Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning  (läst 1854 gånger)

my

  • Gäst
Klippning
« skrivet: 13 mar-07 kl 12:12 »
Måste man klippa tackorna innan lammning.

kolarslantbruk

  • Inlägg: 94
    • KolarsLantbruk
Re:Klippning
« Svar #1 skrivet: 13 mar-07 kl 12:25 »
Måste och måste.. Det blir svårare för lammen att hitta spenarna annars... Och sen sägs det att om man klipper fåren ca 1 månad innan lamning så blir lammen lite större...

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Klippning
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 13:27 »
Och så finns det ju en hygienisk aspekt också.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Klippning
« Svar #3 skrivet: 14 mar-07 kl 11:14 »
Om det inte passar att helklippa fåren innan kan du kanske klippa dem runt juver och rumpa för att på så sätt underlätta för lamm och lamning. Så hade jag själv tänkt göra efter tips av min fårklippare. Sen helklipper jag dem i maj när det är varmare ute.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

samsam1

  • Inlägg: 51
    • -
Re:Klippning
« Svar #4 skrivet: 14 mar-07 kl 11:55 »
Hej. Oklippta tackor har en större benägenhet att få juverinflamation än klippta tackor. Orsak är att spenkanalen är öppen när tackan har lammat. Är det blött och slabbigt ute drar pälsen åt sig smuts mm, som sedan ligger intill spenarna /juvret, en bakterie räcker som bekant. .Det räcker dock att klippa rent runt juvret och analdelen.  

Hälsningar samsam1
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Klippning
« Svar #5 skrivet: 21 mar-07 kl 07:13 »
Men använd Ditt eget omdöme också.  Jag klippte min första tacka enligt "boken" strax före lamning, men hon bara frös!!!  Åt inte alls mera som dom kunniga sagt.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gunnar_S

  • Gäst
Re:Klippning
« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 08:23 »
Hej!

Jag har gjort både och och det man kan se är att de tackor som inte ör klippta släpper ull runt juvern när det närmar sig. Så mina lamm har inte haft några problem. däremot om dom är lösa i magen och har tovor runt svans och analen så
underlättar det betydligt om du klipper bort detta.

Mina går på lösdrift men lammar alltid inomhus förutom en tacka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser