Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köra med getter  (läst 42135 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:köra med getter
« Svar #20 skrivet: 26 jan-07 kl 16:59 »
Ja, sist jag köpte getgrejer "over there" så ville tullen i GBG ha 473SEK för varor som kostade 1270SEK. Men det är så mkt. roligare att jobba med saker som är utformade till det dom är till för istället för bara nödlösningar. Och bra rostfritt t.ex. har man hela livet sen. Jag älskar min lilla hink!  :-[

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köra med getter
« Svar #21 skrivet: 27 jan-07 kl 10:58 »
Påbörjade arbetet med Nora igår. Var och köpte en vanlig fårgrimma så hon får vänja sig vid att ha något på huvudet. Hon stog hela kvällen sedan i ett hörn och blängde på mig. Det var inte populärt.
Har pratat med lite folk som ska bygga en hemsida åt mig. Där är tänkt att det ska finnas information om att köra med getter, bilder och länkar.
Vi får se när sidan kommer upp.
Någon mer som kommit någonstans i sitt planerande??

Christel

  • Gäst
Re:köra med getter
« Svar #22 skrivet: 27 jan-07 kl 17:56 »
Jag kan tyvärr inte vara till hjälp alls med tips och råd när det gäller körgetter. Har tre hästar som tömkörs/körs men bocken är för gammal och krasslig och dessutom envisare än jag ::).

Däremot vet jag en tjej som är en baddare på att sy grimmor, träns, sidepulls, tömmar mm - hon har t.o.m. sytt en egen körsele till sin mini-,mini-,minishetlandsponny när hon inte hittade en färdig som var liten nog!! Jag vet att hon syr efter vilka mått som helst och säkert till vad för djurart som helst  ;) bara man vet vad man vill ha. Om ngn är intresserad av att komma i kontakt med hene så går det bra att pm:a mig, så ska jag försöka hjälpa till.

Annars kan jag bara önska er STORT lycka till med era "bruksgetter", och erkänna att jag är inte så lite avundsjuk :-[!
/Christel.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köra med getter
« Svar #23 skrivet: 28 jan-07 kl 21:38 »
Mmmm: nä fårgrimman sitter som ett ruttet lingon men det är ju alltid en början iaf. Den trillar åtminstone inte av så hon kan skada sig på den. Vi var ute på promenad igår och det gick jättebra..

Tutan

  • Gäst
Re:köra med getter
« Svar #24 skrivet: 01 feb-07 kl 19:04 »
Hej alla glada getfantaster!

Här smids också planer med de mycket sociala getterna Jocke (stor son) och Bella (liten mor).

De är vana vid promenader och Jocke kan nästan gå "fot" ibland fast inte om det finns mat någon annanstans då blir det ett himla "drag"... (stark är han så det räcker och blir över...).

Min erfarenhet är att röstkommandon funkar dåligt ensamma men bättre i kombination med handrörelser, särskilt om de följs av godis förstås. "Dansa" (snurra runt) och "ariba" (stå på bakbenen) och "tack" (med höger framben) är inga problem. "Upp" på trädgårdsbordet och "i tunnan" (en gammal vintunna som ligger i trädgården) funkar också. Höger och vänster är värre för att inte tala om stopp, ptro och stanna... Det har kanske med abstraktiongraden att göra?

Jag har funderat på att börja med att klövja Jocke med ett par modifierade cykelväskor. Vad tror ni om det? Någon som provat? Det vore ju perfekt att frakta fikat i vid långpromenader...

Ett problem som vi brottas med är att de alltid vill vara tillsammans. Om man går iväg med den ena "gråter" den andra så att grannarna väl tror att vi håller på och slår dem eller nåt. Och den man går iväg med gråter den med och går helst ingenstans alls. Det är väl träning som krävs, och tid...

En klubb vore kul, kanske inte bara för körning utan för getdressyr i allmänhet? Denna sköna konst...

Följer med intresse utvecklingen i denna diskussion!


Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köra med getter
« Svar #25 skrivet: 01 feb-07 kl 22:00 »
Tutan: kul att fler i landet är intresserade  :D


hemsida med bla."bruksgetter" är på G. MEN jag behöver hjälp med bra billig plats att lägga den på och framförallt hjälp med att lägga ut den och att få den att fungera på nätet.

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:köra med getter
« Svar #26 skrivet: 12 feb-07 kl 22:17 »
puttar upp denna tråd lite så den inte glöms....

 Hur går det med era bockar och getter, någon som börjat köra in ännu?
 Jag har inte riktigt haft tid än men planerna finns kvar, vet bara inte riktigt vilken bock jag ska satsa på nu först, samt vad jag ska ha för utrustning!
 Ja, ja det ger sig nog, hoppas i alla fall att någon har kommit igång... vore kul att få höra hur det går!


Idag fick jag hem ett dragsele som jag köpt på Tradera. Men vi har så mycket snö här i Småland så gå i skogen är inte att tänka på nu, och vår lilla grusväg utanför gården är inte så lång, men den duger väl att börja träna på.

/Weronicha
"to boldly go where no goat has gone before"

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köra med getter
« Svar #27 skrivet: 12 feb-07 kl 22:39 »
Nora som jag började med går hos bocken just nu. Så hon får vara ett tag innan jag fortsätter med henne.
Annars är jag allmänt trött på getterna just nu då nya bocken som jag sett fram emot bara stångas  :'( F.ö lyckades han stånga mig på benen så häromdagen så jag har knappt kunnat gå på flera dagar  >:(.
men jag letar efter utrustning så snart är jag väl igång igen.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:köra med getter
« Svar #28 skrivet: 13 feb-07 kl 18:42 »
Hallå där! Ingen som sett hundlokselen på börjes?? Borde sitta som gjutet på en get också??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köra med getter
« Svar #29 skrivet: 13 feb-07 kl 18:59 »
Den här?


....lite svår att trä över hornen, tror jag!


precis min tanke också. men lyckas man komma förbi det "lilla" *fniss* problemet så fungerar det nog  ;D

Tutan

  • Gäst
Re:köra med getter
« Svar #30 skrivet: 13 feb-07 kl 19:49 »
Nu har vi varit ute och gått med "en i taget" flera gånger och det går nu ganska bra - i allefall om man stänger in den som ska vara hemma ordentligt...

Ska försöka komma till det där med packväskorna snart...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:köra med getter
« Svar #31 skrivet: 14 feb-07 kl 09:05 »
Jamen inte så svårt att få den omsydd med ett spänne så klart  ;) ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:köra med getter
« Svar #32 skrivet: 14 feb-07 kl 12:34 »
Hej!

Jag har en hundsele (köpt beg) som det står Segebaden-Berg AB, Säter, Sweden på som är av lokmodell med spänne nertill. Det står 3 på ena bossan så jag antar det är storlek. Den passar utmärkt på bocken men är lite för vid för geten (vid test lyckas hon ibland trä in ena frambenet i den delen som ligger om halsen.

När jag provade att sätta på selen var det ingen av dem som brydde sig ett smack, så den delen av inkörningen gick som smort! :) De är båda vana att gå i koppel men verkar inte intresserade av att lära sig att göra något som helst på kommando. Vad använder ni för godis vid träning? Har försökt med det mesta men med måttligt intresserade getter som resultat. Kanske har jag fel godis?

Har en trädgårdsvagn köpt på Clas Ohlson (värd vartena öre!) som jag tänkt använda till shettisen när jag kommer så långt med henne, men den kanske kan användas till getterna också.

Någon sökte tips på billig sajt att lägga hemsidan på - vad sägs om här på Alternativ?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:köra med getter
« Svar #33 skrivet: 14 feb-07 kl 14:07 »
jag använder kaninpellets  :o när jag tränar med mina. Smidigt med lite pellets i fickan tycker jag.

Har provat Alternativs hemside editor och den fick bara minus av mig... fungerade inget vidare.

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:köra med getter
« Svar #34 skrivet: 14 feb-07 kl 16:46 »
Hej Gôskottan farm aka. Balbina!

Kaninpellets har jag faktiskt inte provat. Kaninerna ska få dela med sig lite så får vi se om vi kan få bukt med motivationen.

Tack för tipset!

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:köra med getter
« Svar #35 skrivet: 19 feb-07 kl 21:20 »
Använder du några kommandon, har du hittat på egna i så fall?

Jag fick tag i ett dragsele för hund på Tradera, passar som en smäck på getabocken.

/Weronicha
"to boldly go where no goat has gone before"

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:köra med getter
« Svar #36 skrivet: 20 feb-07 kl 00:17 »
Det ska jag göra, åker bort ett dygn i morgon så torsdag eller fredag kan jag nog ordna det.
Men det ser ut ung. så här: http://195.149.144.149/images/16/1635628196.jpg

/Weronicha
"to boldly go where no goat has gone before"

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:köra med getter
« Svar #37 skrivet: 21 feb-07 kl 13:06 »
;D Coolt..jag har alltid trott att jag var helgalen som hade en inkörd och inriden bock som liten.. Jag o brorsan byggde en vagn själva med barnvagnshjul (vi var inte särskild stora då..)
 Men det borde funka..iallafall för inkörning och testa om det är nåt...
Jag tror vi gjorde sele av gammal hästgrimma som vi trädde på bocken upp och ner och bak o fram. Alltså det som är på nosryggen på hästen hamnar som brösta på bocken.. det passade väldigt bra, vi vaderade ordentligt.
Så här i vinter tid åkte vi pulka bakom bocken och vi hade även inkörda kalvar.. En kviga hade jag riktigt ordentligt inriden så vi t.o.m. hoppade, 80 cm för en lantraskviga tycker jag är mycket bra resultat.. :D
Alltså detta har jag aldrig pratat om offentligt   :-X Trodde att det inte var "riktigt normalt.."  :-[
Men nu kan jag ju komma ut ur garderoben med det tydligen  ;)

Precis så gjorde vi också!! lekte hela sommaren med kvigorna och getabocken, dock red vi inte på kvigorna, bara satt en stund på kossorna i ladugården när vi nogrannt hade ryktat dom. :)
Tricket med hästgrimma som getsele fungerade riktigt bra i brist på annat, han drog oss villigt i pulka.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Tutan

  • Gäst
Re:köra med getter
« Svar #38 skrivet: 21 feb-07 kl 15:48 »
I går hade vi dra-spark-på-vägen premiär och det gick ganska bra ända tills Jocke kom på att han nog skulle äta lite nypon för då gick det åt skogen, bokstavligen. Vi hade bara linor åt honom att dra i, fästade fram på sparken, så när han traskade ut i terrängen snodde de ihop sig både med varandra och hans bakben... Vi trasslade i allefall ut honom men tyckte det fick räcka som ett första försök. Skaklar kanske vore något?

Vi var ju alltså två: jag som ledde Jocke med halsband och koppel, hästgrimma till dragsele och så sonen där bak på sparkmedarna.
Som en hundsläde liksom. Kul!

Funderar på om det går att använda bambuskaklarna till akkjan som vi drog barnen i på skidutflykterna när de var små. Fortsättning följer men idag är det lite för snål i nordanvinden....

 

Weronicha

  • Inlägg: 49
  • "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:köra med getter
« Svar #39 skrivet: 22 feb-07 kl 11:52 »
Hej alla andra lika tokiga getkörarvänner.  ;D

Jag har också funderat på bambuskaklar, tyvärr har jag inte kvar Segebadenpulkan men de kraftigaste bambustängerna från tex. Bauhaus el. liknande brukar vara 2-2,5 meter långa och ganska rejäla. Skruva i några öglor, modell större, kanske det skulle funka?

Jag har lovat att fota bocken i hunddragselet men idag har vi snöstorm, så det får vänta lite, om det inte bedarrar under dagen.

/Weronicha
« Senast ändrad: 25 feb-07 kl 13:23 av Wiwwi »
"to boldly go where no goat has gone before"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser