Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myror under odlingssäckarna.  (läst 964 gånger)

  • Gäst
Myror under odlingssäckarna.
« skrivet: 27 jul-19 kl 11:30 »
Det är massor av myror under mina gurk-odlingssäcker. De är små, en del har vingar. Jag är inte jätteintresserad av dem. De bara irrar runt då man grejar. Sen dessa jättemyror som hålls vid boden några meter intill.


Ska prova det där tricket att mixa popcornkärnor till mjöl. (ska funka med majsmjöl med) tråkigt nog ska de dö av det. Men vad ska jag göra annars? jag vill ju inte ha dem där.


Sen kan man ju undra vad Borax är? I USA gav de myrorna det.  Jag tror jag läste att tvättmedel innehöll Borax. Att man blanda med honung. Men jag hinner inte leta efter den sidan nu.

Borax är dinatriumtetraborat, andra namn jag sett: borsyra. natriumborat.  Natrium är väl salt?

Medlet används t. ex i Myrr myrdosor. 5 % borax i sockerlösning används som insektsgift.

Används även i kaviar,som tvättmedelstillsats,konserveringsmedel,hudvårdsprodeukter,schampo osv.
Finns även i saneringsvätskan boracol.

Används även i slime. Sånt där som barn leker med.


Någon kanske hinner utreda vad jag ska blanda i honungen till myror. Tvättmedel+honung+vatten  låter ju konstig att de skulle vilja äta? Jag ska läsa på tvättmedelsförpackningen  ock rosa pulvret buken vad det innehåller.

Frågan är om man har något i skafferiet som innehåller borax. Som man kunde röra ihop ock servera myrorna. De stora käkar ju trä. Sådana myror vill jag inte ha hos mig.

Sen kom jag på ett trick då jag odlar gurka direkt i kogödselsäcken. Jag stack ner en  toarulle, ja, det innersta på rullen. Fyllde med så-jord. Så får fröna gro i så jord innan de letar sig ner i kogödselsäcken  Det kan bli för stark näring för ett frö att starta i kogödsel.  Man kan peta i säcken med en pinne så man får ner rullen en bit.  Jag sådde gurkor rätt sent. Det är lite av ett expriment  att se hur sent man kan så dem. Några frön sådde jag t. ex i går.


Senare: Jo nu hittade jag ett recept. Bikarbonat ock socker. En matsked av varje blandas ihop. Ge dem det 3 gånger i veckan. Har en dödlig verkan. Tror jag testar det genast nu. Låter snabbare att blanda än att mixa majskärnor.
« Senast ändrad: 27 jul-19 kl 11:38 av Fixasjälvkille »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Myror under odlingssäckarna.
« Svar #1 skrivet: 27 jul-19 kl 11:51 »
Fast de små myrorna gör väl ingen skada på odlingen?

Kolla vad dom stora myrorna håller på med i uthuset istället!  :)

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Myror under odlingssäckarna.
« Svar #2 skrivet: 27 jul-19 kl 13:25 »
De kryper upp på mig. Inte så härligt. Det kryllar av dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser