Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Stora Australorps?  (läst 32488 gånger)

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #40 skrivet: 06 maj-10 kl 07:02 »
Lohman har ju tagits fram för enbart värpande. Går nog inte att likna med andra rashöns.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #41 skrivet: 23 nov-10 kl 14:42 »
fick i förrgår ta hand om 4 stycken jättefina hönor av denna ras då ägarna inte kunde ha dem kvar pga de ska på en längre semester.
Har aldrig gillat svarta höns riktigt har jag fått för mig.
Men så fel jag hade! De är ju så otroligt vackra, går inte att återspegla genom fotografier eller beskrivningar lästa på internet :)
Alldeles skimrande i fjäderdräkten och röda i ansikte och kam.. inte alls bleka och färglösa  :-* *nykär* Och vilket trevligt temprament!

så.. nu undrar jag lite över denna ras. Generellt. Era erfarenheter? Ruvvilliga? Härdiga?

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #42 skrivet: 23 nov-10 kl 15:11 »
Jag gillar mina skarpt. De är lugna, ganska reserverade, hälften ruvar och väldigt härdiga. Tupparna är goda också  ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #43 skrivet: 23 nov-10 kl 20:26 »
Jag fick mina dödade innan de han bli stora men under den tid som de bodde hos mig så var de trevliga.  :D Helt klart en ras jag skulle kunna tänka mig att skaffa en liten grupp av i framtiden. Jag har till och med fått mannen att vilja ha sånna efter att han sett några tuppar på Högestads utställning. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #44 skrivet: 25 nov-10 kl 14:04 »
Såg nu att den ena av dem har lite benbefjädring.
Förekommer detta i rasen eller jag skall betrakta henne som ej renrasig/ ej rastypisk?
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 16:27 av rackarns »

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #45 skrivet: 25 nov-10 kl 14:37 »
Det förekommer både stora o dvärg med lättare benbefjädring.
De ska inte ha det men det är väl rest från när de bildade rasen. Har för mig att det var nån ras med befjädrade ben som var med i ursprunget. Det är väl bra om man undviker att avla på de med fjädrar på benen om det går.
Australorp har framavlats från svart Orpington med inkorsning av Minorca, White Leghorn och Langshan.
"Benbefjädrings anlaget" skulle då komma från Langshan inblandningen före 1925..
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 14:53 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #46 skrivet: 25 nov-10 kl 14:38 »
är i mitten på fösta sidan, där säger dom att dom absolut inte ska ha fjädrar på bena och vad jag vet så stämmer det.. men har fö mig att jag har läst här någon gång att det kan förkomma men att man bara rycker bort fjädrarna inför tex. utställning  ??? har då aldrig sett fjädrar på bena på mina i alla fall och har haft från 4-5 olika uppfödare

adit: hehe läste visst inte vidare i tråden så noga, visste väl att jag hade läst det  ::)
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 14:40 av Fredrikslund »

 

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #47 skrivet: 21 aug-11 kl 10:46 »
Hej finns det någon som föder upp Australorp Höns eller är erfaren jag har sex kycklingar av rasen Australorp
Tycker att de är väldigt finna och funderar på att föda upp.
jag har hört att Australorp Höns inte  är några bra mammor för hönsen stämmer det ?
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #48 skrivet: 21 aug-11 kl 21:23 »
Har haft en australorp som fick ruva ägg. Jag hittade flera döda kycklingar i redet i omgångar, vet inte om det var hon som tog död på dem när de kläcktes eller om äggen kläcktes för tidigt eller vad som hände, men döda var de iallafall. Inte en enda levande kyckling lyckades hon få fram på 10-15 ägg. Men sen är det också den enda erfarenheten jag har angående detta.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #49 skrivet: 22 aug-11 kl 10:53 »
Jag har Australorps och föder upp mellan 20-40 st/år för köttproduktion till eget bruk. Har ingen erfarenhet av Australorps som ruvare/mammor eftersom vi kör med kläckare. Har dock någon enstaka höna som ruvar kortare perioder men inte alls lika troget som andra raser. Vill man vara säker på att lyckas är det nog kläckare som gäller (eller att låta någon annan ruva).

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #50 skrivet: 22 aug-11 kl 18:39 »
Roster har väll slutat med höns??
Jo men....
 
Vart bor du någonstans?
Rosten föder upp Australorp, han bor utanför Fjugesta om jag inte minns helt fel.
...alltså inte Rooster  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ditadull

  • Inlägg: 54
    • Värmland
Vita & Spättade Australorps
« Svar #51 skrivet: 29 dec-11 kl 10:27 »
Jag hittade ett inlägg här på Alternativ om en spättad Australorp. Å blev jätte nyfiken, nån som vet nåt om dessa? Å den vita sorten verkar inte heller särkillt vanlig.

Ditadull

  • Inlägg: 54
    • Värmland
SV: Vita & Spättade Australorps
« Svar #52 skrivet: 29 dec-11 kl 10:36 »
Har du vita!?  :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vita & Spättade Australorps
« Svar #53 skrivet: 29 dec-11 kl 10:54 »
nej men svarta och blå  :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ditadull

  • Inlägg: 54
    • Värmland
SV: Vita & Spättade Australorps
« Svar #54 skrivet: 29 dec-11 kl 11:02 »
hehe okej, jag har bara svarta. Blåa kan jag nog få tag på men blev välldigt sugen på vit och spättad.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vita & Spättade Australorps
« Svar #55 skrivet: 29 dec-11 kl 11:25 »
hehe okej, jag har bara svarta. Blåa kan jag nog få tag på men blev välldigt sugen på vit och spättad.
Om  du parar två blå Australorp så kommer du få 25% spättade kycklingar  ;)
Svart, vita och blå är godkända för utställning men som på de flesta raser är (blå)spättad inte godkänd
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ditadull

  • Inlägg: 54
    • Värmland
SV: Vita & Spättade Australorps
« Svar #56 skrivet: 29 dec-11 kl 11:37 »
Kanske kan få tag i ägg från blåa färldrar, annars får jag väll avla själv =)
Men vita då, har sökt som en galning på nätet men kan inte hitta någon som föder upp dessa. Eftersom det är en godkänd färg kan det väll inte vara så omöjligt.

Stoffo

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #57 skrivet: 15 mar-13 kl 10:58 »
Har tänkt skaffa mig några Australorp, nån som har erfarenheter av dem?
Hur stor är foderåtgången för 5-6 st?
Verkar vara en väldigt lugn ras?
Hur stort rede behöver dom?

asta

  • Inlägg: 332
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #58 skrivet: 15 mar-13 kl 11:13 »
Vi har en kvar, hade två, men räcen tog den ena.  :'(
Det är en lugn ras och de är stora, men inte så stora att de inte passar i en vanlig hönsflock. Vår sultantupp hade dock lite problem att komma upp, vilket gjorde hönan sur och skärpte han sig inte åkte han på spö. Så förutom att det är en lugn ras så har mina hönor varit väldigt bossiga. När de flyttade in var de unga och vi hade en äldre tupp. Tuppen gick undan när australorpen kom förbi och de var mer tuppiga än höns. Gick dock över när de var integrerade i flocken. De är tuffa och vaktar flocken lika bra som tuppen, fast snälla och tillgivna och inte alls ilskna.

Tycker jättemycket om dem och vill gärna skaffa fler!

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #59 skrivet: 15 mar-13 kl 23:37 »
Har tänkt skaffa mig några Australorp, nån som har erfarenheter av dem?

Här i tråden omAustralorp finns att läsa om dem  :)
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 20:58 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser