Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bladmögel!  (läst 6262 gånger)

koko

  • Gäst
bladmögel!
« skrivet: 20 maj-06 kl 18:03 »
Jag får bladmögel på mina köpeväxter, först på timjanen och sen på rosmarinen. Timjanen gick ej att rädda, men på den andra har jag knipsat av det mögliga illa kvickt, det verkar funka. Har nån något bra medel mot detta? Och- smittar det? Är det "giftigt" att få i sej? Varför får man det egentligen?

Sen har en annan planta fått något så att bladen skrumpnade o torkade, såg nåt vitt litet kryp på baksidan av bladet! Vad kan det vara? Sprejade med såpvatten, vet inte om det funkar, men försöka duger...

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:bladmögel!
« Svar #1 skrivet: 16 jun-06 kl 23:40 »
Lite sent svar men bladmögel dyker ju upp hela säsongen. Blanda bikarbonat eller Atamon i vatten och spraya växterna med några gånger, brukar hjälpa mot både bladmögel och mjöldagg.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

englastaden

  • Gäst
Re:bladmögel!
« Svar #2 skrivet: 26 jun-06 kl 12:46 »
Hej Mossie!
Tack för tipset om bladmögel, tyvärr hade jag redan klippt ner min pepparmyntväxt för bladmöglet kom men ska prova det om det återkommer!
Hälsningar Ingrid b  :)

Archos

  • Inlägg: 73
Re:bladmögel!
« Svar #3 skrivet: 18 aug-07 kl 11:24 »
Vilken koncentration kan vara lämplig för Atamon eller bikarbonat?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 4 användare (1 dolda)
peterm, Handyman1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser