Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samlade mejerirecept  (läst 91889 gånger)

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #40 skrivet: 04 feb-11 kl 11:23 »
Tusen tack  :D Då ska jag äntligen prova.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #41 skrivet: 19 maj-11 kl 21:19 »
Jättebra tråd! Dock undrar jag om inte någon kan göra ett recept på Messmör/mesost? Det som står i receptsamlingen är obrukbart för en novis som jag. I Handboken stod ingenting. Min mormor som kom från norge visade mig som barn hur man gjorde, men minnet är kort...

Sen undrar jag också över det här som någon skrev: "Löpe... 20-22 ml / 100 liter mjölk... då menar jag riktig löpe, inte apotekets." Sedan nämns skillnader på handelslöpe och annan löpe. Vad är det för skillnad på löpe och löpe? Kan någon förklara? Skulle vara finfint om det kom in i handboken också.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #42 skrivet: 20 maj-11 kl 09:20 »
Jättebra tråd! Dock undrar jag om inte någon kan göra ett recept på Messmör/mesost? Det som står i receptsamlingen är obrukbart för en novis som jag. I Handboken stod ingenting. Min mormor som kom från norge visade mig som barn hur man gjorde, men minnet är kort...

Sen undrar jag också över det här som någon skrev: "Löpe... 20-22 ml / 100 liter mjölk... då menar jag riktig löpe, inte apotekets." Sedan nämns skillnader på handelslöpe och annan löpe. Vad är det för skillnad på löpe och löpe? Kan någon förklara? Skulle vara finfint om det kom in i handboken också.
Jag var också total novis innan jag läste tråden, och receptet på messmör fungerade bra för mig! Om du vill ha det lite utbroderat så: du behöver alltså vassle att starta med, vilket innebär att du har gjort någon annan ost först. Minst jobb blir kanske att göra keso. Sedan sjuder du vasslen i evighet tills den kokats ner till en seg smörmassa. I början av sjudningen flyter det upp en del vit ostmassa, den fiskar du upp med hålslev och lägger vid sidan. När resten kokats ner blandar du i det vita i smöret - klart.
Det var oändligt tidskrävande att göra messmör så jag har bara provat en gång och sedan inte tyckt det var värt det utan har bakat på vasslen i stället. Men så tycker jag inte messmör är så himla gott heller.

Vad gäller löpen så tror jag att det är förklarat tidigare i tråden. Annars så kan du hålla dig till sån löpe man köper i vanliga affärer, och gå efter en snitt-måttangivelse på de olika recepten.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #43 skrivet: 20 maj-11 kl 17:38 »
Tolkar jag dig rätt när jag läser att det bara behövs vassle för messmörsreceptet? Jag är säker på att vi använde någon form av mjölk (tom blandat från både ko och get) till vårt recept när jag var liten. Eller så är jag helt ute å cyklar  ??? Vi gjorde både messmör och mesost. Det blev brunt pga sockret karamelliserades.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #44 skrivet: 20 maj-11 kl 18:12 »
Tolkar jag dig rätt när jag läser att det bara behövs vassle för messmörsreceptet? Jag är säker på att vi använde någon form av mjölk (tom blandat från både ko och get) till vårt recept när jag var liten. Eller så är jag helt ute å cyklar  ??? Vi gjorde både messmör och mesost. Det blev brunt pga sockret karamelliserades.

Jag har gjort på bara vasslen och sedan blandat med grädde efteråt för att det ska bli lite mer "smörigt".
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #45 skrivet: 20 maj-11 kl 23:16 »
Tolkar jag dig rätt när jag läser att det bara behövs vassle för messmörsreceptet? Jag är säker på att vi använde någon form av mjölk (tom blandat från både ko och get) till vårt recept när jag var liten. Eller så är jag helt ute å cyklar  ??? Vi gjorde både messmör och mesost. Det blev brunt pga sockret karamelliserades.
Som sagt, jag är novis, men gjorde enligt receptet som står och det fungerade. Finns säkert flera typer av recept!

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #46 skrivet: 21 maj-11 kl 01:03 »
OK tack för svar!  :) Skall klura litet om mormor hade nåt recept med sig från norge kanske. Nån lokal tradition eller så.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

kompostberta

  • Gäst
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #47 skrivet: 22 jun-11 kl 08:01 »
Någon som provat att göra ostkaka på glutenfritt mjöl,.?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #48 skrivet: 23 jun-11 kl 02:41 »
Eller utan mjöl och med glutenfria digestive i botten!
http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=258
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #49 skrivet: 30 aug-11 kl 11:33 »
För att göra mesost så koka ihop messmöret än mer å sen lägg i form kom bara ihåg att röra hela tiden när den kyls ner.

Kaffeost bidrar jag med finns flera olika recept godast är att göra ostmassa sen pressa ur så den är torr sen lägga i
form och grädda i ugn 200g tills den är brun på ytan.

gräddigare kaffeost:2 l mjölk fetare desto bättre7
halv deciliter grädde(visp)
2 tsk löpe


värm mjölk och grädde till 37G
tillsätt löpe låt den ysta klart sen värm till kokpunkt ta upp ostmassan lägg under tryck så vasslen rinner ut,sen lägg i smord form i 200 G   mumma minst sagt
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #50 skrivet: 14 sep-11 kl 22:45 »
Nu har vi gjort haloumi ost  :D och den blev ju supergod.
Den ligger i vasslen i saltlake....nu undrar jag hur jag ska förvara den?
I kylen förmodar jag..... men hur länge håller den? Nån som vet?
Den stora burken tar stor plats i kylen...... kan man kanske frysa osten?
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #51 skrivet: 15 sep-11 kl 00:47 »
När det gäller att frysa ostar så brukar jag köra enligt principen "Frys fort och tina sakta". Men jag vet inte om det funkar för den här typen. Kanske smular sönder helt och hållet?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #52 skrivet: 17 sep-11 kl 23:07 »
Nu har vi gjort haloumi ost  :D och den blev ju supergod.
Den ligger i vasslen i saltlake....nu undrar jag hur jag ska förvara den?
I kylen förmodar jag..... men hur länge håller den? Nån som vet?
Den stora burken tar stor plats i kylen...... kan man kanske frysa osten?
Vi brukar förvara den i kylskåpet och äta en omgång gjord på 10 l mjölk inom 4-6 veckor, så så länge har den hållt i alla fall. Dock möglade en osthörna som stack upp ur saltlagen en gång, och hela den burken fick slängas. Så helt täckt ska osten vara om den ska hålla sig.

 

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #53 skrivet: 19 sep-11 kl 22:13 »
Vi brukar förvara den i kylskåpet och äta en omgång gjord på 10 l mjölk inom 4-6 veckor, så så länge har den hållt i alla fall. Dock möglade en osthörna som stack upp ur saltlagen en gång, och hela den burken fick slängas. Så helt täckt ska osten vara om den ska hålla sig.

Tack så mycket för svaren. För säkerhets skull så skivade jag osten och stekte den....och sen styckfrös jag den. Blev hur bra som helst  :D och väldigt praktiskt att bara ta upp ett par skivor och steka upp snabbt..... till allt möjligt. Men jag tror jag lägger den i kylen nästa gång ändå, bra att testa olika sätt.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

växtnörden

  • Inlägg: 53
    • Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #54 skrivet: 02 dec-11 kl 13:12 »
Hej alla. Jag har en fråga. När jag ska göra en startkultur till feta eller färskost, hur exakt gör jag då? Hur mkt mjölk å hur mkt yoghurt behövs till ca: 10 l mjölk totalt?  Jag har läst det fantastiska receptet på feta å färskost, men har inte helt koll ändå  :-[. och om jag har ca 10 l handmjölkad mjölk, som jag mjölkat under veckan, och som behöver pastöriseras, för att få bort en del bakterier å så, hur gör jag då först? Hur länge behöver startkulturen stå innan? Hmm om jag ska yttrycka mig tydligare, jag har ca 10 l mjölk jag handmjölkat under en vecka, och den behöver pastöriseras. Jag behöver göra en startkultur och efter det vill göra fetaost och färskost. Hur gör jag  ???

Tacksam för svar  :-*

/Cicci





Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #55 skrivet: 02 dec-11 kl 21:58 »
Jag tycker du ska ta hela ditt inlägg och skapa en ny tråd med passande rubrik typ "frågor om pastörisering och youghurtkultur" växtnörden så tror jag du har större chans till svar! :)

växtnörden

  • Inlägg: 53
    • Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #56 skrivet: 03 dec-11 kl 14:40 »
Jag kom på den smarta ideen sen också  :)
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #57 skrivet: 16 jul-12 kl 07:00 »
Tusen tack den här sammanställningen kan jag ha nytta av i framtiden:-)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Karinmjansson

  • Inlägg: 16
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #58 skrivet: 18 mar-14 kl 21:46 »
Funderar kan man inte göra ostkaka på bara mjölk , mjöl,ägg? Alltså inge grädde och mandel och kanske inte ens mjöl ? Mjölk har jag en del av men grädden gör jag smör eller säljer av...

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Samlade mejerirecept
« Svar #59 skrivet: 19 mar-14 kl 08:43 »
I Hälsingland gör ostkakor som skiljer sig från Smålandsvarianten som finns med bland recepten här .

Det behövs nåt i mjölken som får den att "stanna" på samma sätt som råmjölken i en kalvdans . Råmjölken har likheter med äggen i ostkakan .

Ovanåkers typ :
Redning av 5 dl mjölk och 7 msk mjöl
2 msk socker
2 msk löpe
2 dl grädde
vispas i 5½ l fingervarm mjölk

Delsbo typ :
10 l mjölk
3 äggulor
300 gr vetemjöl
2 msk löpe

Järvsö ostkakan penslades med saffrans vatten medan man i Forsa blandade i lite saffran .

Vasslen som blev från ostkakan brukade man göra sötost av , det är gott . Man fäller ut albuminet med 12% ättiksprit ca 1 msk .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser