Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ank ruvning  (läst 1553 gånger)

seved

  • Inlägg: 24
    • seved
Ank ruvning
« skrivet: 23 maj-06 kl 15:59 »
Min ena blåanka har slutat ruva och visar inga tecken på att vilja fortsätta. Kan det bero på att det är första gången eller att hannen går o kallar på henne utanför eller nåt annat. Kan hon börja senare igen.

Så låg en höna i två dar å nu har hon gått upp. Så nu är jag  SUUR.

Vad är för och nackdelar med äggkläckare.

Mvh Seved

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ank ruvning
« Svar #1 skrivet: 26 maj-06 kl 14:05 »
Vad är för och nackdelar med äggkläckare.
Mvh Seved

Har själv ingen erfarenhet av maskinkläckta djur annat än att jag lagt ägg tillfälligt i kläckare i väntan på att min ankhona skulle lägga sig att ruva. Har aldrig haft så uselt kläckresultat jämfört med när ankorna fått ruva hela vägen själv, och jag tror det beror på att äggen låg i kläckare den första tiden. Men jag var tvungen att lägga i kläckare i väntan på att honan skulle ruva, eftersom det var inköpta ägg för att "rädda" min besättning som råkat ut för minkbesök.

Men här kommer iallafall mina funderingar om för- och nackdelar.

Fördelar - Om något oförutsett händer din flock, ex rovdjursbesök eller sjukdom som slår ut dem, kan du alltid lägga ägg i kläckaren för att få nya djur. Likaså om du har en höna eller anka som ligger och ruvar, och de av någon anledning bryter ruvandet eller till och med dör, så kan du ändå rädda äggen genom att lägga dem i kläckare. Som jag ser det är alltså en kläckare ett bra redskap att ta till i nödsituationer.

Nackdelar - Sämre kläckresultat. Dunbollarna får ingen riktig mamma att präglas på och som vägleder dem genom livet. En mamma av sin egen sort är alltid det bästa och absolut att föredra. Antagligen enklare för en själv också eftersom man slipper agera fostermamma. Har visserligen aldrig själv agerat som fostermamma, men en mamma av den egna sorten vet nog trots allt bäst hur man tar hand om de små. Vad jag läst och hört så kan maskinkläckta kycklingar också bli mer aggressiva än naturruvade som har en mamma som styr upp dem. Andelen defekter som krokiga tår ökar också.  

Hoppas du får fler svar av dem som har erfarenhet av både maskinkläckning och naturruvning!



 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 2 användare
Oskari, ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser