Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Död höna av okänd anledning  (läst 2682 gånger)

Sille

  • Inlägg: 43
    • Närke
Död höna av okänd anledning
« skrivet: 10 jan-14 kl 17:09 »
I dag när jag skulle stänga om hönsen, låg en av mina hönor död på golvet i hönshuset. Det fans blod på väggen och på golvet, inte mycket men några stänk. När vi kollade henne var hon blodig runt näbben och på bröstet, men det finns inga sår. Hon har aldrig blivit hackad på, av de andra hönorna och när jag kollade dem och tuppen så är det ingen som har blod på sig. Hon var en unghöna, och hade inte börjat lägga ägg än. Det ser inte ut som om något annat djur har varit inne i hönshuset och vi hittar inget som hon kan ha skadat sig på. Men död är hon och blod finns både på henne och i hönshuset. Någon som har något ide om vad som kan ha hänt??

Sille

  • Inlägg: 43
    • Närke
SV: Död höna av okänd anledning
« Svar #1 skrivet: 11 jan-14 kl 16:05 »
Nu är hönan ordentligt genomgången i dagsljus. Det finns inga sår, men hon har blod i hela näbben. Antagligen har hon hostat blod och kvävts eller dött av något innefrån, varför hon blödde har vi ingen aning om. Hon var pigg och glad dagen innan. Någon som vet vad det kan vara och om det kan vara smittsamt??

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Död höna av okänd anledning
« Svar #2 skrivet: 12 jan-14 kl 15:56 »
Hej!
Jag vet inte varför hon dog men det kan kanske vara något medfött fel. Kanske ett brock på pulsådern eller vad det heter. Kanske en jätte hjärtinfarkt. Vet att människor kan blöda genom munnen vid sånna.
Jag hittade min Maran tupp död, på rygg innanför dörren till hönshuset nyligen. Han var hel o fin o inget blod.
Så visst blir man fundersam  :-\

Hoppas någon annan kan ha en ledtråd till varför din unghöna dog.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Varde

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Död höna av okänd anledning
« Svar #3 skrivet: 10 jan-19 kl 20:41 »
Fick du nånsin reda på varför din höna dog? Mer eller mindre samma sak hände oss idag. Inga symtom innan, hittade henne död utanför hönshuset med blod i och runt näbben?

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Död höna av okänd anledning
« Svar #4 skrivet: 06 feb-19 kl 15:16 »

Råttgift?
Lungmask?

Bäst vore att ge en prov till veterinär.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser