Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: torparn skrivet 16 jan-06 kl 10:02
-
som komplement till solceller och blyackar. Skulle det gå att få ut vettigt antal Ah från pedalkraft??
Tänker mig att på vintern/mulna dagar- i st f bensidrivet elverk- kunna kombinera träningspasset med lagring av el i batteribanken.
pedaldriven generator är ju inte direkt nytt. Dynamo har vi ju haft ett tag. Men skulle man kunna få ut mer än så av ett halvtimmespass på motionscykel? Skulle en bilgenerator fungera? Den är väl beroende av högt varvtal misstänker jag.
Nån som kan detta? MIkael antar jag... ???
-
Det där har jag provat. En cykel, en liten bilgenerator på bakhjulet, ett motstånd för att reglera magnetiseringsströmmen till generatorn, en komplicerad ställning till alltihop.
Jag kunde generera ca 5A, 60W. Av det gick 25W till magnetiseringen, så resultatet blev 35W. För att få ihop 1kWh krävs då 28 timmars cyklande. Tjänade jag 3,5 öre i timmen!
Jag har också en permanentmagnetgenerator, som är effektivare. Där får jag ut 50W och blir rejält svettig. Bra motion om man inte kan vara utomhus och cykla, men inget att satsa på utom som en kul grej och ett sätt att veta hur stor effekt man presterar.
-
Jag har också testat med en bilgenerator direkt på bakhjulet på en 21-växlad cykel och resultatet blev något liknande.
-
att man inte erhåller några mängder med amperetimmar till sin batteribank har jag nog missrtänkt oxå.
Min förflugan tanke var att konstruera ett enkelt kombinerat motionsredskap/laddningsaggregat att använda under långsegling i min båt. Men ger det inte åtminstone en laddström på 1A är det knappast värt besväret. Mer än en halvtimme vill jag nog inte trampa.
Det får väl bli ett litet bensindrivet elverk då... :P
eller solceller. Problemet är att de inte ger tillräckligt för mina behov i dessa sammanhang.
-
Kan det här vara något för din segelbåt? Den fungerar både som motor och generator.
http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/Swe/IndexOZecoDriveSwe.html (http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/Swe/IndexOZecoDriveSwe.html)
-
Det fanns förr pedaldrivna trä svarvar de hade ett svänghjul dvs ett tungt hjul med frikoppling från tramporna jag har inte provat men misstänker att det skulle göra laddning av batterier möjlig.
Vänl nad
-
zigge:
OZ Drive är en kanonprodukt såvitt jag kan förstå. Den kostar ju en del, men när den gamla dieseln jag har ombord ger upp andan ska jag allvarligt överväga en OZ Drive.
nad:
svänghjulet är ju en festlig idé. Jag har oxå sett såna där svarvar.
klurar vidare 8)
-
Människan är tyvärr ingen effektiv motor.
Den motion som du gör är väl OK, men att göra energi med kroppen är ganska dyrt och JOBBIGT, går väl an att trampa när ingen ström behövs, men bara att procucera till en TV är som en uppförsbacke.
Det finns många roliga ideer, som att ha en turbin i WC-stolen,
eller i inkommande vatten (kommunen står för trycket om det är kommunalt)osv. Men det hela är ju på skoj!
-
Det fanns förr pedaldrivna trä svarvar de hade ett svänghjul dvs ett tungt hjul med frikoppling från tramporna jag har inte provat men misstänker att det skulle göra laddning av batterier möjlig.
Vänl nad
Det blir inte bättre av ett svänghjul. Människans effekt (arbetsförmåga) är ändå lika stor, eller liten. Men man kan trampa upp svänghjulet i fart under längre tid och sedan bromsa ned det snabbt, t ex genom att svarva, och då ta ut en högre effekt under kort tid.
-
Precis, svänghjulet lagrar bara energin. Skulle det trolla fram ytterligare energi skulle det vara ett perpetuum mobile och kunna driva sig själv.
-
Svänghjulet är bra på att utjämna energiknuffarna som vevstakar trycker på med.
Motorernas kolvar eller trampornas benrörelser ger ett ojämnt vridmoment.
När man svarvar eller drejar så gör svänghjulet att rycken utjämnas så att det svarvade/drejade inte får märken efter ett ojämn vridrörelse.
Ju tyngre svänghjul dess jämnare vridrörelse.
Man har experimenterat med svänghjul i bussar som ju ofta startar/stoppar. Bromsningen ska då tillföra svänghjulet energi genom att det ökar sitt varvtal vilket kan tas tillvara för nästa start.
En gräsklipparmotor t.ex har ofta ett lätt svänghjul då den ganska tunga rotorkniven är en bra energilagrare. Den som använder en gammal gräsklipparmotor som kraftkälla kan upptäcka att den kan vara svår att starta. Svänghjulet kan vara för lätt så det blir ryckigt. Motorsågar har också lite för lätta svänghjul så de kan vara lite lynninga att dra igång. Rycken känns i startsnöret.
-
min teori om svänghjul bygger på det att när du cyklar med en vanlig cykel är du själv entyngd som rör sig (ett svänghjul)men när du har en generator kopplad till bakhjulet och cykeln står stilla finns ingen tyngd som rör sig ,generatorn är ungefär som att cykla med bromsen på hela tiden. vid start av tex en el bil förbrukas mycket ström men när du har uppnåt önskad hastighet klarar du dig med kanske en tredjedel av förbrukningen,dvs när man trampar med generatorn på bakhjulet är man hela tiden i startfasen med ett svänghjul tillkopplat kan du minska energi förbrukningen med en hel del.du laddar även med högre varvtal
vänl NAD
-
Jag la ut den här länken i en annan tråd som verkar ha försvunnit.
Använde Ra 200 i lumpen.
Att trampa var ingen höjdare, men enda utvägen om man sände i skogen. Vi använde dom oftast monterade i radiobil.
Trampa 1 timme för att sända med 8 W i 2-3 timmar är ju inte så imponerande.
http://www.radiomuseet.se/omraden/militar/ra200.html
-
Jag har också lekt med Ra200 som signalmekaniker i lumpen. Vi tävlade om vem som kunde få högsta uteffekt. En av grabbarna var duktig cyklist och vann. Generatorns rotor sprack av det höga varvtalet så det blev tvärstopp. Vi som tittade på trodde att han fått in foten i tramporna först och var rädd att hans ben smällt av.
-
Detta med pedaltramp och elgenerator har jag senaste tiden lagt ner många timmar på att utforska !
tänkt på detta länge,
En frisk och tränad människa fixar 200 watt,, det ger att man måste trampa hela dagarna för att ordna sin egen EL,
Men om man som jag gillar att bygga ihop saker och har för mycket tid ,,,, så kan det bli ett intressant projekt ,
och nu vet jag det funka,, visst är det häftigt,, jag trampar och en vanlig lampa lyser,, mobilladdaren laddar mobilen,, batteriladdaren laddar bilbatteri,, ja även stavmixern funka, ja har en enfas elmätare,, den reagerar, 0,35 amp, 0,9 amp när ja tänder lampan å laddaren samtidigt.
En bra sak å ha om man bor så det kan bli strömlöst många dagar,, och detta kosta mig 100 kr
motionscykeln är en gammal STIGA orange färg med svänghjul,, planeteväxeln ger ett på trampan ger ca 6 varv på svänghjulet, det ger 360 varv minuten,, detta förs via en planremm( ett spännband ihopplimat med kontaktlim) till en remskiva i trä som är direkt monterat på en liten 3 fasmotor med permannetmagnet,
generatorn gör ca 2000 varv minuten
Cykeln kosta 50 kr,, och generatorn 50 kr och det funkar
jag har innan jag idag hitta den här elmotorn,, och en till, testat med olika små växelsrömsmotorer,, fläktmotor,, damsugarmotor,, motor från köksmaskin,, men har inte fått det att ge något,, cykel dynamo, funkar,men ger för lite, har provat med 2 parallelkopladde motorer från stavmixer,, de har permanentmagneter , så det funkar,,men med gängstång som drivaxel så går det inte komma upp i det varvtal som behövs,för att det ska generera effekt ,utan mycket vibrationer,
med en bra transmission så kan motorer från stavmixer fungera som DC generator!
Nu har jag en motionscykel med 3 fas generator som funkar,, det är en kul grej ,samtidigt så visar den hur hur svag en människa är,, jag kan ladda mobilen,, få en lågenergilampa att lysa,, men en stavmixer som drar 185 watt klarar jag bara en kort tid att driva
Tänk va mycket energi vi förbrukar ! alla borde prova att ladda upp sin mobil med trampor!
-
Ambitioner kan vara olika stora.
Tråden startades 2006. Idag finns det något som på svenska benämns laddregulator eller voltregulator till cykel. Man kan ansluta vanliga gamla däckdynamon eller modern navdynamo, elen man får ut går via usb så man kan ladda mobilen medans man cykelpendlar till jobbet eller bussen. Säljs av C*nrad. Utomlands av bike-components.de av märket B&M, recensionerna där är mer entusiastiska.
-
Å andra sidan blir det ganska dyr el om den energi som ska tillföras för elproduktionen, ska tillföras i form av mat som är duglig till människoföda. Det är en bättre affär att ha någon mindre kräsen primus motor att driva elproduktionsmaskineriet med.
Eller att ta vara på t ex sol- eller vindenergi.
-
Men om du ändå är ute och cyklar (! :)!) och passar på att genom detta ladda din mobil eller ficklampa? Jag tror inte att detta gör att en cyklist behöver äta mer?
Återigen, det här landet är avlångt. I norra Sverige är avstånden större, vinterhalvåret innebär snö på vägarna och då kan det inte vara kul att som cyklist trängas med timmerlastbilar och malmtransporter på landsvägarna. Här i Sveriges Tår är det barmark och plusgrader just nu. Våra Myndigheter, som vill att vi skall vara hälsosamma så att vi inte kostar pengar i sjukvården, uppmuntrar cykling vilket gör att det t o m finns separata cykelleder mellan städer och städer och köpingar runtomkring. Och folk cykelpendlar, på vintern också, om då inte precis varje dag.
-
Jo, den extra energi som går åt för att trampa in energi i laddning kommer från kroppen och måste ätas. (Och matenergin är solenergi i begynnelsen).
-
Om syftet med cyklingen är träning så är ju energiutvecklingen ett slags avfall som kan betraktas som återvinning om gör om den till något användbart. Äter gör ju den som tränar ändå, och lite mer än den som bara sitter still.
Fast ett viktigt budskap med den här slags diskussion är ju att det är stora mängder energi som vi använder till vardags utan att tänka på det.
-
Hej!
https://happyride.se/forum/read.php/1/1904637/1905824
Kan vara av intresse, men att önska att detta skulle prövas i Sverige går ju inte! Troooor jag!
Något om effekten vet jag inte.
Hälsningar!
G S
-
Det är en träning som skulle passa på kåken. Tycker att det ser så fel ut när inlåsta återfallsförbrytare styrketränar, men en cyklist är inte så våldsam fast han har stora muskler ;D
Håller helt med karsan för övrigt. Min mor hade en sådan där motionscykel med ett band som bromsade ett stort metallhjul. Hon hade fått den av någon som bytt upp sig, men den användes inte mycket. Hade det däremot suttit en generator på den som laddade någon lagom stor förbrukare så hade hon nog trampat en timme om dagen för att det "behövdes". Och det hade säkert förlängt hennes liv med flera år. Och som krisgenerator är det betydligt bättre att använda en cykeldriven generator än en liten handvevad ficklampa eller radioapparat. En timmes trampande klarar lätt två timmars surfande, och det är väl vad vi anser som livsnödvändigt idag ;D
-
Jag skrev om mitt projekt .en motionscykel med generator, hoppas nån mer 2019 gillar att bygga ihop nåt av nåt som köps billigt på nån skrot,men det tycks fokuseras mer på att vi som människor är innefettiva som energikälla ,och vist är det så
Detta med att fängslade trampar till gatubelysning,låter som nåt smart,,,, så smarta är ingen svensk !
Ja menar gå till friskis å svetis,, det kan va 10 krosstrainer på rad,, fult på alla,, ja många värmer upp så, många värmer upp på andra trampmaskiner,,stoppa detta miljöförstörande ,, många åker bil till denna träning träningen kräver energi EL det är belysning ventilation och träningsmaskiner,, uppvärmda lockaler..efter träning duch,,mer energi.. sedan hunger,, mat, mer energi,, ,,,, för miljön är det bäst att sjunka ner i soffan å kolla tv,, i Sverige finns det lag å rätt för allt,, skriv en lag som tvingar alla gym att va självförsörjande på energi..
Ja finns det nån mer an ja som har pelarborr och bandsåg i vardagsrummet och gillar att bygga ihopp saker ?
-
Om syftet med cyklingen är träning så är ju energiutvecklingen ett slags avfall som kan betraktas som återvinning om gör om den till något användbart.
AVSIKTEN med mitt inlägg om att det nu finns sk laddregulatorer var INTE att människa genom cykling skulle ersätta vindkraftverk solpaneler, så att hon genom cykeltramp kunde bli offgrid i sitt hushåll.
Det finns säkert de som ser sin cykelpendling (20km eller mer per dag) till arbetsplatsen som en träningsform, medans nyaste Volvon får vila på garageuppfarten. För andra mindre ekonomiskt gynnade kan cykeln vara det enda alternativet då man som timanställd inte vågar lösa periodkort då man inte vet när man blir inringd nästa gång.
Trampar man 20km eller mera per dag så kanske man använder sin smartphone under tiden och då är det opraktiskt att komma till jobbet med lite batteri i telefonen. Visst, man kan ha med sig en powerbank på cykeln, men då blir det ytterliggare en pryl som man skall komma ihåg varje dag. Att då koppla en laddregulatorer till den ev befintliga navdynamon måste vara betydligt enklare.
Och HUR många mer kalorier kan det gå åt att köra telefonen på det här sättet?
Motsvarande 1 macka per cykeltur? Eller 3st? Kanske någon räknekunnig på forumet, som Torbjörn, kan göra en uträkning ? Har enbart en subjektiv uppgift från en köprecension där brukaren säger att han inte upplever att trampningen går tyngre när han kopplar telefonen på laddning.
Men problemet har kanske en annan dimension? För många i glesbygd verkar bilen så självklar som om den vore en kroppsdel. Så i konsekvensens namn borde då vårdcentralen vara samlokaliserad med bilverkstaden, och apoteket med bilreservdelsfirman. Att förespråka cykeln som ett reellt transportmedel blir väl då detsamma som att föreslå självstympning !?
-
Visst är det smart att ha ladduttag (usb) på cykeln, bara grejerna håller för vädret så det inte blir mer skräpkonsumtion, för utan mobilen vill/kan inte många vara. Men bilen på landsbygden har väl inget med det att göra? Utan bilen på landsbygden så blir det nästan total avfolkning. Det går inte att ersätta den med cykel.
-
Jag ska försöka räkna. Först vill jag säga att det kan kan vara vettigt oavsett, allt kan inte gå ut på att vara maximalt effektiv i allt. Min anmärkning innan var inte menad att klaga på idén att ladda med cykel eller att tänka utanför ramarna! Bara att det utan tvekan måste komma in energi i kroppen för att vi ska få ut något :-)
Säg att vi vill ladda med 1A som en äldre mobilladdare. 1A och 5V ger 5W. Ungefär vad en gammaldags cykelbelysning drar, tror jag. 2 mil cyklar man kanske på en timme, energin till laddning blir: 5 Wh per tur. Det är 4300 kalorier. Vilt killgissat / fulgooglat har musklerna 25% verkningsgrad och matsmältningen 50%. Laddningen förbrukar med dessa siffror 34400 kalorier, 34kcal. Ungefär en skiva salami, en osötad skorpa eller en halv liten banan. Reservation för fel i samtliga led.
-
Och räkna med att en cykeldynamo (åtminstone en gammaldags sådan som drivs med friktionshjul mot däcksidan) har på sin höjd 5-10 % verkningsgrad. Det går tungt mellan friktionshjul och däck, axellagringen i dynamon brukar vara ett helt undermåligt glidlager som går ganska tungt, ingen lamellerad järnkärna i den och full magnetisering även om det inte behövs eftersom det är en permanentmagnetgenerator, så tomgångsförlusterna blir höga. Och till sist en snålt tilltagen lindning med ganska hög resistans, så vi får rätt mycket kopparförluster också.
-
Laddningen förbrukar med dessa siffror 34400 kalorier, 34kcal. Ungefär en skiva salami, en osötad skorpa eller en halv liten banan.
Tack! von tratt för att du har tagit tid att göra uträkningen.
Vad jag vänder mig mot i tråden är svepande formuleringar som att det blir dyr el om elproduktionen skall ske av en människa som motor vilken kräver särskild föda för att arbeta.
Enligt statistik från 2014 (Trafikanalys, rapport 201514) så trampar folk i Sverige dagligen 180 000 mil till jobbet. Alternativet för dessa cykelpendlare, enligt ovan, för att att ladda sin telefon på ett mera energibilligt sätt, blir antagligen att avverka dessa mil istället i en bil. Detta p g a brist på allmäna kommunikationer. Självklart blir antagligen kostnaden för laddning av mobilen lägre i den bilpendlingen än i motsvarande cykelpendlingen. Men om dagligen 180 000 mil transporterande skall flyttas över från cykel till bil enbart för billig el till mobilen, lär slutnotan knappast bli billigare varken för den enskilde eller samhället. Det är ett sammanhang som inte är så självklart om man bor i en glesbygd där cykelpendling inte är realistiskt.
Apropå cykeldynamo: jag ser inga nya cyklar som är utrustade med den gamla däck anliggande dynamon. Det verkar vara navdynamo som gäller, eller ingen dynamo alls. Och, som jag nämnde i tidigare inlägg, användarfeedback finns att där är ingen upplevelse av att det är tyngre att trampa när mobilen laddas. Så ingen anledning att byta ut din cykel på 15kg mot en fossildriven bil på 1000kg om du cykelpendlar och samtidigt behöver ladda din mobil.
-
Svepande och svepande, jämfört med alla andra sätt är det ett dyrt sätt att få in energi. Vilket problem är det man löser med cykelladdning? Man slipper ju komma fram med urladdad telefon. Då antar jag att man använder den under resan, rimligtvis för att lyssna på musik eller talbok. En lösning är i så fall att använda en annan apparat för det, som en mp3-spelare. Men kanske behöver man streama, man hör tex på nyheterna! Då tror jag att det bästa (energimässigt) är att ha med en powerbank som man laddar hemma eller på jobbet.
Det blir dock en extra lös pryl att hålla reda på.
-
Är man ute och cyklar vill man nog ändå inte ha en massa kablar anslutna mellan cykeln, mobilen och sig själv. Det är bättre att ladda den hemma innan man ger sig ut på dagens ärenden, och hålla sig med en mobil som är så strömsnål relativt batterikapaciteten att den klarar sig till nästa morgon.
-
En sak värd att tänka på är att det är lite missvisande att jämföra arbete med mat av den enkla anledningen att det blir hopplöst mycket springande för att arbeta bort ett enda wienerbröd. Bantning handlar i mångt och mycket om att röra på sig under långa tider eller helt enkelt äta mindre.
Moderna mobilladdare drar ca 10-15W per port, finns större och mindre men är det för lite så hinner mobilen inte ta någon meningsfull laddning under cykelresan. Det krävs mer ström nu än förr eftersom mobilerna får allt större batterier för varje modell då de ska prestera mer. Att ladda med 1A 5V kommer knappast att märkas under en normal cykelresa. 2A 5V kommer att ge lite men ändå inte upplevas som snabb laddning. De senaste snabbladdarna hanterar detta genom att öka spänningen (volten) och på så sätt höja effekten för att mobilen ska laddas på rimlig tid. Tror de senaste laddarna är uppe på ca25W per port för den snabbaste typen av laddning. Långsammaste laddningen kan du nog hitta på billiga billaddare eller hos en vanlig usb-port på datorn som inte är avsedd för att ladda mobiler på.
Hur KÄNNS det att lägga på 10-15w motstånd på en cykel? Tävlingscyklister kan utveckla rätt stor effekt på sina cyklar (över 500W). Men för en normal cyklist i ett normalt tempo så är det säkert storleksordningen ungefär 100W. Lägg sedan på mobilladdaren på det. Hanterbart men det kommer att vara klart kännbart.
-
Det är mest lite större prylar, typ klösbrädor och rejäla powerbanks, som kan tillgodogöra sig laddning med högre effekt.
En relativt modern Samsung androidtelefon som jag har, har jag övervakat laddningen på ibland med en laddare med inbyggd amperemeter. Den kan som mest dra ca 0,9 A (innebär alltså 4,5 W), och det bara när batteriet är tämligen urladdat. När laddningstillståndet går över 50-60 % så börjar strömmen sjunka.
-
Ingen som bor där det finns tillgång till många sådana som betalar för att gå på gym?
Starta ett gym med generatorer på allt som är möjligt.
Få betalt för att folk kommer och laddar ditt batteri.
-
köp in några sådana här https://www.thegreenmicrogym.com/electricity-generating-equipment-2/
eller om man bor mer urbant
https://materialdistrict.com/article/energy-generating-pavement/
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Det är mest lite större prylar, typ klösbrädor och rejäla powerbanks, som kan tillgodogöra sig laddning med högre effekt.
En relativt modern Samsung androidtelefon som jag har, har jag övervakat laddningen på ibland med en laddare med inbyggd amperemeter. Den kan som mest dra ca 0,9 A (innebär alltså 4,5 W), och det bara när batteriet är tämligen urladdat. När laddningstillståndet går över 50-60 % så börjar strömmen sjunka.
Det du skriver stämmer ej för nya moderna kvalitetsladdare. Det var rätt många år sedan det där började ändras. Det är bara att söka på olika laddare och se vilka laddeffekter de har. Min Samsung S9 jag har brevid mig laddar 9v 1,67A trådlöst. Givet hur stort batteriet är på telefonen och hur lång tid det tar att ladda så stämmer det också. Laddaren i bilen har ännu högre effekt.
-
Det du skriver stämmer ej för nya moderna kvalitetsladdare. Det var rätt många år sedan det där började ändras. Det är bara att söka på olika laddare och se vilka laddeffekter de har. Min Samsung S9 jag har brevid mig laddar 9v 1,67A trådlöst. Givet hur stort batteriet är på telefonen och hur lång tid det tar att ladda så stämmer det också. Laddaren i bilen har ännu högre effekt.
Om den laddar trådlöst är det väl meningslöst att ange någon spänning eller ström i det trådlösa snittet.
I fallet jag nämnde så kan laddaren glatt lämna upp till 3,1 A , det är telefonen som aldrig vill dra mer än 0,9 A.
-
Om den laddar trådlöst är det väl meningslöst att ange någon spänning eller ström i det trådlösa snittet.
I fallet jag nämnde så kan laddaren glatt lämna upp till 3,1 A , det är telefonen som aldrig vill dra mer än 0,9 A.
Samsung tycker det är relevant. Jag instämmer. Enklare att jämföra olika laddare med varandra om de använder samma enheter. Vilken enhet tycker du att dom ska uppge till sina användare på sina trådlösa laddare i stället?
Bäst av allt tycker jag att det är att man numera börjar gå över till Watt allt mer när man anger effekten på olika säljsidor. Blir mer relevant när spänningen har börjat variera.
De flesta smarttelefoner idag kan tillgodogöra sig betydligt mer än 0.9A. Batterierna är ju uppe i 3-4.000mAh och då blir det lite tradigt om det ska ta 4-6timmar att ladda fullt. Särskilt eftersom det är som du säger att den högre laddströmmen bara är i början sedan sjunker det.
-
Å andra sidan mår batteriet bättre av måttliga laddströmmar och långsamma laddnings- och urladdningscykler. Och med tanke på litiumjonbatteriers tendens att bli eldfängda när de har provocerats eller skadats på något sätt, så tycker nog jag att man ska tänka sig för mer än en gång extra innan man stressar sådana batterier med snabbladdning.
För ett par år sedan var jag och konsultade på en firma där man nyss hade haft ett rätt otrevligt brandtillbud i ett labb. Man hade gjort en del tester med ett litiumjonbatteri under dagen och kvällen, sen satte man batteriet på laddning ca kl 21 när man gick hem. Runt halv tre på natten tog det eld.
-
Å andra sidan mår batteriet bättre av måttliga laddströmmar och långsamma laddnings- och urladdningscykler. Och med tanke på litiumjonbatteriers tendens att bli eldfängda när de har provocerats eller skadats på något sätt, så tycker nog jag att man ska tänka sig för mer än en gång extra innan man stressar sådana batterier med snabbladdning.
För ett par år sedan var jag och konsultade på en firma där man nyss hade haft ett rätt otrevligt brandtillbud i ett labb. Man hade gjort en del tester med ett litiumjonbatteri under dagen och kvällen, sen satte man batteriet på laddning ca kl 21 när man gick hem. Runt halv tre på natten tog det eld.
Hundratals miljoner människor som både laddar upp och ur sina telefoner snabbt utan problem. Visst åldras batteriet något snabbare av det men det är inget stort problem i sammanhanget. Dom har blivit mycket bättre att hantera detta.
Låter inte som att batteriet som började brinna blev snabbladdat om det tog eld 6,5tim efter det att det sattes på laddning. Kan det inte vara så enkelt att batteriet hanterades fel av labbgruppen? Exempelvis kan man ha köpt ett batteri utan skyddskrets som slår ifrån när batteriet är färdigladdat? I så fall var branden mer eller mindre ofrånkomlig givet hur dom lämnade den.
Men självklart kan kommersiella batterier av god kvalitet börja brinna. Men det är ett hanterbart och inte särskilt stort problem. Man ska ha rätt mycket otur om man råkar illa ut av en sådan sak. Samsung hade ju en sådan telefon som tog eld som dom fick återkalla. Men det var bara några fåtal telefoner av miljoner sålda som faktiskt fattade eld.
Faran med mobiltelefoner är nog snarare att alldeles för många pillar på telefonen istället för att titta vart de kör med bilen.
-
Verkar vara ett ämne som upprör känslorna och efter att ha skummat igenom tråden så visst alla har rätt utifrån sin syn på meningen med detta.
Men piggetröska har en poäng som jag skulle vilja utveckla.
Låt ungdomar endast få ladda sina mobiler och powerbanks via en cykel, både en enkel träningscykel och en vanlig transportcykel.
Då får dom ett hum om vad energi och effekt är samt lite fysträning som kompensation för obefintlig skolgymnastik.
Givetsvis skall det vara en flerfas borstlös direktdriven generator med helvågslikriktning och effektiv laddningsregulator av MPPT typ.
-
På Brigadmuseet i Karlstad finns det en kommunikationsradioanläggning för två mans besättning. En trampar och en pratar.
-
Trampor och generator,,det är ja fokuserad på just nu,, gör nya test dagligen,, bygger om och kopplar om sladdarna,, lär mig nåt nytt hela tiden !
Just nu skriver ja på en NY HP laptop som är laddad med pedalkraft,
Generatorn kommer troligen från en skrotat AC, ,, den är 12 polig med permanetmagnet.. altså lågt varvtal,, den ger ca max 140 volt,, kan efter att monterat en extra kabel koppla in den fas till nolla,, ger mindre volt då eller mellan fas till fas,, mer kraft,, men ta fram förstoringsglaset,, läs det oläsliga på mobilladdaren,, eller lapptopladdaren,,, Ja den klarar 100 volt till 230 volt. så det är inte så noga hur många volt generator levererar..men att ladda en dator är svettigt,
något mer jag lärt och kommit på,, (jag har mycket grejer i mina skåp) det är att nätdelen i oftast äldre PC kan ställas om 110 volt och 230 volt, kopplar jag en pc nätdel till min generator så kan ja få ut 5 Volt och 12 volt,, stabilt.. på kontakten som går till datorns moderkort så finns den en grön kabel,, anslut den till nån svart på kontakten så startar nätdelen !
att bygga är att lära sig nått nytt
-
Sven Yrvind, känd jordenrunt ensamseglare. Kör med tramgenerator på sina seglatser, inget annat håller i stormarna!
https://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/yrvind/rvinds-verkstad-el-via-muskelkraft-och-tysk-kontakt.html
Sen har vi den svenska trampgeneratorn till RA200 radion kallas för grisen
Edit
Per johnsson du behöver läsa på lite hur man laddar batterier från solceller med MPPT teknik. Den tar effektivt vara på alla spänningstoppar så att det blir bra verkningsgrad på det du bygger.
-
Det stämmer att äldre datornätdelar brukar vara omkopplingsbara mellan 115 och 230 V (likriktaren på primärsidan får gå som spänningsdubblare i 115 V-läget och som vanlig likriktarbrygga i 230 V-läget). Men sedan över 10 år tillbaka har vi ju haft krav på effektfaktorkompensering i bl a datornätdelar, och den vanligaste lösningen för denna (s k aktiv PFC) innebär att man på köpet får ett brett inspänningsområde, en stationär dator, laptopladdare eller liknande som är tillverkad efter ca 2003 klarar som regel 100-240 V utan omkoppling.
Den där tekniken för aktiv PFC är för övrigt i stort sett densamma som i solcellsregulatorbranschen marknadsförs som MPPT, det är bara en frågan om att samma slags kretsar styrs på olika sätt som är optimerat för respektive användningsområde.
En nackdel med alla permanentmagnetgeneratorer är att de brukar få stora tomgångsförluster eftersom det inte går att styra magnetiseringen. Även om man bara behöver ta ut en låg effekt magnetiseras den som om den skulle belastas för fullt, så statorplåten blir ständigt mättad och det blir onödigt mycket virvelströms- och ommagnetiseringsförluster. I praktiken märker man det på att generatorn går tungt även om man inte tar ut någon ström ur den.
Ska man ha en generator som inte alltid belastas fullt, är det bättre att ha en maskin med fältlindning och låta spänningsregulatorn dra ner magnetiseringsströmmen vid låg last.
Tramp- och vevdrivna generatorer är bara användbara om man har arbetskraft över som inte kan sysselsättas med något annat nyttigt för stunden.
-
Tramp- och vevdrivna generatorer är bara användbara om man har arbetskraft över som inte kan sysselsättas med något annat nyttigt för stunden.
Nja, som nödgenerator tycker jag de har sin plats. En gammal cykel och en bilgenerator kan stå hur länge som helst i uthuset, och vid kris har du något som kan ladda. Det tar inte så lång tid innan man trampat tillräckligt för att starta en bil.
-
Jag har sett bilder från skyddsrummen i andra världskriget där folk hade en cykel som riggades upp så man kunde trampa så generatorn fick lampan att lysa. Ibland kan det vara livsavgörande med lite lyse om än svagt. Och utan eldfängt bränsle och giftiga avgaser.
-
Ja, och man skall komma ihåg att vi visserligen inte är några supereffektiva högeffektsmotorer, men om man använder benen och lägger sig på en rimlig belastning så kan vi hålla på rätt länge.
-
Många i tråden refererar till trampgeneratorn som hörde till förvarets radio RA 200. Vad jag kan se på internet så var senaste gången det fanns annons på en sån 2016.
Det finns diverse billiga handvevade generatorer för sisådär 300-500kr, men frågan är vilken hur kvalitén är.
Laddaute.se har en handvevad 30W, ser rejälare ut, skall vara vattentålig.
Om man vill bygga själv har jag hittat:
www.pssurvival.com/PS/Generators/Hand_Cranking/Converting_A_Portable_Cordless_Drill_To_A_Hand_Crank_DC_Gen_2005.pdf (http://www.pssurvival.com/PS/Generators/Hand_Cranking/Converting_A_Portable_Cordless_Drill_To_A_Hand_Crank_DC_Gen_2005.pdf)
-
Mycket kan ja fixa med,men inte allt, och kanske behöver ja inte veta hur alla delar funkar,, jag bara konstaterar att det går att ladda mobiler och laptop med mitt projekt.jag har inte testa om det går att driva frysboxen eller min smart tv,Jag vet inte hur mycket watt det går att få ut
Det funkar det är klart, kanske borde ja lägga upp en bild på bygget !
angående permanetmagner så har ja läst på olika forum att det är bästa och enklaste ,magneten är en kraft som jag inte behöver tillföra
Och permanetmagneter ger obetydligt motstånd obelastad,, snurrar man lite på axeln med fingrarna hugger det lite, se går det att ta reda på om det är permanetmagneter,
kopplar man in någon elapparat nån belastning då blir det emk i spolarna det går tungt som om magneten hakar fast lindningarna
jag har ont om plats i min lägenhet, men om jag hittar nån billig krosstrainer så vill ja testa att sätta generator på den ;)
-
Ett tips är att inte tro alltför mycket på vad som står om generatorbyggen på olika forum, mycket av det som skrivs på nätet är skrivet av folk som inte har en aning om de enklaste naturlagar eller den klassiska elmaskinläran.
Ta istället och damma av fysikböckerna från högstadiet och gymnasiet och repetera allt som står om ellära och magnetism där, till att börja med. Fortsätt med t ex Elkraftteknisk Handbok (tror det är band 2 av 4 som behandlar elmaskinlära) och Hans Mogensens elmaskinläroböcker. Om du verkligen vill gå på djupet kan jag rekommendera de elmaskinböcker som skrevs av E. Arnold då förra seklet var ungt.
-
Helge Bohlin
Elektricitetslära och Elektroteknik
Åttonde upplagan
utgiven av Norstedts - Stockholm 1960
Jag har den boken och har läst i den,men jag är inte nån utbildad El tekniker,,
Glöm teorin ,det är mycket roligare att bygga ihop nåt och testa sig fram,
enklaste lösningen är oftast bäst,
Jag trampar motorn som nu är generator snurrar den ger ström och laddar min laptop
och detta har jag byggt ihop i en hyreslägenhet till en kostnad på 100 kr
På alla forum finns det högutbildade som är negativa,
Jag anser att jag har profession på motionscykel med trefasgenerator och permanetmagnet
det finns inte så mycket svenska bilder eller filmer på svenska sidor som visar detta !
kanske ska jag skriva om min solföljare,, den är lite mer avancerad, och egentligen lika meningslös som en trampgenerator,, men kul att bygga !
-
Glöm teorin ,det är mycket roligare att bygga ihop nåt och testa sig fram,
enklaste lösningen är oftast bäst,
meningslös som en trampgenerator,,
Det är väl inte meningslöst med en trampgenerator, många skriver i den här tråden. Kanske för att som jag de vill ha en möjlighet till reservel eller tillfällig el där det annars inte finns.
Att testa sig fram och hålla det enkelt o billigt är väl inte fel . Men det kan ju vara intressant att veta om det funkar t e x 15-20 gånger i 20-60 minuters användning per gång. Så att man vet att mackapären är att lita på om det gäller och inte bara var en kul grej som nu inte vill funka som den gjorde för två år sedan.
Du är inte ensam om på forumet att bo i lägenhet. Så när man satt ihopa mackapären vill man kanske förvara den i ett redan trångt vindsutrymme. Om den får plats? Ifall på landet, tål den spindelväv och musbesök?
Det är sådana aspekter som gör att en färdigtillverkad mindre handvevad generator också är ett alternativ.
-
En hopfällbar minicykel borde vara ett bra ämne att starta ett kompaktbygge med. Oneklingen läckert om man kan få den riktigt kompakt eftersom den förmodligen blir stående länge mellan varven.
Tror att det finns en del bra, men dyra, grejer i cykelvärlden. Har en kamrat som tävlingscyklar, och det är otroligt vad de kan koppla ihop med sina cyklar när de sitter hemma och tränar.
-
För enstaka tillfällen skulle det nog vara fiffigast att använda en intakt vanlig cykel, som man ju ändå har till hands eller alltid kommer att kunna skaffa.
-
En hopfällbar minicykel borde vara ett bra ämne att starta ett kompaktbygge med.
Bra uppslag! För att föra det vidare, kanske enbart vevpartiet från vilken gammal cykel som helst?
Förebilden jag tänker på: www.youtube.com/watch?v=WVrwxhUI7pE (http://www.youtube.com/watch?v=WVrwxhUI7pE#) =K-Tor Powerbox
Klippet är en presentation- och recension av produkten. Ej känt om den går att köpa i Europa, köp från Usa kan bli dyrt.
Enligt klippet så funkar den bäst som bordsmonterad.
Att montera ett friskuret vevparti från cykel på en bordsplatta är någorlunda görligt. Men vad använda för generator? En cykelnavdynamo ger enligt många i tråden för lite ström (6volt, 3W). Skulle en 12V skruvdragare vara ett alternativ, som anslutes till en laddregulator typ Kemo M-172N (för cykel, men skall tåla upp till 70V) eller ger den också för lite ström (800 milliampere)? Målet är att få ut ström via usb.
-
Skruvdragarmotorer är ju permanentmagnetmotorer som i och för sig fungerar utmärkt som generatorer. De kan leverera rejält med ström också. Om du vill få bättre verkningsgrad och livslängd, skulle jag dock föreslå att du använder en gammal bilgenerator (växelströmsgenerator) istället. Eftersom du bara kommer att ta ut en bråkdel av bilgeneratorns märkeffekt, så är det förmodligen lämpligt att köra den med betydligt lägre spänning än den egentligen är byggd för, så blir tomgångsförlusterna mindre. T ex kan du ta en 24 V-generator och låta den arbeta på 12 V genom att sätta dit en 12 V laddningsregulator.
En annan permanentmagnetmotor som är mycket mer välbyggd än skruvdragarmotorer, är de motorer som sitter i Philips/Whirlpool tvättmaskiner från 80-talet och kanske tidigt 90-tal. Som generator borde den kunna lämna några A och maximalt ca 200 V vid omkring 10000 r/min.
-
Jag igen,, Nu har jag ställt undan mitt reservelverk ,den står i en vanlig garderob, 40 gånger 40 centimeter och 110 cm högt,
jag har skrivit att jag gort olika test för att se vad som kan fungera,, och batteribormaskinen,, den går tungt att dra runt,, motorn är högvarvig och det kan finns en och två små planetväxlar i borrmaskinen,, nej det funkar inte..
Om man har lite verktyg och är lite händig så man kan ordna nån transmission så vinner stavmixern ,den har en DC motor , ta isär stavmixer ta bort likriktaren,, så har du en dc generator som ger ca 20 volt vid 2000 varv,, det gör att det går att ladda ett 12 volts bilbatteri,, ordna något litet hjul på denna stavmixermotor, ca några cm i diameter,, och sedan att ett cyckeldäck ska driva det runt
Och detta med bilgenerator,, det går enligt mig totalt bort om det nu inte handlar om ett vattenkraftverk, jag har testad det,men det va många år sedan,, vindkraft,,, byggde egen vinge och transmission,, prova att linda om denna bilgenerator för att få högre spänning.. .. detta va ca 20 år sedan och ja vet mer idag, och erfarenheten stavas PERMANENTMAGNET
jag va till skroten häromdagen och hitta en till elmotor,, den va större en min första,, det står på den att det är en DC motor, .. 960 varv det är en lågvarvig 12 polig 3 fasmotor perfekt för en hemafixare som vill testa och bygga ihopp nåt, den har en permanentmagnet,,, och detta är det som skiljer den från en bilgenerator,, bilgeneratorn är 12 polig lågvarvig,men den kräver ström för att ge strömm.. så finns det nån metalskrot där du bor,, gå ditt och fråga om de har elmotorer att sälja,, , kanske hittar du nåt guldfynd,, för killopris, min elmotor kostar nog 2000 kr ny,,
ja kanske ska köpa 150 amp 12 batteri,, för 7 kr killot
-
Nu är batteridriven borrmaskin och batteridriven skruvdragare inte riktigt samma maskin. Den senare måste inte ha växel men kanske är trög ändå!?
När jag kollar på stavmixer så finns de från 99kr / 170W till 1000kr/1000W.
Var ligger den som du använt effektmässigt?
Obs! Avsikten är inte laddning av bilbatteri utan usb laddning av telefon ficklampa o s v
-
Skruvdragare utan växel... det låter märkligt!
-
Det finns alltid en kuggväxel mellan motorn och chucken i t ex borrmaskiner och skruvdragare, men om man säger att den är utan växel brukar man mena att den bara har en enda fast utväxling och saknar växelreglage.
-
Ja. Det är en rimlig tolkning om man inte tar med i beräkningen att det gällde hur trögt den går. Jag kanske är lite trött och ofokuserad.
-
Jag har skapat ett album för att visa min skapelse,, hoppas det blir godkänt!
angående stavmixer, så är de en med lägre effekt som är en stavmixer, nåt man håller med en hand, i dessa brukar det finnas en dc motor,, som kan användas som dc generator
Jag förutsätter att den som vill testa att göra egen el för att kanske kunna ladda mobilen är lite tkknisk,, vet skildnad på AC och DC volt
Man måste ta isär exempelvis en stavmixer för att säkert veta om det är en växelströms motor eller likströmsmotor
På en apparat kan texten säga "230 volt 170 watt", men när man tar isär apparaten så sitter det en likriktare före motorn,, 4 dioder och nån kondensator, då kan det va en DC motor som kan användas som elgenerator,,
, bor man i lägenhet så kan man ju kolla lite i miljörummet,, behållaren för elektronik !, här kan finnas kul saker
ta bort likriktaren ,Koppla in ström från ett 12 volts batteri ,snurrar motorn så är det en DC motor
angående borrmaskiner och skruvdragare,,, så har de en planetväxel om de är batteridrivna ,, DC motorn kan ha ett varvtal på 10 000 varv,, och då går det tungt om man via chuken ska få upp varvet på dc motorn
nätdrivna 230 volts borrmaskiner brukar inte ha planetväxel bara ett litet drev på motorn och ett större som driver chuken,, nätdrivna borrmaskiner har heller inte nån DC motor som enkelt går att använda som generator
-
Nätdrivna borrmaskiner har praktiskt taget alltid en seriemotor, som går lika bra på både växelström och likström (snarast bättre på likström, faktiskt). Dock är det reglertekniskt svårt att använda en seriegenerator i ett system med konstant spänning, den fungerar bättre i ett system som arbetar med konstant ström och där spänningen får variera med belastningen (t ex Thury-systemet för kraftöverföring med högspänd likström, som användes i bl a Schweiz och Frankrike för drygt 100 år sedan).
Ska man använda en borrmaskinsmotor som generator så är det bättre att använda den som separatmagnetiserad generator, och tillföra magnetiseringsström till fältlindningen från en separat strömkälla.
Jag vill dock fortfarande påminna om de fina permanentmagnetmotorerna som sitter i äldre Philips/Whirlpool tvättmaskiner. De är betydligt mer välgjorda än småmotorerna i skruvdragare och andra handhållna småapparater, och har mycket större förutsättningar för bra verkningsgrad och lång livslängd.
Ett ställe där man kan hitta lågvarviga mångpoliga permanentmagnetmotorer, som bör fungera utmärkt som trampgenerator utan större utväxling, är i vissa märken av städmaskiner.
-
Jag vill dock fortfarande påminna om de fina permanentmagnetmotorerna som sitter i äldre Philips/Whirlpool tvättmaskiner.
Hur bär man sig åt för att hitta någon sådan?
-
Hur bär man sig åt för att hitta någon sådan?
Kollar på återvinningen, där vitvarorna står om det finns någon att ta ifrån.
-
Kollar på återvinningen, där vitvarorna står om det finns någon att ta ifrån.
På återvinningen där jag bor får man inte röra lämnade vitvaror.
-
På återvinningen där jag bor får man inte röra lämnade vitvaror.
Åk till en annan återvinning, där du får ta grejor.
-
Frågan är hur långt jag behöver åka för att hitta en sådan återvinning?
Kanske ända till Lappland, där man inte verkar vara så petimeter noga med alla regler.
Få se om Torbjörn ev har något tips.
-
Frågan är hur långt jag behöver åka för att hitta en sådan återvinning?
Kanske ända till Lappland, där man inte verkar vara så petimeter noga med alla regler.
Få se om Torbjörn ev har något tips.
Här säger de att de tagit återvinning ett steg längre genom att låta folk återanvända sakerna i stället för att det ska slängas.
Det handlar inte om att bryta regler utan alla gör en vinst på det viset och vi kanske sköter det bättre.
Vi behöver inte ta fram pistolen för att komma över saker, som de gör i Bunkeflo i Malmö.
Det är inte heller skräpigt här som på många andra större ställen
-
Här säger de att de tagit återvinning ett steg längre genom att låta folk återanvända sakerna i stället för att det ska slängas.
Det handlar inte om att bryta regler utan alla gör en vinst på det viset och vi kanske sköter det bättre.
Vi behöver inte ta fram pistolen för att komma över saker, som de gör i Bunkeflo i Malmö.
Det är inte heller skräpigt här som på många andra större ställen
Avsikten var inte att kritisera återvinningsstationerna i Lappland. Tvärtom, berömma dem.
Jag tror inte att man bryter mot regler på stationerna i Lappland. Man väljer att använda regler konstruktivt.
Jag försökte uttrycka min besvikelse över att inte ha tillgång till så förnuftiga stationer som du har i Lappland, men jag kanske inte lyckades så bra.
-
Avsikten var inte att kritisera återvinningsstationerna i Lappland. Tvärtom, berömma dem.
Jag tror inte att man bryter mot regler på stationerna i Lappland. Man väljer att använda regler konstruktivt.
Jag försökte uttrycka min besvikelse över att inte ha tillgång till så förnuftiga stationer som du har i Lappland, men jag kanske inte lyckades så bra.
Tog det inte som kritik och ville bara förklara hur det funkar.
-
Hej , jag igen.. nu har jag gort ett litet yuotube på min trammaskin klipp, mitt första.. httpsyoutu.beVccgMza09vE.
Vart det går att finna motorer som kan fungera som elgenerator. bestäm först om det är växelström eller likström som generatorn ska generera, allt med permanetmagnet tycker jag att föredra på grund av enkelheten.
jag vurmar för likströmsmotorer som kan finnas i nyare små stavmixer,, troligen finns de i raka små slipmaskiner. lite mindre likströmsmotorer,, finns i skrivare, hårtork,, små luftpumpar till luftmadrasser,,, 12 volts kompresorer ännu mindre likströmsmotorer finns i leksaker radiostyrda bilar
Växelström det är svårt, men att föredra för det går att använda direkt, men det är enkelt att forma om via transformator till annan spänning och det är enkel elektronik för att likrikta växelström till likström
liten växelströmsmotor med permanentmagnet, som de jag testat finns sällan i miljörummet (sopprum) eller på nån återvinningsstation
Det går självklart att köpa dessa nya på internet.men det blir dyrt !
Det är på metallskroten de kul sakerna kan finnas, inte alla skrotar släpper in hemmafixare som letar fynd och bra å ha saker.
jag bor i Norrköping och har sedan ca 30 år till och från köpt saker på Skrot Emil, ja Emil är borta. nu har grabben tagit över
Det va där ja hitta min motionscykel och mina elmotorer (generatorer)
På en metallskrot så skrotar de ju saker, de tar bort alla elmotorer och lägger på ett ställe, anslutningskabel är avklippt, kanske måste motorn öppnas och nya sladdar lödas fast, kanske måste nån motorstyrning tas bort
Det är en liten motor på några killo man ska leta efter,, ofta är det en fläktmotor, och när man snurrar på motoraxeln ska det hugga lite, det ska inte gå att sätta snurr på motorn med fingrarna, det är permanetmagneten som tar imot, då är det rätt
lycka till i jakten på lyckan i att kunna fixa sin egen EL
-
https://youtu.be/VccgMza09vE
Fixade till länken.
Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)
-
lycka till i jakten på lyckan i att kunna fixa sin egen El
Stort Tack för all info!👍
-
tack Kontorsråttan för att du fixa länken, till min första film på internet, ,ja vill ju vissa att det funkar, kanske borde jag göra nån ny film mer egenomtänkt !
intresset för egen el kanske är stort och efter att MSB uppmanat alla att se över sin egen beredskap. så funderar nog många på hur ska mobilen laddas , eller hur ska radion funka om inte två håll i vägen funkar, nån dag eller två,, men va händer sedan. ja det blir troligen mörk och tyst hos de flesta, jag har både en ficklampa och radio med vev,, men nä sånt funkar inte i längden!
Nu tänker ja spinnrock,, ett svänghjul och en pedal på golvet, kan denna gamla teknik ge EL,, ja tänker ett cykelhjul ta bort ekrar och nav, såga ut en passande rund trähjul montera trähjulet i fälgen.sedan nån lämplig liten dc motor som generator mot däcket,,
Nån som testad detta ?
-
Förvisso fungerar det ju, men det innebär ju att en person blir uppbunden till trampmaskineriet så länge el ska produceras. Så en sådan lösning fungerar bara om man har billig arbetskraft i överskott, och det har man förmodligen inte i ett krisläge. Alla arbetsföra lär nog vara fullt sysselsatta ändå med att få vardagen att fungera. Det är bättre att satsa på elproduktionsmetoder som sköter sig själva utan mänsklig muskelkraft eller ständig övervakning. Om det bara gäller elbehov på något tiotal W för stunden eller något hundratal Wh per dygn, så är ju kostnaden för en solcell + batteri som löser detta problem så gott som försumbar. Det gäller bara att komma ihåg att alla lösningar som baseras på laddbara batterier måste användas någotsånär regelbundet om de ska ha en chans att fungera när det verkligen gäller. Om den har legat undanstoppad och djupurladdad i 5 eller 10 år så har man förmoligen ingen nytta av den när det är dags.
-
Solceller är visserligen smidiga, men bara när det är tillräckligt ljust. Här har det aldrig varit strömavbrott under vackra soliga dagar.
Som kombination nödström/känsla för energimängder tycker jag det är en bra ide att använda cykeln som bas. En annan träningsgrej som använder stora muskler är roddmaskinen. Fast den kanske är lättare att bygga om till kompressor.
-
.
Det gäller bara att komma ihåg att alla lösningar som baseras på laddbara batterier måste användas någotsånär regelbundet om de ska ha en chans att fungera när det verkligen gäller.
Så sant. Vad jag förstått så kan batteriet i en billig vevradio avlida om det inte används på ett år.
Men att gå omvägen över solceller + batteri för att driva/ladda telefon, ficklampa ev också radio, som har egna inbyggda laddbatterier? Det är ju också apparater som används ofta och har aktiverade egna batterier.
Begreppet kris har nog olika innebörd för olika personer. För mig betyder det elavbrott 1- 14 dagar, ex p g a storm. Om elen inte är tillbaka efter en 1 månad så är frågan hur mycket användning man har av sin radio och telefon, om det ändå inte finns några sändare som fungerar i samhället?
-
Omvägen via ett batteri ihop med solcellen (t ex powerbank kombinerad med solcell) är ju intressant om man inte vill ha telefonen eller vad det nu är som ska laddat, bundet till laddningsplatsen just när det råkar vara solsken.
Även om de svenska rundradiosändningarna skulle vara mer eller mindre utslagna, betyder det inte att det är omöjligt att lyssna på utländska stationer med en radio som har diverse AM-band.
-
pedalkraft, kan vara upp till var och en varför man vill kunna göra el via pedaler, för mig för jag gillar att bygga , nån annan kan vilja ha pedalkraft för det måste ha nån alternativ EL,,, att trampa ner EL räkningen är omöjligt, det kräver flera timmar trampande alla dagar,, batteri och omformare,,vilket kostar pengar och att omforma kostar energi(watt), jag tycker jag har en bra lösning nu,, en växelsträmsgenerator, den kan ladda lapptopp mobiler, stavbatterier,, direkt, nu har jag även monterar DC motorer som kan ladda 12 volts batteri direkt,
jag har även köpt ett 150 amp 12 volt batteri
jag har även en solpanel den ger 1 amper 22 volt obelastat ,, vid klarblå himmel och sol rakt mot panelen,, det är mer än jag fixar med min trampgenerator
jag har även omformare 12 .till 230 volt
Detta kan ju vara ett intresse ,, olönsamt ,,
men om man tänker sig, den totala katastrofen kollaps i landet, . troligen kommer radio att sändas kanske även viss tv,, , , kanske kommer comradio att användas, eller att kunna kolla på nån dvd film på kvällen,
Ja vid en lägre total kris så kan all alternativ elproduktion va viktig, nu är det bara en kul grej !
-
Jag har även en solpanel den ger 1 amper 22 volt obelastat ,, vid klarblå himmel och sol rakt mot panelen,, det är mer än jag fixar med min trampgenerator
Just detta att du får 22Watt från en obelastad solpanel (obelastad panel kan inte ge ström) och mer än min trampgenerator (är 200W - förluster, mycket mer än 22W). Visar på en brist för hur fysik och ellära hänger ihop i praktiken. Det är just detta som många med Torbjörn i spetsen snällt försöker förklara för dig, men du vill envist lära dig själv av dina egna misstag via praktik och visst då fastnar kunskapen och med praktiska tester lär du dig massor av annat. Så ha gärna detta som hobby, är en trevlig och lärolik hobby.
Problemet blir att andra som läser dina inlägg kan lätt förledas tro på dina "forskning" resultat och lite dogmatiska påståenden vad som gäller. Det är bla därför som jag och andra vill ge en nyanserad bild av dina påståenden och även i all välmening hjälpa dig att förstå sammanhangen.
-
Cyklar en normalviktig man från havsnivå till Himalayas högsta topp, på en tänkt slät väg, har han vunnit två kilowattimmar i lägesenergi om man kan bortse från friktionen.. - Det är alltså jobbet du får prestera för att ladda ett fritidsbatteri. - Räkna själv och släpp sedan idén.
-
Det kan också vara värt att BESTÄMT avråda för att köpa in nya blybatterier bara för att ha dem i reserv för ett krisläge. Om man bara låter batteriet stå, och kanske underhållsladdar det då och då men aldrig använder det, så har man dels ingen aning om i vilket skick det är när man väl behöver det, och dels är det mycket stor risk att det visar sig vara förstört av sulfatering om det har gått några år sedan inköpet. Det finns specialbatterier som är gjorda för att tåla långvarig underhållsladdning och få lång livslängd, men de är så dyra i förhållande till kapaciteten att det inte är rimligt för en privatperson att köpa sådana. Däremot används de för professionella reservkraftändamål.
Ska man ha batterier i beredskapssyfte, så ska de vara i dagligt bruk även till vardags, på så sätt håller de bäst och man märker i tid om de börjar försämras.
Det enklaste är ju helt enkelt att räkna med att man får ställa av en del av sina motorfordon om det blir riktigt dåliga tider med bränslebrist osv, och då kan man utnyttja de fordonens startbatterier för andra ändamål.
-
palle å torbjörn
' En obelastad 12 volts solpanel brukar ge ca 22 volt obelastat, det för att det behövs överspänning för att ladda ett 12 voltsbatteri
sedan ja köpte inte ett nytt 12 volts 150 amp batteri,, de va begagnat för 7 kr kg,, det va 13 volt i batteriet i minusgrader, tror det är ett bättre köp en att gå till en bilskrot för att köpa batteri, mitt batteri har varit på nåt sjukhus som backuppbatteri, nån tekniker har tagit hand om detta batteri,
, jag påstår inget men ja anser ni är stigmatiserade av kunskap av hur något ska vara och vad som kan göras, den moderna människans svaghet
idag är allt serverat, ingen behöver tänka och ta reda på,
ursäkta ja fattar fan inte,, jag är lite glad för jag byggde nåt som blev som jag tänkt mig, jag är tydlig med att människan är svag och det är ekonomiskt olönsamt,
detta forum heter ju alternativ.. som ja tolkar det alternativ till det som enkelt kan köpas färdigt.
Glöm inte bort att den närmaste framtiden kan kan bli svår,, ,landets ekonomi backar , hot från omvärlden samtidigt som klimatet har tippat över,, det hastar att lära sig tänka och hitta alternativ
och nu ska ja fortsätta att förvirra , jag har skrivit om spinnrock , ja trampa och svänghjul,jag har testat det nu,
17 tums hjul , blev inte helt bra,, hjulet blev vint, jag ersatte ju nav och ekrar med en bit limträ, byggde en trampa, pisstång , ja det snurrar,, testa lite olika små DC motorer, hade en motor från en skrivare, motorn som driver skrivarhuvud,, den gav mycket volt på lågt varv,,, koppla in en moblilladare, en sån som man har i bilen, med USB
JA DET FUNKA MOBILEN TAR IMOT LADDNING.
Ja det går ju att skippa detta med att bygga ett svänghjul, å trampa !
har du bara en gammal dc motor som ger mycket volt vid låga varv, få ditt nåt bra friktionshjul, kanske går att med smältlim limma fast en liten plastlock från nån petflaska, en barnsyckel helst med rullmönster, vänd upåner, en voltmätere är bra för att se att plus å minus hamnar rätt.. plus är det lilla stiftet längst fram på laddaren som du använder i bilen,
en hand på trampa, veva , sätt an din dc motor mot cykeldäcket. funkar det ? grattis
ja vet helt mennignslöst , finns ingen ekonomi i detta, kommer nån att skriva!
Ja det är lika meningslöst som att åka å fiska,, eller att flyga iväg på semester, ja all hobby å eller lära sig nåt nytt, kostar bara pengar,,
kanske det bästa är att sitta i TV soffan med en bag in box
-
Människor funkar olika, en del tar till sig lärdom bättre genom att insupa den i böcker, andra bättre genom egna erfarenheter med att meka och pröva sig fram.
Just p g a denna olikhet kan man heller aldrig räkna med att precis alla kommer att tycka att ens egen metod är bra eller Ok.
Per Johnsson har i alla fall inspirerat mig så pass mycket att jag kommer att köpa en stavmixer för att rensa den och ansluta den till laddregulator. Så för mig är hans inlägg där han beskriver vad han gör både inspirerande och meningsfulla.
-
tack piggetröska !
jag har inte köpt något för att hitta någon Dc motor som kan användas som generator,
, förutom mina växelströmsgeneratorer, de två stav mixermotorer är något jag tagit i miljörumet, det är kanske inte är helt rätt, att göra så,, den senaste stavmixern jag hitta va av äldre model och funkar inte som DC generator.
kanske behöver jag vissa en bild på hur jag mekaniskt har kopplat ihopp 2 stavmixermotorer, de är även parallelkopplade, det ger samma volt men mer styrka, ampere,, ja kan vara upp dessa till 100 volt, men det räcker med ca 20 volt
Stavmixern har ju en nylon/plast koppling där axeln till mixksekniven ,, , jag gänga in en m6 gängstång där. och för att undvika att behöva använda ett stödlager så har jag två motorer en i varje ände på en bit gängstång,, därimellan behövdes ett remhjul,, jag har använt 2 runda lampfötter i plast, ca 75 mm ,
20 volt ger en överspänning , överspänning behövs för att ladda ett 12voltsbatteri, men det behövs även en Diod, en diod en elektronisk komponent som hindrar strömmen från ett batteri att gå tillbacka till DC motor/generator, dioder finns på kjel o kompany,, men de finns ju även i stavmixern om det nu är en DC motor i mixern
Hur då ?, jag skriver om något,, ja testar mig fram, teoretiskt vet jag att det funkar, men det svåraste är att få ihop delarna mekaniskt ,praktiskt,, grundläggande Dc motorer med permanetmagnet kan fungera som elgenerator, direkt och enkelt de behöver bara tillföras en roterande kraft,,
Ja hur då,, nu är det pedelkraft det handlar om, det är DIN egen styrka som avgör hur mycket volt och Amper det blir,, och det är din tekniska kunskap och kanske viktigast av allt vilken verkstad du har,, vilka maskiner och verktyg du har och vad som du har sparat i bra å ha lådan,, detta avgör hur du får pedelkraft att driva en generator,, " friskt kopplat hälften brunnet "
Jag har laddat upp 2 bilder till mitt album, nu denna sena timme,, några frågor på det ?
-
" friskt kopplat hälften brunnet "
🙂👍
Tack för bilderna och förtydligande instruktioner!
-
ja försöker att förklara hur ja gort-
samtidigt vet ja ju inte något om den som läser det jag skriver, sånt som tekniska kunskaper handlag med handverktyg och maskiner,, när jag va ung då kunde nästan alla killar fixa med moppen eller byta motor i sin bil,,idag så kan nästan alla killar spela pc spel, å sån där box till tv,, men troligen kan de inte laga en punka på en cykel, !
jag byggde en träram för ett cykelhjul.., men ramen vissa sig praktisk för att montera annat på, och hade jag haft en riktig verkstad , ja då hade det troligen blivit en ram i vinkeljärn, klart ja vill ha en mig /magsvets men det funkar inte i en lägenhet
jag önskar mig ett mindre remhjul på DC genaratorer ,, ger mer varv och mer volt,, men tog det jag hade, 2 runda lampfästen i plast, ,
nu har jag via en avkortat och ihopsytt fälgband ordnat en rem med lite svikt , till växelströmsgeneratorn ,, det ger att jag kan ladda mitt 12 voltsbatteri samtidigt som jag laddar min lapptop och mobil.
riggen / ramen den sitter fast med 2 gångjärn och det är konstruktionens vikt med med elmotorer/generatorer som spänner remmen, och remmen mellan cykel och generator är skarvad 2 gånger,, det blir lite hopp , behöver en bättre rem,, men konstruktionen är förlåtande mot dålig precision ,
Nu funderar jag på om ett kamremsdrev från en bilmotor kan funka,, , då blir det en tandad rem som inte behöver spännas hårt,men samtidigt så klarar den stor belastning
att överföra kraften från trampan till genarator, är ju en central punkt i detta,,men kanske det svåraste,
ett tips är att om det finns nån mekanisk yrkeskola i närheten,,, där har de svarv och de kan ibland för en liten slant svarva en drivaxel, tänk en borrchuk i ena änden på axeln och ett klämfäste, med några brickor i andra änden,, två lagerbockar därimellan ja då har du en drivaxel där det går att montera olika remskivor eller kanske drev, och i andra änden en chuck där det enkel går att få fast vad du önskar dig, utifrån hur stor chucken är,
liten Dc motor med 2 mm axel eller en som jag har växelströms motor med 10mm axel går att ansluta
mycket praktiskt om man enkelt vill testa olika motorer och utväxlingar, jag hadde en sån axel,, tror det va en verkstad på AMU som tillverka den,länge sedan amu finns inte kvar
för min del är ju projekt trampkraft i fas 2 nu,, det är går det i kombination med en liten solpanel få en praktisk nytta av detta
fråga om nån undrar .
-
Jag la ut den här länken i en annan tråd som verkar ha försvunnit.
Använde Ra 200 i lumpen.
Att trampa var ingen höjdare, men enda utvägen om man sände i skogen. Vi använde dom oftast monterade i radiobil.
Trampa 1 timme för att sända med 8 W i 2-3 timmar är ju inte så imponerande.
[url]http://www.radiomuseet.se/omraden/militar/ra200.html[/url] ([url]http://www.radiomuseet.se/omraden/militar/ra200.html[/url])
Jag provade länken två gånger (nyss). Det kom bara upp en NotFound-sida. :(
-
Det kan bero på att radiomuseet i Göteborg nyligen har lagt om sin hemsida till Wordpress, och därmed fungerar inga gamla länkar, dessutom är inte allt gammalt material utlagt än.
Lite mer om Ra200 finns på http://gronradio.sm7dlf.se/ra200.htm (http://gronradio.sm7dlf.se/ra200.htm) .
-
Hej,
hittade artiklar om en indisk uppfinning
Free Electric – Pedal 1 hour to produce electricity for 24h,
en sorts motioncykel skapad av den indiska uppfinnaren Manoj Bhargava 2015, avsedd för fattiga familjer.
Senaste artikeln och filmen är från 2020 så det verkar fungera.
Har någon någon erfarenhet ?
https://eudaimon-ecp.org/hans-free-electric/
-
Det gäller samma saker som har tagits upp tidigare i tråden - det blir i längden mycket dyrt och ineffektivt att använda mänsklig arbetskraft för elproduktion, även om en trampgenerator tekniskt sett kan vara fullt funktionsduglig.
I praktiken skulle jag tro att den där indiska anordningen blir många gånger dyrare i tillverkning än en solcell + buffertbatteri som kan leverera samma mängd elenergi - och det utan att låsa någon människa vid tramporna istället för att hen ska kunna utföra något annat nyttigt arbete under tiden. Solceller har ju blivit så mycket bättre och billigare på senare år, att de är på god väg att konkurrera ut de flesta andra metoder för småskalig elproduktion.
Kom ihåg att energi producerad av en trampgenerator aldrig är gratis. Människan som trampar måste ju tillföras extra mat motsvarande den energi som tillförs till generatorn, även om hen inte kräver någon lön för arbetet och det inte finns någon annan sysselsättning.
-
Hej,
hittade artiklar om en indisk uppfinning
Free Electric – Pedal 1 hour to produce electricity for 24h,
en sorts motioncykel skapad av den indiska uppfinnaren Manoj Bhargava 2015, avsedd för fattiga familjer.
Senaste artikeln och filmen är från 2020 så det verkar fungera.
https://eudaimon-ecp.org/hans-free-electric/
Det är en klimatvänlig lösning och bättra än ingen elektricitet ( bemärk i Indien )!
-
Det är en klimatvänlig lösning och bättra än ingen elektricitet ( bemärk i Indien)!
Men det borde väl likafullt vara bättre att samla solens energi..
-
Men det borde väl likafullt vara bättre att samla solens energi..
Kanske inte lika roligt som att trampa?
-
Kanske inte lika roligt som att trampa?
Det är möjligt, cyckelgeneratorns stora fördel är väl att det finns miljoner människor som kan bygga den av begagnade delar(skrot) som annars bara hade gått till omsmältning. Att det är ett rätt dyrt sätt att tillverka energi spelar kanske mindre roll om investeringen är låg och man kan avsätta en person att trampa tillräckligt länge.
Solceller behöver ju tillverkas, fraktas och köpas in vilket nog är svårare i ett fattigt land.
-
Det är möjligt, cyckelgeneratorns stora fördel är väl att det finns miljoner människor som kan bygga den av begagnade delar(skrot) som annars bara hade gått till omsmältning. Att det är ett rätt dyrt sätt att tillverka energi spelar kanske mindre roll om investeringen är låg och man kan avsätta en person att trampa tillräckligt länge.
Solceller behöver ju tillverkas, fraktas och köpas in vilket nog är svårare i ett fattigt land.
Ja det är sant möjligheterna finns!
Och befolkningen är 1,38 miljarder i Indien så det kanske går att hitta några frivilliga "cyklister"!
-
Solceller behöver ju tillverkas, fraktas och köpas in vilket nog är svårare i ett fattigt land.
Men det gäller ju även mycket av komponenterna till en trampgenerator. Buffertbatteri och en del elektronik för spänningsreglering mm krävs ju oavsett om det är solcell eller trampgenerator. I trampgeneratorfallet kan man ju möjligen ta en del av grovsmidet från kasserade cyklar (men frågan är om en man har råd i Indien att offra en cykel där det finns användbart vevparti, kedja mm, eller om den gör mer nytta som upprustad cykel eller reservdelskälla till andra cyklar). Själva generatorn och det sista uppväxlingssteget till den måste dock tillverkas speciellt för ändamålet, och är nog minst lika resurskrävande som en solcell på motsvarande effekt.
Indien har ju en stor tillverkning av solceller och andra halvledarkomponenter redan, så den saken är nog inget problem.
-
Det är möjligt, cyckelgeneratorns stora fördel är väl att det finns miljoner människor som kan bygga den av begagnade delar(skrot) som annars bara hade gått till omsmältning. Att det är ett rätt dyrt sätt att tillverka energi spelar kanske mindre roll om investeringen är låg och man kan avsätta en person att trampa tillräckligt länge.
ja det handlar kanske om en låg investering för ett enkelt hushåll exempelvis i Indien med andre ord
självhushållning av elektricitet med ett lågt investerings nivå!
-
Men med bidrag kan man fixa fina u-landsprojekt...
Skulle inte förvåna mig om de får till det så att den där cykeln skall driva en pump som pumpar upp vatten från brunnen. Det som de fixade med en spann och ett snöre på mycket kortare tid förut.
-
Skulle inte förvåna mig om de får till det så att den där cykeln skall driva en pump som pumpar upp vatten från brunnen. Det som de fixade med en spann och ett snöre på mycket kortare tid förut.
Ja det kan vara så: Självhushållning med hjälp av en cykel driven generator (vatten + elektricitet)!
-
Ja det kan vara så: Självhushållning med hjälp av en cykel driven generator (vatten + elektricitet)!
Att tillverka el med hjälp av vatten kräver tillstånd.
-
Att tillverka el med hjälp av vatten kräver tillstånd.
Källa på det?
-
Källa på det?
Öppna huvudmenyn
[https://sv]
Sök
Vattenverksamhet
Artikel Diskussion
Läs på ett annat språk
Ladda ned PDF
Bevaka
Redigera
[https://upload]
Denna artikel anses ha ett svenskt perspektiv och bör skrivas om ur ett globalt perspektiv.
[https://upload]
Vattenverksamhet är en juridisk term, som i svensk lagstiftning definieras i Miljöbalkens 11:e kapitel 3:e paragraf.[1]
Vattenverksamhet kan delas upp i fyra olika områden. Dessa fyra delar är inte alltid väl avgränsade från varandra, vilket kan verka otydligt för verksamhetsägaren, då de behandlas olika vid tillståndsprövning och dylikt. Av betydelse är också att med "verksamhet" avses också just verksamhet, det vill säga en pågående mänsklig aktivitet, "Act of Man". Sådant som bara "sker", "Act of God" omfattas inte, alltså regleras inte olycker till exempel. Här kan finnas svåra gränsdragningsfall. Ett läckande borrhål är nog ett förbiseende, men en hel svärm av grundvattenläckande stålpålar vars vatten bortleds, kan nog betraktas som ett resultat av en systematisk mänsklig och pågående aktivitet som borde ha erfordrat tillstånd, om intressen riskerade att skadas.
Uppförande, ändring, lagning och utrivning av dammar eller andra anläggningar i vattenområden
fyllning och pålning i vattenområden,
bortledande av vatten från vattenområden eller
grävning, sprängning och rensning i vattenområden samt
andra åtgärder i vattenområden om åtgärden syftar till att förändra vattnets djup eller läge
bortledande av grundvatten och utförande av anläggningar för detta
tillförsel av vatten för att öka grundvattenmängden samt utförande av anläggningar och åtgärder för detta
åtgärder som utförs för att avvattna mark, när det inte är fråga om avledande av avloppsvatten, eller som utförs för att sänka eller tappa ur ett vattenområde eller för att skydda mot vatten, när syftet med åtgärden är att varaktigt öka en fastighets lämplighet för något visst ändamål (markavvattning).
Av ovanstående om grundvatten följer att dämning i grundvatten, från till exempel en betongtunnel under grundvattenytan, uteslutningsmässigt inte är ”vattenverksamhet”, eftersom vare sig bortledning av grundvatten eller tillförsel av vatten föreligger. Dämning kan dock vara lika skadlig som markavvattning eller grundvattenbortledning, varför detta må betraktas som en juridisk lapsus.
En vattenverksamhet får bedrivas endast om dess fördelar från allmän och enskild synpunkt överväger kostnaderna samt skadorna och olägenheterna av den.[2]
Tillstånd
Utrivning
Skadestånd
Referenser
Senast redigerad för 3 månader sedan av 80.216.16.72
[https://sv]
Innehållet är tillgängligt under CC BY-SA 3.0 om ingenting annat anges.
Wikimedias integritetspolicy
Användarvillkor
Stationär dator
-
:) :) :) ojoj! allt detta för att man råkar bli törstig när man trampar på för att få lite el ....
-
:) :) :) ojoj! allt detta för att man råkar bli törstig när man trampar på för att få lite el ....
Ja allt detta när man skriver om att tillverka elektricitet i Indien på en cykel driven generator och samtidigt pumpar upp vatten!
Jösses!