Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mönster på den virkade Ananas sjalen  (läst 11551 gånger)

The Game

  • Gäst
Mönster på den virkade Ananas sjalen
« skrivet: 27 dec-10 kl 19:26 »
Stolpgrupp = stgr = 3st,3lm,3st
Alla varv vänder med 3 lm

Garnåtgång ca 250 och st på virknål nr 3 men du kan nog ta det som passar blir bara olika i storlekarna.Jag hade st 4 och en halv och någon garnhärva..

Varv 1: 3lm (=1:a st),3lm,3st3lm.3st om ringen
Varv 2: 1 stgr om föregående varvs försa lmbåge,1stgr om nästa lmbåge
Varv 3:1 stgr om föregående varvs första lmbåge, 7 lm,1stgr om  sista lmbåge
varv 4: 1 stgr (i föregående varvs stgr )5lm,1st,5lm,1st i den 4:e lm av bågen av 7 lm från föregående
varv,5lm,1stgr (i föregåendevarvs sista stgr)
Varv5 :1stgr,5lm,8st om mittersta lmbågen,5lm,1stgr
varv 6:1stgr,5lm,1st i var och en av de 8 st från föreg. varv men virka 1 lm emellan varje st,5lm,1stgr
varv7:1stgr,5lm,x)1fm,5lm,med nedtag mellan st från föreg.varv,Upprepa från x) 5ggr,1fm5lm,1stgr
varv 8:1stgr,3lm,3st om föreg, varvs första stgr,5lm,x)1fm,5lm,med nedtag i lmb mellan de fasta maskorna från föregående varv,Upprepa från x)4ggr,1fm,5lm,1stgr3lm,3st,i sista stgr från föreg varv
Varv 9:1stgr om första lmb,1stgr om nästa lmb från föreg varv 5lm x)1fm,5lm,med nedtag som varv 8
Upprepa från x) 3ggr1fm,5lm,1stgr om näst sista lmb,1stgr om sista lmb från föregående varv
varv 10:Obs!! På detta varv påbörjas 1 ny ananas i varje sida 1stgr i första stgr från föreg.7lm,1stgr i nästa stgr,5lmx)1fm,5lm med nedtag som varv 8 upprepa från x) 2 ggr  1fm, 5lm, 1stgr i näst sista stgr
7lm, 1stgr i sista stgr

Skriver Resten sen blev lite snurrig nu...
« Senast ändrad: 27 dec-10 kl 21:11 av Markim »

The Game

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #1 skrivet: 27 dec-10 kl 19:32 »
En sak till bara innan jag fortsätter..
Coplagar å sånt tjafs..Detta mönster är en ca 30 år på nacken..Jag har inte hittat något företag som säljer det och lägger därför upp det så att andra ska få chansen att virka dena fantastiska sjal..
Om du nu tar illa vid dig att jag gör detta så kan du väl hålla det för dig själv då jag vet att väldigt många vill virka denna sjal.Jag anser att jag inte gör något fel och tycker att det är trevligare att dela med sig än att sitta å fisa på det själv..Jag säljer ej detta mönster för det är inte min egen design utan lägger bara upp det här till er som så gärna vill virka den..
Ska skriva fortsättningen ikväll..men ville bara få detta klart..
Virka lugnt
Majsan

The Game

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #2 skrivet: 27 dec-10 kl 19:36 »
Just det tjejer..Virknål nr 3...
Kommer strax tillbaka ska natta hönorna bara..
/majsan

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #3 skrivet: 27 dec-10 kl 19:54 »
Har du någon koll på ungefär hur mycket garn som behövs till hela sjalen? *kollar i gömmorna vad jag har mycke av*

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Kialiten

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #4 skrivet: 27 dec-10 kl 19:58 »
Öhmmm, hur många stolpar i varje stolpgrupp? Eller jag kanske är trög och bara inte förstår.

The Game

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #5 skrivet: 27 dec-10 kl 21:08 »
Kia..skrev jag inte det överts??
Annars äre..
 1 stgr = 3st,3lm,´3st och alla varv vänder man med 3 lm..

ca 250 g garm..Men jag amvände st 4 och en halv till min och något ullgarn..
Man kan faktiskt ta vilket som men det blir ju olika stort så att säga..
Här kommer resten om en stund jag håller på hära..=)

 

The Game

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #6 skrivet: 27 dec-10 kl 21:09 »
Fan ja glömde början

6 lm slut i en ring me en sm..(smygmaska)¨

sorry tjejer..
Ni tar vi det lite lugna så jag inte skriver fel..


The Game

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #7 skrivet: 27 dec-10 kl 21:31 »
Varv 11: 1stgr,5lm,1st,5lm1st i 4:e lm i bågen av 7lm från föreg varv,5km,1stgr  i föreg varvs stgr,5lm x)1fm,5lm som varv 8,upprepa från x) 1 gång,1fm,5lm,1stgr i föreg varvs stgr.5lm,1st i den 4:e lm i bågen av 7 lm från föreg,varv 5lm,1stgr

varv 12: 1stgr,5lm,8st om lmb = 1st 5lm,1stgr från föreg,varv,5l,1stgr från föreg varv,5lm,1fm i lmb från föreg varv,5lm,1fm,5lm,1stgr i stgr från föreg.varv , 5lm,8st om lmb =1st 5lm,1st från föreg.varv,5lm,1stgr
 
Varv 13: 1stgr,5lm.fortsätt nu att virka ananasen som varv 6, 5lm,1fast m i mittersta lmb från föreg.varv,5lm,1stgr i föreg varv stgr,5 lm,ananas som varv 6,5lm,1stgr

Varv 14: 1stgr,5lm,ananas som varv 7,5lm,1stgr om stgr från föreg.varv,5lm,1fm i den fasta maskan från föreg varv 5lm,1stgr i föreg varvs stgr,5lm,ananas som varv 7 5lm 1 stgr

så ska bara släppa ut katten..

The Game

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #8 skrivet: 27 dec-10 kl 21:44 »
Nu fortsätter vi...
vilket varv var ja på nu rå.. ja..

Varv 15: 1stgr,3lm,3st om föreg varvs stgr,5lm,ananas som varv 8,5lm,1stgr  i föreg varvs stgr,1stgr i nästa stgr från föreg varv,5lm ananas som varv 8,5lm,1stgr,3lm,3st om sista stgr

som ni ser så är det ganska mycke upprepningar.Det kluriga var när man skulle göra nya ananaser men annars så äre bara å virka på tjejer..

Varv 16: 1stgr om första lmb,1stgr om nästa lmb från föreg varv,5lm,ananas som varv 9,5lm,1stgr i stgr från föreg varv,1stgr i nästa stgr från föreg varv,5lm,ananas som varv 9,5lm,1stgr i näst sista stgr,1 stgr i susta stgr

Varv 17:OBS! På detta varv börjas 3 nya ananas, en i början, en i mitten och en i slutet av varvet.
1stgr,7lm,1stgr i nästa stgr från föreg varv,ananas som varv 10,5lm,1stgr i föreg vars stgr,7lm,1stgr i nästa stgr på föreg varv,5lm,ananas som varv 10,5lm,1stgr i den näst sista stgr från föreg varv,7 lm,1stgr

Varv 18
=11 varv (OBS ! 3 nya och 2 avslutade ananas) Man fortsätter nu att virka på detta sätt tills det finns 9 hela ananaser (som varv 14)
Sjalen avslutad med 2 varv stgr på detta sätt...


The Game

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #9 skrivet: 27 dec-10 kl 21:51 »
Puh..Snurrigt det hära..Men det är lättare att bara börja virka så ser ni sen själva..
Då tar vi dom 2 sista varven..

Varv 1: 1stgr i stgr från föreg varv, hoppa över de 5lm + första lmb i ananasen,1stgr i nästa bäge ,hoppa över 2 bågar,1stgr,1stgr i nästa stgr 1stgr i nästa stgr,hoppa över 5lm + 1 bpge fortsätt på detta vis


varv 2 : Virka stgr i föreg varvs stgr

Sen om man vill tjusa till det me fransar så kan man göra så hära:
Klipp 30 cm långa trådar eller den längd du vill ha.Vik 4 st dubbelt och knyt sen dom i de 3 luftmaskorna från vändningen..

Lycka till nu tjejer och virka lugnt..
Jag tror jag har fått till det rätt men äre något så får ni hojta..
majsan

Trulsa

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #10 skrivet: 27 dec-10 kl 22:50 »
Superduktigt! Har du något foto också så man ser om det ens liknar ifall man skulle börja på.

The Game

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #11 skrivet: 27 dec-10 kl 22:58 »
jao..Ligger i textil galleriet tror jag..
/majsan

messermark

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #12 skrivet: 28 dec-10 kl 18:35 »
Tack snälla för detta mönster!
Som jag har letat efter ett...

Agdasdröm

  • Inlägg: 60
  • Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #13 skrivet: 28 dec-10 kl 18:48 »
Det finns ingen liten bild av skapelsen? Det vore kul att se hur den blev. Tack på förhand.

Trulsa

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #14 skrivet: 28 dec-10 kl 20:46 »
Nyfiken och otålig som jag är så letade jag... Kanske den ser ut såhär som färdig? http://www.webtrotter.se/ilsefin/hantverk/virkat/

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

The Game

  • Gäst
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #16 skrivet: 28 dec-10 kl 20:49 »
Trulsa: japp..
whippet: =D....
Ska nog virka en till ja me..
/majsan

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #17 skrivet: 28 dec-10 kl 20:56 »
Jupp det blir definitivt en annanas sjal, men jag har 3000 andra grejjor jag bara måste få klara först  :P
Tex lite silversmide och en hel del stickande och broderande *smily som pustar och flåsar av utmattning*

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Agdasdröm

  • Inlägg: 60
  • Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #18 skrivet: 28 dec-10 kl 21:25 »
Den var jättesnygg. Snällt att du delade med dej av mönstret. Tack så mycket. Carina

Lenaaxel

  • Inlägg: 107
  • För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
SV: Mönster på den virkade Ananas sjalen
« Svar #19 skrivet: 29 dec-10 kl 21:44 »
Tusen tack för mönstret. Naturligtvis ska man dela med sig av mönster likaväl som odlingstips, brödrecept osv.  :)
Ha ett GOTT NYTT ÅR!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 4 användare
fri, ärt, bmr, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser