Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utmobbad höna  (läst 693 gånger)

Mariace

  • Inlägg: 6
    • Gotland
Utmobbad höna
« skrivet: 17 apr-19 kl 19:00 »
Hämtade mina första 4 hönor i veckan. En av dem har nu blivit helt utmobbad. Det är speciellt en som är extra elak mot henne. Hon håller sig inne när de andra tre är ute och tvärtom. Får inte sitta på pinnen så jag har ordnat en egen till henne nu. Hon ser eländig ut då hon just ruggat också, tycker så synd om henne! Vet ju att de ska rangordna sig och allt sånt, men går det verkligen till såhär? Hur länge kan jag avvakta?Är helt ny på höns så skulle gärna ta emot era råd!

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Utmobbad höna
« Svar #1 skrivet: 17 apr-19 kl 19:49 »
Dom kan vara väldigt grymma mot varandra, de viktiga är ju att hålla koll på att det inte blir några blodiga sår eller liknande, då kan de gå väldigt snabbt till en säker död.

Jag har haft ungdjur som blivit dödade av resten av flocken när jag försökt introducera nya individer.

Mariace

  • Inlägg: 6
    • Gotland
SV: Utmobbad höna
« Svar #2 skrivet: 17 apr-19 kl 20:06 »
Det har inte hackat då hårt ännu, de sjasar mest iväg henne. Kan man göra något med gruppen för att bryta det? De har ju bara varit hos mig i tre dagar, tror ni att de kan ordna upp det själva?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Utmobbad höna
« Svar #3 skrivet: 17 apr-19 kl 20:15 »
de brukar lägga sig efter några dagar, jag köpte en ny för ca 10 dagar sedan, det är nått enstaka tjuvnyp de är framme och gör, men de 2-4 första dagarna brukar vara värst, framförallt om det är främmande höns, tex om du köpt 2st från en grupp och 2st från en annan grupp.

 

Mariace

  • Inlägg: 6
    • Gotland
SV: Utmobbad höna
« Svar #4 skrivet: 17 apr-19 kl 20:35 »
Då avvaktar jag några dagar till. Alla 4 är från samma ställe, så jag tänkte att det skulle bli lindrigt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Berberis, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser