Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna med varmvatten  (läst 7418 gånger)

Lena Mos

  • Inlägg: 11
    • -
Kökspanna med varmvatten
« skrivet: 05 mar-18 kl 12:16 »
Har precis flyttat till ett hus med kökspanna kopplad till element o varmvatten funkar jättebra. Finns elpatron med. Hur gör jag på sommaren för att få varmvatten? ska man köra elpatron o stänga elementen? o cirkulationspumpen? eller. Någon som vet?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #1 skrivet: 05 mar-18 kl 13:36 »
Elementen skall ju stängas, men du kan ju elda, själva kökspannan värmer inte så mycket. Men många väljer ändå bara att använda el sommartid.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #2 skrivet: 05 mar-18 kl 14:02 »
Det beror ju också på hur varmvattenberedaren är ordnad och hur hela värmesystemet är uppbyggt. Finns det shuntventil? Är varmvattenberedaren inbyggd i pannan eller separat?  Är det en någotsånär modern kökspanna där instruktionsboken finns kvar?

Lena Mos

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #3 skrivet: 05 mar-18 kl 14:27 »
Det är en gammal panna, finns nog ingen shuntventil o ingen instruktionsbok. Sitter en varmvatten grej uppe i kattvinden som är klädd i trä o så en liten burk högre upp (expansionskärl tror jag). Kan man bara stänga elementen o cirkulationspumpen då? o köra på elpatron?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #4 skrivet: 05 mar-18 kl 15:03 »
Var sitter elpatronen? Om den sitter ovanför pannan på stigarröret, så tycker jag att du ska skaffa en elektrisk varm vattenberedare. Om du kopplar den så att röret från beredaren på  vinden går in elberedaren innan det går vidare, så har du automatiskt varmvatten när du inte eldar i pannan.
kretslopp

Lena Mos

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #5 skrivet: 05 mar-18 kl 16:06 »
Elpatron sitter i köket i skåpet bredvid kökspannan :( vad kan man göra då?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #6 skrivet: 05 mar-18 kl 22:37 »
Man skulle nog behöva se en del bilder och en ritning / schema på rördragningen för att kunna komma med några kloka råd.

Eftersom varmvattenberedaren sitter utanför pannan finns det risk att cirkulationspumpen måste vara igång för att man ska få bra vattencirkulation dit, det är inte säkert att självcirkulationen räcker till.

Om elpatronen sitter bredvid, är det en s k elkassett, och har den en egen cirkulationspump oberoende av ev cirkulationspump för radiatorerna?

Lena Mos

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #7 skrivet: 06 mar-18 kl 06:24 »
Ja du det finns nog inga ritningar/schema, men om ja inte vill ha värme utan bara varmvatten kan jag inte stänga värmen o cirkulationspumpen då?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #8 skrivet: 06 mar-18 kl 08:17 »
Kan du inte bara stänga av c.pumpen o elementen elda och se vad som händer. Det kan inte mer än börja koka i pannan. Gör det de så stäng spjället på pannan, starta pumpen o öppna elementen. Kan ju bero på hur hårt du eldar om pumpen måste vara på. Är där grova rör från pannan? Är det de så har du troligt ett system som är byggt för att kunna fungera utan pump.
 Skilnad blir det ju om du bara vill ha varmvatten. Förmodligen ligger där en rör slinga i varmvattensberedaren och den är troligen inte så grov vilket innebär att där är dåligt flöde genom slingen och pannan går lätt i kok.
 Kanske du kan elda tills att panntemperaturen stiger mot en 80¤C och då sätta på pumpen. Har du ingen termometer på pannröret så finns där som man kan fästa runt röret utan att göra några ingrepp. Annars håll runt röret du kan hålla kvar vid 60 om du är smed så klarar du nog 70¤C.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #9 skrivet: 06 mar-18 kl 08:34 »
Jag tror inte det går att få elvärmt varmvatten utan att du värmer upp andra delar av systemet också. Även om du stänger av element och cirkulationspump. Förmodligen går returcirkulationen genom pannan. Så en separat elberedare är nog enda lösningen.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #10 skrivet: 06 mar-18 kl 22:46 »
Ja du det finns nog inga ritningar/schema, men om ja inte vill ha värme utan bara varmvatten kan jag inte stänga värmen o cirkulationspumpen då?

Kan du inte ta några bilder och göra en skiss över hur sakerna är hopkopplade?
Finns det en eller två cirkulationspumpar i anläggningen, och var sitter den/de inkopplade?

Lena Mos

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #11 skrivet: 07 mar-18 kl 07:38 »
Är inte så bra på sånt här . Men på sommaren vill jag inte elda så min fråga är, Kan jag ha elpatron på o stänga element o cirkulationspump för att få varmvatten???

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #12 skrivet: 07 mar-18 kl 08:53 »
Prova! Det kommer att gå åt betydligt mer el, för du kommer att värma värmesystemets vatten innan det värmer varmvattenberedaren. När du stänger elenentkranarna ,om dom är av mässing, kommer dom kanske att börja läcka. 
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #13 skrivet: 07 mar-18 kl 09:05 »
Är inte så bra på sånt här . Men på sommaren vill jag inte elda så min fråga är, Kan jag ha elpatron på o stänga element o cirkulationspump för att få varmvatten???

Det är inte helt säkert att du kan stänga av cirkulationspumpen. Sitter elpatronen i varmvattenberedaren så kan du stänga av cirkulationspumpen, men i annat fall tror jag att pumpen behöver vara på. Men det märker du, väser det och bubblar där elpatronen är när du stängt av cirkulationspumpen, och varmvattnet kallnar, då behöver pumpen vara igång.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #14 skrivet: 07 mar-18 kl 23:01 »
Är inte så bra på sånt här . Men på sommaren vill jag inte elda så min fråga är, Kan jag ha elpatron på o stänga element o cirkulationspump för att få varmvatten???

Sitter cirkulationspumpen inkopplad på en av ledningarna mellan elkassetten och pannan, eller sitter den på en ledning mellan pannan och radiatorerna?
Om den är inkopplad vid elkassetten så måste nog den vara igång så snart man har elvärmen igång, annars finns det risk för lokal kokning så man bränner sönder elpatronerna (eller också löser något överhettningsskydd ut).
Är däremot anläggningen gjord för självcirkulation mellan elkassett, panna och varmvattenberedare, och cirkulationspumpen är inkopplad på stigar- eller returledning till radiatorerna, så behöver den bara vara igång när du vill ha huset uppvärmt.
Ta några bilder på hur installationerna ser ut kring elkassett och panna, och lägg upp dem här i tråden!

Lena Mos

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #15 skrivet: 10 mar-18 kl 07:59 »
Efter mycket om o men fick jag till bilder är inte så bra på sånt här :) . Bilden på cirkulationspumpen är vid luftvattenvärmepumpen. Den använder vi inte är från jula o verkar inte så effektiv. Någon som kan hjälpa mig nu hur jag ska få varmvatten på sommaren utan att behöva elda?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #16 skrivet: 10 mar-18 kl 08:35 »
Jo men prova! Stäng kranarna på elementen. Är det gamla element får du kanske  droppläck men det brukar inte vara så stort problem. Jag har hängt en liten plastburk under mina. Det brukar bli max en matsked vatten. Sätt på elpatron och cirkulationspump. Så kommer du att märka om du får varmvatten. Problemet är att det kommer att gå åt mer än dubbelt så mycket el som om du har en elvarmvattenberedare.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #17 skrivet: 10 mar-18 kl 09:01 »
Vart är rören upptill och nedtill på elkassetten anslutna?

Om luftvattenvärmepumpen överhuvudtaget fungerar, så kör den istället för elkassett! Även om den kanske inte är av allra bästa sort så har den säkerligen ett COP-värde på minst 3 , dvs du får ut tre gånger så mycket värmeenergi ur den som du tillför elenergi.

Lena Mos

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #18 skrivet: 11 mar-18 kl 18:22 »
Ser ut som det uppe på går mot kökspannan o det nere ser det också ut så. Kökspannan är till vänster om patron med elspis emellan

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kökspanna med varmvatten
« Svar #19 skrivet: 11 mar-18 kl 21:02 »
Finns det någon cirkulationspump inkopplad på ett av rören till elkassetten (troligen det nedre)?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 6 användare (1 dolda)
Stybben, xaelanar, Oskari, Jens Osterman, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser