med antibiotikasalva i ögonen och de blev återställda på bara några dagar. Symtomen var precis som beskrivs i artikeln ovan med ljuskänslighet och uppenbar smärta och gråvit svullen ögonkropp.

Enligt fårhälsovården så är den typen av listeria åtminstone begränsad till just ögonkroppen och sprids inte ut i blodomloppet, mao med mycket god prognos till skillnad från listeria/kringsjuka.

Efter den upplevelsen började jag köpa ensilage istället för att låta min käre far skörda med jord i ensilaget och alldeles för få lager plast  ::)

Vart hittar du så intressanta artiklar, Rosa?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 3 användare
Hokuspokus, von tratt, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser