Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fångat råtta!!!  (läst 33751 gånger)

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Fångat råtta!!!
« skrivet: 28 mar-12 kl 11:16 »
Efter flera dagars kämpande så satt det äntligen en stor fet råtta eller mus eller vad det nu e i fällan!! Har en höna böna som vilken dag som helst ska ha kläckning och jag har kämpat med att inte har andra "husdjur" i området så att allt ska gå bra för hönisen, hon e en liten silkes så hur ska hon kunna försvara sig mot en råtta som e i samma storlek?
Fråga e vad sjutton gör jag nu!!!?
Äcklett sitter i "burfällan" och jag har bara lyckats ta ut fällan ur hönsgården. Hur tar jag livet av den på bästa sätt? Jag som inte ens klarar av att döda skalbaggar och spindlar, brukar fånga och släppa ut. Men nu kan jag inte släppa ut råttan för då får jag ju problem. Och hur stor e chansen att det finns fler??  Suck och fy.
Tack för tips.

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 11:20 »
Om du inte kan ta ihjäl den, sätt de i skuffen i bilen och kör iväg en bit och släpp ut den :)
En har det som en förtjänar!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 11:36 »
Ta på dig handskar,skaka ut råttan i en tygsäck,jute,örngott eller nåt annat passande,slå säcken hårt i en större sten,tegelmur,betongtrappa.
Fjäderfän och kaniner

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 11:38 »
Iiiiiiiii! Aldrig i livet! Kommer ju höra ljudet av krossade ben och råtta som skriker!!!
Har hört att man kan dränka dem i en hink med vatten. Hur snabbt dör dom då?

malmolund

  • Inlägg: 262
    • Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #4 skrivet: 28 mar-12 kl 11:39 »
Hmm. Råttor brukar bo i familjer med mellan 5-8 familjemedlemmar. Sorry  :(.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 11:41 »
WHAT?? Fan i helvete. Då blir det att tömma fällan illa kvickt och sätta den på plats igen.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #6 skrivet: 28 mar-12 kl 11:41 »
Dränka är ingen godkänd metod,inte heller gasning med säck bakom bilen, gas 20sek dränkning nån minut i bästa fall. Bättre höra benen krossas den metoden e ok  ;)
Fjäderfän och kaniner

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #7 skrivet: 28 mar-12 kl 11:45 »
Råttor får 10-20ungar per kull,könsmogna tidigt och får massvis med kullar. På 2år dödade jag över 300råttor+alla som dog av gift. Nu har jag inte haft en enda råtta på 20år snart,
Fjäderfän och kaniner

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #8 skrivet: 28 mar-12 kl 11:47 »
Men vad e det du säger???? Jag som nyss var så lycklig att jag fångat EN!
okej...då får jag väl acceptera att det finns fler. Min fråga e då HUR farligt e det med råttor bland nyfödda kycklingar och bland höns i allmänhet. (har en redan en aning vad svaret blir...... Att de kan käka både bebisar och ägg va?)

claramaria

  • Gäst
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #9 skrivet: 28 mar-12 kl 11:55 »
Dem kan äta båda ägg och kyklingar men tuppen brukar låta konstig , men jag hörde en gång att kalkoner attakerar råtter hur rätt är det vet jag inte , min pappa brukar sätta upp mat för dem i fällor och kör ut dem till skogen där blir dem mat för räven .

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #10 skrivet: 28 mar-12 kl 11:55 »
Råttor äter ägg,kycklingar och kan ge sig på höns på natten och äta på dem,levande!
Råttor skiter och lämnar hål i väggar och golv,även hål i taket.. Mitt tips är att mata inte mer än hönsen äter upp,säkra alla tunnor med lock,och förpesta tillvaron för råttorna,många fällor,spika igen hål.
Fjäderfän och kaniner

claramaria

  • Gäst
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #11 skrivet: 28 mar-12 kl 12:10 »
maten ska bara råttor komma åt och den ska vara i fällan ( liksom kött ). rätta om jag har fel . ;)

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #12 skrivet: 28 mar-12 kl 12:50 »
Sambon kom hem.....Dränkte stackarn...och nu e fällan på plats igen. Hua vad äckligt. Här ska i alla fall utrotas. Tack för era tips!

anne-lie50

  • Gäst
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #13 skrivet: 28 mar-12 kl 12:59 »
nog kan man väl ta död på råttan på ett bättre sätt, det måste vara hemskt att bli dränkt, använd en fälla som dödar direkt

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #14 skrivet: 28 mar-12 kl 13:00 »
jag vet, fruktansvärt! Men om jag lägger ut gift eller anv fällor som dödar direkt e risken väldigt stor att en höna eller liten kyckling dör istl då problemen jag har e i hönsgården. :(

anne-lie50

  • Gäst
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #15 skrivet: 28 mar-12 kl 13:03 »
då får ni väl ta en hammare och slå den i huvudet, om råttorna äter gift så dör de oxå en fasansfull död, det fräter sönder inälvorna.

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #16 skrivet: 28 mar-12 kl 13:07 »
Iiihhhh... Skulle inte klara av att slå ihjäl den!!! Skulle ju spruta blod överallt!!! När vi tex måste slakta tuppar så gör vi det INTE själva. Vi e inte ens hemma när det sker. Jag klara inte ens av att mörda smådjur. Förutom kackerlackor och tusenfotingar. Dom bränner jag ihjäl!!! äckliga vidriga djur. Tack och lov har vi mycket sällan kackerlacka där jag bor.

Huggorm

  • Gäst
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #17 skrivet: 28 mar-12 kl 13:12 »
Kan du inte dressera den där hunden på avataren till att jaga råttor? Den kommer äta upp dem också, så du behöver aldrig ens se dem

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #18 skrivet: 28 mar-12 kl 13:15 »
Skämt och sido har hon faktiskt fångat och dödat råttor som råkat springa förbi på altanen. Så hon e en killer!! Men i hönsgården inne i en del av den e det svårt att jaga råttor...hon skulle väl ta fel och bita tag i en kyckling. :)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #19 skrivet: 28 mar-12 kl 13:27 »
Ett tips till nästa gång är att öppna burfällan framför hunden. Råttan lär inte behöva lida i många hundradels sekunder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 5 användare (2 dolda)
alternaiv, von tratt, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser