Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmbädd i hönshus  (läst 2652 gånger)

TindraT

  • Inlägg: 5
Varmbädd i hönshus
« skrivet: 05 dec-19 kl 19:25 »
Undrar om ni har tips på att få till varmbädd i hönshus över vintern?  Tänker att hönsen ska ha det varmt och skönt och att det blir kanongödsel till odlingarna i vår. Är dock orolig för dålig lukt och ohyra. Jag har sågspån och kör Stalosan i botten för att ha det fräscht och byter ut allt en gång i veckan nu. Vore skönt att slippa detta, känns lite slösaktigt också om det skulle kunna vara till nytta både för höns och odlingar (och mindre jobb för mig). Tacksam för tips!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varmbädd i hönshus
« Svar #1 skrivet: 05 dec-19 kl 19:29 »
Hur stort är utrymmet, hur många höns?

TindraT

  • Inlägg: 5
SV: Varmbädd i hönshus
« Svar #2 skrivet: 05 dec-19 kl 20:10 »
Ena området är på ca 4-5 kvm och där är det 15 höns. Svårstädat och lite problem att komma åt då det är byggt i vinkel. Det andra området är stort och luftigt, ca 10 kvm, och där är det 8 höns. De är frigående när jag är hemma men instängda i hönshus/gårdar när jag inte är hemma.

Edit: Det är alltså hönshusen som har de storlekar jag beskrivit ovan. Utöver det har de hönsgårdarna att utnyttja dagtid då jag är på arbete.
« Senast ändrad: 05 dec-19 kl 20:25 av TindraT »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Varmbädd i hönshus
« Svar #3 skrivet: 06 dec-19 kl 14:46 »
Nej, djupströbädd till höns är inte att rekommendera. Ströbädd funkar hos t ex får och getter, men de stampar hela tiden ner strömaterialet i bädden. Höns gör ju tvärtom, de spekar* och gräver i ströet. Bädden får inte vara ifred, och deras spekande frigör ammoniak och annat elände.
Du får nog fortsätta mocka, men kanske mindre ofta på golvet (där bajsar de ju inte så mycket) och lika ofta som innan under sittpinnarna.




*=ungefär sprätter, tydligen pratar inte rättstavningen småländska av det röda strecket att döma  ;)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

TindraT

  • Inlägg: 5
SV: Varmbädd i hönshus
« Svar #4 skrivet: 06 dec-19 kl 19:11 »
Tack för svaret! Misstänkte att det skulle vara svårt i o m sprättandet. Tar gärna emot andras erfarenheter av varmbädd också. Och anledningen till det är att jag haft kontakt tidigare med folk som fått det att funka. Tänker att det kanske funkar om hönsen är frigående varje dag från morgon till kväll och enbart utnyttjar hönshuset till att sitta på pinnen vid skymning.
« Senast ändrad: 06 dec-19 kl 19:20 av TindraT »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser