Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nysande katt  (läst 60903 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Nysande katt
« skrivet: 27 feb-08 kl 13:01 »
Pigg katt nyser!

Min i detta forum mycket omtalade kisse Såfin nyser igen. För en månad sedan gick hon omkring och
nös några dagar men sedan var hon ok, och nu har hon börjat igen. Bara nyser till, ruskar kanske lite
på huvudet och är sedan som vanligt igen. Hon har inte snuva, inte feber, äter och tvättar sig och går
ut och in och är helt enkelt pigg. (Fast förra gången låg hon ovanligt ofta på varma ställen, kände sig
kanske lite ruggig ändå.)
Är det någon här som är bra på kattsjukdommar?
Tacksam för ett tips!


bengtssonlina

  • Inlägg: 11
SV: Nysande katt
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 21:27 »


Min katt gjorde liknande två gånger.
Första gången fattade jag ingenting. Hon nös mest i samband med att hon drack eller åt. Efter någon dag såg jag att det petade ut något litet och grönt i näsan, när jag drog i det kom ett typ 5 cm långt grässtrå ut....
Detta lyckades hon med en gång till inte så långt efter.
Tror hon är lite slarvig när hon tuggar gräs...

Det behöver ju inte alls vara det men med tanke på att katten inte alls mår dåligt i övrigt så kanske det är värt ett kik i näsborren ;).

Kanske har hon bara fått lite snuva.

/Lina

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Nysande katt
« Svar #2 skrivet: 28 feb-08 kl 21:34 »
Kika i näsborren....annars kan det vara lite kattsnuva som springer förbi din katt, även vaccinerade katter kan få det...eller kan det vara noskvalster...drabbar både hundar och katter tror jag...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Nysande katt
« Svar #3 skrivet: 29 feb-08 kl 15:35 »
Noskvalster hos katt???

Jag har aldrig hört talas om att katter kan få noskalster, men ska fråga någon vetrinär snart.
Såfin har inte snuva, utan bara torrnyser då och då.
Noskvalster vore ganska hemskt... hon som är så jaktglad...

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Nysande katt
« Svar #4 skrivet: 29 feb-08 kl 19:09 »
Jag tror katter kan få det oxå men jag är inte helt säker och jag har aldrig hört nån katt som rent faktiskt har haft det heller. Men om hundar kan få det så....varför inte? Är ju dom symtomen iaf. Och man behandlar ju det och sen är katten isf okej igen....hade en hund som hade det som var spårhund och han spårade som vanligt efteråt.  :)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Kattamor

  • Inlägg: 45
SV: Nysande katt
« Svar #5 skrivet: 01 mar-08 kl 22:41 »
Pigg katt nyser!

Min i detta forum mycket omtalade kisse Såfin nyser igen. För en månad sedan gick hon omkring och
nös några dagar men sedan var hon ok, och nu har hon börjat igen. Bara nyser till, ruskar kanske lite
på huvudet och är sedan som vanligt igen. Hon har inte snuva, inte feber, äter och tvättar sig och går
ut och in och är helt enkelt pigg. (Fast förra gången låg hon ovanligt ofta på varma ställen, kände sig
kanske lite ruggig ändå.)
Är det någon här som är bra på kattsjukdommar?
Tacksam för ett tips!



Det verkar som din katt blivit förkyld. Inte att förväxla med kattsnuva, som är en kraftigare form av förkylning. Vid kattsnuva nyser katter sällan, och det rinner som vi väl alla vet gult var från näsa och ögon. Vid en "vanlig" förkylning rinner inget var från vare sig näsa eller ögon, men katten nyser desto mer. Det kan trumpeta riktigt ordentligt. Det kan dock komma lite genomskinlig vätska från näsan som katten snabbt tvättar bort. Kattförkylning, som är en lättare form av kattsnuva, drabbar även katter vaxinerade mot kattsnuva. Ren kattsnuva gör det däremot inte. Eftersom vi pratar om virus finns det inte mycket att göra för att bekämpa själva förkylningen, annat än att hålla din katt torr och varm. Håll den inne om den får gå ute och håll reda på att den äter och dricker som den ska. Ta gärna tempen på den också om det går. Går inte det kan du, när katten varit vaken en stund, sätta läpparna om örat på den och känna efter om den känns onaturligt varm. Gör den det råder jag dig att ta den till vetrinär. Även om man inte medicinerar förkylningen som sådan, bör den i alla fall få en stärkande spruta (Baytril el dyl) som hjälper katten att tackla förkylningen. Kanske den, om så blir fallet, även behöver medicin mot sekondära sjukdommar (följdsjukdommar) som orsakat den eventuella febern. Katten bör i vilket fall som helst vara frisk inom två veckor.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Nysande katt
« Svar #6 skrivet: 01 mar-08 kl 23:08 »
Noskvalster hos katt???

Jag har aldrig hört talas om att katter kan få noskalster, men ska fråga någon vetrinär snart.
Såfin har inte snuva, utan bara torrnyser då och då.
Noskvalster vore ganska hemskt... hon som är så jaktglad...
Noskvalster förekommer inte hos katt, bara hund. Frågade min vet. så sent som i måndags om just detta eftersom vi har en katt som periodvis snörvlar mycket. Katten hade öronkvalster så frågan var given; Kan katter få någon slags kvalster i näsan?, och hans svar var att det får de inte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Nysande katt
« Svar #7 skrivet: 05 mar-08 kl 13:53 »
Slutat nysa igen...
Nu har hon inte nyst sedan i lördags så det är över för denna gången.
Hoppas det inte kommer tillbaks.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Nysande katt
« Svar #8 skrivet: 14 mar-08 kl 11:46 »
Jag har haft samma problem - efter några gånger var jag hos veterinär men trots röntgen och flera undersökningar fann vi aldrig något svar. Hennes teori var grässtrå i näsan eller liknande, men det var i så fall så litet att det inte gick att se...

Det gick alltid över till slut.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

dolly

  • Inlägg: 7
SV: Nysande katt
« Svar #9 skrivet: 17 maj-08 kl 15:18 »
jag har 17års erfarenhet av katter, om din kisse inte är vaccinerad mot kattpest o kattsnuva kan jag tänka mig att det är kattsnuva. Ibland kan ögonen rinna lite oxå. kolla hos veterinär är du snäll, ta det säkra före det osäkra...........

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Nysande katt
« Svar #10 skrivet: 19 maj-08 kl 17:46 »
Såfin mår bra nu!

Ja, hon är vaccinerad mot pest och snuva.
Hon har inte nyst på över en månad nu, så det har läkt ut.
Det var nog inte märkvärdigare än de förkylningar vi män´skor brukar få, dom kan också sitta i ett tag och göra come back om man är ute i oväder....
Men eftersom det inte är så vanligt att katter nyser så blev jag liksom fundersam.

Isa M

  • Inlägg: 1
  • älskar djur och natur fast speciellt katter!!
SV: Nysande katt
« Svar #11 skrivet: 03 nov-08 kl 21:08 »
Haj alla
Har ett jätteproblem ang. nysande katter.  Hur botar man en kattförkylning som blivit
kronisk, och som vanliga antibiotika inte fungerar pa.?
För ett par ar sedan började en av mina burmakatter att nysa , med paföljande tarande
ögon och ibland rinnande nos. Med tiden blev det värre. Han var ofta förkyld. Med Test
konstaterades att han fatt en kronisk batertiell förkylning, pa vilket vanligt penicillin inte gav resultat.
Min vet. kollade upp all info  ang. problemet. Det hade visat sig att i USA, hade de fatt nagra
positiva resultat med en äldre typ av antibiotika, Antirobe ( 25 mg).
 Det verkade fungera jättebra (kur 28 dagar). även pa en annan burmakatt, som med tiden ocksa
blivit smittad.
Fast efter ett par manader efter kuren börjar allt om igen. Testar ny kur med den först
drabbade. Nu ingen som helst effekt.
Under tiden har även mina andra katter börjat nysa. Inte sa ofta än sa länge.
Idag har min yngsta pa 5 manader nyst  hela eftermiddagen.....Hoppas verkligen att det bara rör sig om en simpel vanlig förkylning!! Haller pa med uppfödning i liten skala. (nan kull varannat ar)
Vad gör jag om de alla har fatt nagon slags bateriell förkylning som de inte hittar bot pa?
Förövrigt, sa kan jag avsluta alla tankar pa uppfödning, om det visar sig att även mina kattungar blir smittade.
Katterna(6 st) är annars helt friska(?) och krya, far sina arliga vaccinationer ..Kontrollerna
hos veterinär är alltid jättebra, förutom att 2 har en kronisk förkylning som ingen konsulterad
veterinär hitentills har kunnat hjälpa mig med.

Finns det nan som kan hjälpa mig, eller har gatt igenom samma problem?
Jättetacksam för hjälp.
Isa M


vanlig förkylning....?
Isa M

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Nysande katt
« Svar #12 skrivet: 12 nov-08 kl 03:21 »
Usch vad tråkigt för dig - och katterna. Inte visste jag att husdjuren får multiresistenta bakterier. Människor och produktionsdjur såklart då vi kör med för mycket antibiotika...

Det enda jag kan tänka mig är om du kan finna en djur-omeopat som kan ta sig an fallet?

Och det gläder mig att höra att du inte vill sprida detta - för kattungarna kan väl vara bärare av denna smitta även om de inte insjuknar? Och det låter verkligen som någonting som man inte vill sprida vidare...

Lycka till!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Nysande katt
« Svar #13 skrivet: 13 nov-08 kl 10:34 »
Levande föda

Jag antar att du håller dom som innekatter eftersom det är raskatter.
Då blir det på sin höjd en och annan liten husmus som hamnar i deras magar...
Köpt kattmat är ganska steril än hur nyttig den är. Immunförsvaret sitter i magen,
därför kan man stärka både djur och människor med levande föda.
Jag vet inte om mjölksyrabakterier är lika bra för katter som folk, men försök.
Finns i tablettform på apoteket. För övrigt ge dom färskt kött och lite fisk.
För människor med luftrörsbesvär så är det ju bra med luftfuktare, hjälper kanske
för katterna också.

Lycka till


mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Nysande katt
« Svar #14 skrivet: 24 aug-14 kl 23:08 »
Att en katt nyser kan också bero på att den har inflammation i tandköttet eller tandproblem. Tandvärk kan påverka den nasala (nosen) passagen och orsaka nysningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
Efwa, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser