Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips och hjälp inför hästköp önskas  (läst 9349 gånger)

Fjällsäter

  • Inlägg: 115
Re:Tips och hjälp inför hästköp önskas
« Svar #20 skrivet: 19 jan-06 kl 19:45 »
Jag har två Amerikanska travare som går på lösdrift, underbara hästar! Hästen är människans spegel. Ett läs tipps: "Dansa med hästar" för att kunna umgås med hästen på ett naturligt och sunt sätt. Även "Hästens själ", från första mötet till vänner för livet (båda böckerna skrivna av Klaus Ferdinand Hempling) är mycket läs värda.
Lycka till med hästköpet. Tänk på att man kan få ha hästen på prov!

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Tips och hjälp inför hästköp önskas
« Svar #21 skrivet: 03 feb-06 kl 17:32 »
Vad kul att ni ska bli med häst! Jag tror inte rasen spelar någon större roll, det är snarare psyket på den "unika" hästen ni bestämmer er för. Generellt kan man säga att ju "kallare" blod en häst har desto mer stadig och stabil är den (men det finns självklart undantag).
Som förstahäst tycker jag självklart att ni ska välja en redan inriden och inkörd häst. Den bör dessutom vara trafiksäker, vara väl behandlad (= har då oftast ett hjärta av guld) och gå bra ihop med andra hästar. Det är toppen om ni har möjlighet att låna hästen innan köp och då ta dit både kiropraktor, hovslagare och sadelmakare för en genomgång. Ni ska självklart besiktiga hästen innan köp (var då noga och kolla tänderna också, kanske ev. vargtänder skall dras), gör det på klinik så ni får bästa möjliga underlag jämfört med en gårdsbesiktning. Beroende på hur dyr eller gammal hästen är och hur försäkringen ser ut kan ni bestämma er för om ni vill röntga hästen. Lycka till!

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:Tips och hjälp inför hästköp önskas
« Svar #22 skrivet: 04 feb-06 kl 12:17 »
Låt mig också få lyfta ett varnande finger mot fotskabb. Det är ett vanligt problem bland främst "hovskäggshästar", men det saknas mycket kunskap och forskning kring det och därför blir många hästar feldiagnosticerade för mugg och rasp istället(fastän ägaren kanske har försökt behandla mot mugg/rasp i flera år utan bestående resultat)

Symptomen är gulaktiga, något feta, krustor och skorpor och raspliknande symptom från knävecken och neråt. Om man pillar på dem så flagar det bort som mjäll ungefär. Det verkar som skabben trivs särskilt bra i knävecken på frambenen. Ofta kliar det något enormt, och om man kan se att hästen regelbundet står och stampar med benen i marken så ska man bli misstänksam.
Det smittar som en löpeld  genom kontakt med andra hästar, genom borstar och utrustning ochstall, och drabbar hovskäggshästar värst. Andra hästar kan också vara smittade, utan synliga symptom, men de är istället smittbärare.

Det är svårt, nästintill omöjligt att bli av med problemet eftersom hästen dels lätt kan bli smittad igen, dels kan den också ha följdsjukdomar som en svit efter långvarigt skabbangrepp. Även om man får bort skabben så kan ju krustorna vara kvar i form av t.ex ärrbildningar i knävecken som lätt blir infekterade och kräver regelbunden extra omsorg och insmörjning och rengöring.

Det finns en väldigt bra informationsfolder om detta som jag rekommenderar att man läser innan man kontaktar vetirnär. Många vetrinärer(däribland min egen) vet för lite om problemet och risken är att man blir feldiagnosticerad.
foldern på nätet:
se även: http://www.svenskatinker.se/folder_fotskabb.pdf (PDF)

Se även:
http://www.svenskatinker.se/art_fotskabb.html

hönstanten

  • Gäst
Re:Tips och hjälp inför hästköp önskas
« Svar #23 skrivet: 22 feb-06 kl 10:27 »
Vad hul att det är flera som sadlar om från ridning till brukskörning!
Vi ska iväg till veckan för att titta på en brukshäst. Vi har tittat efter både nordsvensk och ardenner men det blir nog en ardenner.
Hur har det gått för er andra, Anthea och ManiacDarling, har ni skaffat era hästar? VAd blev det och hur går det?
Hästen vi ska titta på är 5 år, är inkörd för vagn och släde, inriden och har kört timmer i skogen.

Själv har jag bara kört shettisar som barn (upp till 14 år)...men man lär sig nog. Det är dyrt med körkurser i stockhomsområdet.. :-\

/HT

hönstanten

  • Gäst
Re:Tips och hjälp inför hästköp önskas
« Svar #24 skrivet: 22 feb-06 kl 10:29 »
...fast en fördel med stockholm är att man kan köra brudpar i finvagn och ta hur mycket betalt som helst.... :-X
Pengar har liksom ett annat värde runt en storstad...

Kopia

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
    • Björnasäter
Re:Tips och hjälp inför hästköp önskas
« Svar #25 skrivet: 22 feb-06 kl 14:00 »
Om man vill ha shettis till sällskap så kan man ju faktiskt också använda den till lättare körning!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Tips och hjälp inför hästköp önskas
« Svar #26 skrivet: 22 feb-06 kl 14:15 »
Mysig bild på shettisen!  :D

Skulle va bra mycket trevligare med en sån och en liten kärra efter istället för en väsnande fyrhjuling.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kopia

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
    • Björnasäter
Re:Tips och hjälp inför hästköp önskas
« Svar #27 skrivet: 22 feb-06 kl 16:49 »
Det blir ju inga stora volymer, men roligt är det (tycker även shettisen  ;D )


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser