Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 83328 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Min mördarhund
« Svar #420 skrivet: 26 sep-11 kl 10:45 »
Citera
det bästa vore i så fall att sätta in nåt sorts körkort för hundägare och missköter man sig så skulle man ha livstids hundförbud,det är ju faktiskt inte hundens fel att den gör precis som den har blivit lärd.
Det som jag själv sett i mitt närområde så är det just två sorters människor som använder sina hundar på ett sätt som ger dessa raser dåligt rykte.
Detta eviga tjatande om hundkörkort blir jag väldigt trött på. Hur skulle det genomföras? Utan att kosta skjortan i administrativa kostnader som skatten skall gå till? Var går då gränsen för vad som anses vara rätt och fel? Ska SKK bestämma det eller? Har själv genom mina boskapsvaktare av traditionell typ, stött på mycket fördomar. Detta tack vare att vissa kriminella kommit på att dessa hundar är väldigt bra att hålla bort oönskade besökare med. Naturligtvis kan man skapa aggressiva hundar av de flesta raser om de hålls fel.
Men de flesta hundar idag hålls fel! En jakthund jagar ett par dagar om året generellt, en vallhund vallar ett par gånger i veckan om den bor på gård, vilket de flesta inte gör.
De flesta sitter i lägenheter/villor medan ägarna jobbar. Går på promenad i koppel. aktiveras på hundklubbar od. någon gång i veckan. Hur naturligt är det?
Alla äldre raser har en gång uppstått för att människan haft ett behov av deras arbete. Ingen som funderar på hur många psykiska problem vi skapar i hundvärlden pga vår livsstil? Tittar men sedan på utfodringen, så blir man upprörd. De flesta hundar ska äta några torra, smaklösa kulor, med mest spannmål, så de får diabetes, fetma och hjärtsvikt precis som vi människor. Och de flesta tycker det är ok? Så vad innebär ett hundkörkort????

Mykorrhiza

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
SV: Min mördarhund
« Svar #421 skrivet: 27 dec-11 kl 01:17 »
Det gjorde jag inte, jag ville ha en liten hund, tik, ej röd, har haft en grand danois innan.
Sen av ren slump så hittade jag en annons om pitbullvalpar och blev nyfiken.

Bara av rent intresse.....
Hur vet du att du köpte en "pitbull"?

Rasen är inte särskilt stor i landet, och det mesta som säljs under namnet är blandrashundar av bull and terrier typ....

Myntas

  • Inlägg: 102
    • Skåne
    • Livet enligt Mynta
SV: Min mördarhund
« Svar #422 skrivet: 27 dec-11 kl 02:43 »
Jag har också en  s k mördarhund!  :)


- Älskar henne!
(Dessa bilder är dock från hennes ungdoms dagar - nu är hon fyllda 7 år; således en klok och respektabel dam i sina bästa år...!)
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 02:51 av Myntas »

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Min mördarhund
« Svar #423 skrivet: 27 dec-11 kl 21:49 »
Bara av rent intresse.....
Hur vet du att du köpte en "pitbull"?

Rasen är inte särskilt stor i landet, och det mesta som säljs under namnet är blandrashundar av bull and terrier typ....

Vill bara uppmärksamma dig på att TS inte varit aktiv på forumet på närmare 2 år.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Mykorrhiza

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
SV: Min mördarhund
« Svar #424 skrivet: 27 dec-11 kl 22:28 »
Vill bara uppmärksamma dig på att TS inte varit aktiv på forumet på närmare 2 år.
Tack för det, jag förutsatte helt enkelt att tråden var färsk för att den var aktiv.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Min mördarhund
« Svar #425 skrivet: 28 dec-11 kl 00:22 »
Tack för det, jag förutsatte helt enkelt att tråden var färsk för att den var aktiv.

Du kan givetvis göra inlägg om du vill, men troligtvis får du inget svar av trådstartaren :).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Min mördarhund
« Svar #426 skrivet: 15 apr-12 kl 16:18 »
Vart är din Apbt stambokförd?
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Frida Nyberg

  • Inlägg: 4
    • Värmland
SV: Min mördarhund
« Svar #427 skrivet: 02 maj-12 kl 23:43 »
Ang. hund"körkort" eller licens - i Spanien så får man inte ha hundar av vissa raser, eller hundar över 20 kg (?), hur som helst. Tyvärr har de lite för höga krav i mina ögon, vilket gör att jag inte kommer kunna flytta dit, som jag annars funderat på.

Any person owning a potentially dangerous dog (perros potencialmente peligrosos) in Spain must have an appropriate license (by law of article 3 of the Royal Decree 287/2002, of 22 of March 2002) and the dog must be registered with the municipality. Handlers and walkers of dangerous or potentially dangerous dogs must also be licensed (article 1, 2 of Law 50/1999, of December 1999). A license is valid for five years.

The license application is made to the municipality of the place of residence. The applicant must take the following (an applicant must be over 18 years):

Proof of identity (passport or residence card)
Proof of having no criminal convictions
Proof of being mentally and physically capable of looking after one of these animals. (There are centres test of physical and psychological aptitude can be done and a certificate issued. The certificate must have been issued in the previous 12 months)
An insurance contract for the dog with a liability of at least €120,000
Proof of fully up-to-date vaccinations
Proof of identification by microchip
Proof that the dog is or has attended training school
Once accepted, a license (the licencia para tener perros potencialmente peligrosos) is issued.


http://madattenerife.com/ownership.php
http://costablanca.angloinfo.com/countries/spain/animals.asp

Hur pass situationen verkligen ser ut i Spanien vet jag dock inte, om det verkligen efterföljs.
För det jag har förstått är att ÄVEN om man har allt det där, så ska hunden fortfarande gå runt i munkorg och kort kedja (1 meter max) hela tiden, och man måste alltid ha med sig licenspappret när man går någonstans med hunden.

...lite överdrivet tycker jag, men någon sådan form av licens tycker jag man bör ha. För ALLA hundar.
Likställ hundägande med att äga bil.

Man får (såsom jag förstått) köpa och ha en båt utan att en massa papper måste fixas. Cyklar likaså.
Men man får inte ha en bil hur som helst.

Likställ där hundar med bilar, och båtar/cyklar med andra djur. För hundar ÄR ute i samhället och kan orsaka skada på ett sätt som andra djur inte kan. Även små söta toypudlar, chihuahuor och pomeranians kan och HAR dödat småbarn och skadat folk för livet (de kan förstöra ditt ansikte eller dina händer exempelvis), så ALL hundägande borde regleras, inte peka finger och säga "Den rasen är farlig, den är inte det".

För så är det ju... finns det "farliga raser" så måste det såklart finnas "ofarliga raser" också, eller hur?
Nej.
De är alla hundar, respektera dem för de DJUR de är, inse att de är djur, de har alla en varg inom sig, de är varken dockor, bebisar, människor eller robotar. Men vissa verkar tro det och blir därför FÖRFÄRADE när en hund gör något "dumt" (det är inte dumt i hundens ögon) för de trodde att något sådant skulle ALDRIG hända.

Alla hundar har en gräns där de kan bita, därför ska de bara vara i händerna på folk som faktiskt kan hantera djur med egna viljor och vassa tänder. För det är alltid människans fel.
En hund är inte mer skyldig än en bil som kört på någon eller en barnsoldat (om vi jämför med hundar som tränas för att attackera och/eller döda) som skjutit någon.
Hundar har inte mer tankeförmåga eller förståelse för hur vårt samhälle fungerar än en ettåring ungefär, så vi kan inte skylla på dem.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Min mördarhund
« Svar #428 skrivet: 03 maj-12 kl 07:40 »
Tror inte någon eller få träffat en renrasig kamphund
här inne.

Finns 300-600 pitBulls i Sverige. Kan de inte bevisa stam är det en
en blandras. Dom som skriker om förbud är ju de som inte kan
Ju inget relevant . Okunnighet.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

nillaw_

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
SV: Min mördarhund
« Svar #429 skrivet: 17 aug-12 kl 15:22 »
Detta eviga tjat om "kamphundar" jag börjar bli lite trött faktiskt, är en ny användare här inne och hade hoppats att det fanns fler med ett öppet sinne!

Jag har själv en amstaff-blandis, och varje gång någon kommer och frågar om det där är en kamphund säger jag bara
"japp! hon kämpar mot fördomar varje dag!"
Brukar få ett litet osäkert leende och ibland lite följdfrågor.

Det gäller att vi som vet vad dessa hundar är, är pålästa och alltid försöker uppföra oss med gott exempel. Snart så kommer media att gå vidare till nästa "mördar-ras" och vi kommer då få ha våra goa hundar ifred. Precis som det va på 70-talet med schäfern, 80-talet rottisen, 90-talet dobberman och nu då 00-talet är det bull/pitt/ terrier raserna.

Och personligen så hade jag nog hellre en hund som är avlad att ha hund- aggressivitet än en hund som är avlad att ha människo-aggressivitet.... Jag vet att hon inte kommer att gå till attack mot mig och min familj. Sen har inte min hund någon aggressivitet öht, bara lite osäker på vissa saker pga hon kommer från ett djurplågeri, men det är en helt annan historia!  ;)

Meissner

  • Inlägg: 162
SV: Min mördarhund
« Svar #430 skrivet: 30 sep-12 kl 12:27 »
Alla hundar kan bli tokiga i fel händer. Min ena hund (som jag inte har kvar längre) har blivit biten flera gånger av andra hundar. Första gången av en bullmastiff, andra gången av en lapphund och tredje gången av en bordercollie. Alla gånger har det handlat om bristande ledarskap från ägaren.

Tyvärr har detta lett till att jag själv känner mig osäker och lite nervös kring större hundar. Varför just större? Ja, vid en eventuell attack så tror jag att jag skulle kunna lyfta bort/avvärja en liten hund, men med en större hund känns det svårare. Jo, jag blir förstås kanske lite extra nipprig i möte med raser som förut klassats som "kamphundar", men bara om ägaren ser ut att vara en person som skaffat hunden för dess images skull. Då känns det som att risken för att denna hund uppfostrats på ett bra och stabilt sätt är lite lägre. Handlar alltså i grund och botten om ägaren, inte hunden. Fördomar har vi allihopa, utan dem skulle vi inte överleva i ett socialt samhälle, men det gäller att vara medveten om att de är just fördomar, och kanske inte alltid stämmer.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Min mördarhund
« Svar #431 skrivet: 03 okt-12 kl 22:40 »
Fast APBT är en av få raser som är avlad för att inte bita människor. Manbiter individer har valts bort i  avel och oftast avlivats.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Sv: SV: Min mördarhund
« Svar #432 skrivet: 04 okt-12 kl 19:59 »
Fast APBT är en av få raser som är avlad för att inte bita människor. Manbiter individer har valts bort i  avel och oftast avlivats.

Men den vetskapen är ju inte mycket värd om man är orolig för att ens hund ska bli attackerad... ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

 

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #433 skrivet: 04 okt-12 kl 20:01 »
Fast APBT är en av få raser som är avlad för att inte bita människor. Manbiter individer har valts bort i  avel och oftast avlivats.

Där har vi problemet, de är avlade att döda andra hundar. SÅÅÅÅ mycket bättre!

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Min mördarhund
« Svar #434 skrivet: 04 okt-12 kl 20:17 »
Där har vi problemet, de är avlade att döda andra hundar. SÅÅÅÅ mycket bättre!

Eller så är dom avlade på att vara lite mer stöniga än alla andra å inte ge upp, sen får ägaren välja om dom vill rikta det mot andra hundar i kamp eller till något mer positivt, tror inte att något djur föds med nån instinkt att flyga på andra hundar, däremot så kan dom födas med viljan å orken att aldrig sluta kämpa, å självklart så kan det bli fel i fel händer.

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #435 skrivet: 04 okt-12 kl 21:25 »
Eller så är dom avlade på att vara lite mer stöniga än alla andra å inte ge upp, sen får ägaren välja om dom vill rikta det mot andra hundar i kamp eller till något mer positivt, tror inte att något djur föds med nån instinkt att flyga på andra hundar, däremot så kan dom födas med viljan å orken att aldrig sluta kämpa, å självklart så kan det bli fel i fel händer.

Hundkärringar tror mycket utan att veta. Ytterligare problem är att dessa hundar oftast verkar hamna i just "fel händer".

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Min mördarhund
« Svar #436 skrivet: 05 okt-12 kl 16:02 »
Hundkärringar tror mycket utan att veta. Ytterligare problem är att dessa hundar oftast verkar hamna i just "fel händer".

Nej, jag tror inte att något djur föds med den instinkten.. vad vet jag om mördarmyror i sydamerika, det finns säkert undantag..
Och eftersom att jag inte är en forskare inom området så kan jag inte heller säga att det är så med all säkerhet, jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter och vad jag kunnat läst mej till från betrodda källor, det gör inte min ''fakta'' till nån vetenskap, precis lika lite som din ''fakta'' är nån vetenskap. Men eftersom att det jag tror på har funkat för mej så anser jag att det är mer trovärdigt än ditt dravvel om att något djur skulle födas till mördarmaskin bara för att dom råkar vara utav en ras som kanske är mer villig än många andra att kämpa för det den tror på och har fått lära sig är rätt, inget djur föds med kunskap om rätt och fel, det har med uppfostran att göra, lika mycket hos oss som hos hundar. så om du lär någon att det är okej att slå ihjäl någon annan så kommer den förmodligen att göra det, har ingen betydelse om det är en hund eller något annat djur.


Och ja, dom hamnar ofta i fel händer, tyvärr, men det är väl ändå inte hundens fel? Och varför ska ALLA av samma ras straffas för att någon annan gjort fel?
Jag skulle då aldrig bestraffa min unge för något en klasskompis till honom gjorde bara för att han inte fått lära sej bättre av sina missbrukarföräldrar som skiter i vilket.... Låter fruktansvärt korkat i mina öron i alla fall, å dessutom så är ja inte för kollektiv bestraffning varken när det gäller djur eller folk.


Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Min mördarhund
« Svar #437 skrivet: 06 okt-12 kl 17:27 »
...Jag har själv en amstaff-blandis, och varje gång någon kommer och frågar om det där är en kamphund säger jag bara
"japp! hon kämpar mot fördomar varje dag!"...
Bra svar  ;D Min daghund, en amstaff, är så snäll att folk ofta inte tror mig när jag säger att det är en kamphund och att hon ätit ett spädbarn till frukost. Men hon är verkligen en hemskt farlig hund, för hon slår på folk med svansen.


Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: Min mördarhund
« Svar #438 skrivet: 28 jan-13 kl 22:50 »
trevligt med fler med "kamphundar" va har din pitbull för stamm? :)


Jeanette Åman

  • Inlägg: 8
    • Härjedalen
    • Hundkompaniet i Härjedalen
SV: Min mördarhund
« Svar #439 skrivet: 28 sep-13 kl 18:25 »
Nu läste jag bara första sidan i tråden så det kan ju hända att jag missat en eller annan väsentlig kommentar, men har ändå några funderingar...

När TS säger att du har en pitbull, så tänker jag kallt utgå ifrån att du har en APBT med tavla.
Annars har du faktiskt ingen pitbull, och säger uppfödaren så så har du förmodligen blivit lurad. Vi har ca 250-300 "riktiga" pitbulls i landet.
Tanke nummer två: med en riktig pitbull OCH raskunskap, skulle du aldrig ha hunden lös på det sättet. Du bör ha stor respekt för hundens ursprung och veta, att instinkten kan slå till i vilket ögonblick som helst. Lita ALDRIG på att en pitbull eller raser som stammar ur den, inte skulle slåss eller jaga småvilt!
Det är respektlöst mot både hunden och er omgivning att ha den lös.

Och så den tredje funderingen, till de som ifrågasätter detta val av hund.
De är avlade för djurhetsning och djurkamp, ja. Det gör att de KAN vara svåra bland t ex andra hundar.

Men vad avlades den ryska terriern fram för? Som idag betraktas som brukshund? Jo - att självständigt söka rätt på (och faktiskt ha ihjäl) folk som försökte ta sig över ryska gränsen. Människodödare alltså.
Molosserna, de gamla krigshundarna, vad gjorde de i sina glansdagar? Jo - dödade folk..
Dessa har vi också accepterat och "släppt in" i samhället idag.

De så kallade "kamphundarna" är faktiskt de enda raser genom historien, som medvetet avlats på att ALDRIG bita i folk. Detta var ett viktigt avelskriterium, "på den gamla goda tiden" sköt man helt enkelt bort varenda hund som råkade sätta tänderna i en människa.

Fundera lite över andra hundars tidiga historia, innan ni ger er på dessa.
Dessutom är det oftast blandraser av mycket olämpliga variationer som massproduceras och säljs till kreti och pleti, som är inblandade i diverse incidenter man får läsa feta rubriker om i tidningarna. INTE renrasiga hundar från seriösa uppfödare, i händerna på intresserat och engagerat folk..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser