Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första  (läst 778 gånger)

helgo

  • Inlägg: 63
Årets första
« skrivet: 16 mar-10 kl 20:13 »
 :) Fick en glad överaskning idag när jag såg två små liv i hagen. Beräknade att de skulle komma först om 3- 4 veckor.  :P
Snön ligger fortfarande djup. Ca 50 cm. Nätterna är kalla och mina får är ute, men har tillgång till ett vindskjul. Dit går de inte gärna bara om det snöar ymmnigt eller regnar.
Runt hösilaget är det mycket hö som är torrt och fint. Där födde hon lammen.
Min fråga är om jag skall ta in tackan i tex garaget i natt eller klarar lammen ett par minus grader? Bor ett par mil norr om Gbg och vi har haft ca 4-5 minus de sista nätterna.
Tackan är duktigt trots att hon är första gångs föderska. Slickad dem torra och dem har diat.
Efterbörden har kommit ut och allt ser fint ut. o:)
Håller tummarna att det inte blir för kallt i natt.
En annan fråga är om det är nödvändigt att flytta baggen till en annan hage eller kan han gå med tackorna med lamm? Han är lite nyfiken och buffar på dem men inget aggresivt vad jag kan se.

 

helgo

  • Inlägg: 63
SV: Årets första
« Svar #1 skrivet: 16 mar-10 kl 20:19 »
Försöker mig på att bifoga bilder på de små underverken.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 1 användare
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser