Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en tråd om värpfoder...  (läst 1608 gånger)

Hugo-

  • Gäst
Ännu en tråd om värpfoder...
« skrivet: 06 jul-20 kl 20:48 »
 Hej, jag har läst massa gamla trådar på detta ämne men tycker inte jag blivit jättemycket klokare, oftast har det bara slutat i tjafs. Så en gång för alla, jag ska snart skaffa lantras (Gotlandshöns) som ska få gå fritt på dagen. Jag tänker inte blanda eget foder utan köper Granngårdens bas, men undrar hur det är på våren ska man ge dom värpfoder eller ge dom bas +snäckskal (som dom så klart alltid ska få) och baljväxter (pga protein ).
Så snälla jag undrar hur mycket när om ::)
Jag vill inte att detta ska eskalera ut i något debatt-ämne ;D ;D ;D

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Ännu en tråd om värpfoder...
« Svar #1 skrivet: 06 jul-20 kl 21:57 »
Om du kollar näringsdeklarationen på Granngårdens foder, så kan du upptäcka att enda skillnaden mellan bas- och värpfoder är att värp har mera kalcium.  Så bas+snäckskal blir samma som värp. Höns som värper brukar själva ta vad de behöver av snäckskalen. Så valet mellan dessa gör det samma.  Men har du växande kycklingar, så ska du inte ge  värp. I den åldern är det inte bra med för mycket kalk.

Hugo-

  • Gäst
SV: Ännu en tråd om värpfoder...
« Svar #2 skrivet: 06 jul-20 kl 22:08 »
Om du kollar näringsdeklarationen på Granngårdens foder, så kan du upptäcka att enda skillnaden mellan bas- och värpfoder är att värp har mera kalcium.  Så bas+snäckskal blir samma som värp. Höns som värper brukar själva ta vad de behöver av snäckskalen. Så valet mellan dessa gör det samma.  Men har du växande kycklingar, så ska du inte ge  värp. I den åldern är det inte bra med för mycket kalk.
okej, så egentligen ge bas och snäckskal året runt?!  ;)

Hugo-

  • Gäst
SV: Ännu en tråd om värpfoder...
« Svar #3 skrivet: 06 jul-20 kl 22:10 »
Tacosås mycket :-[

 

Hugo-

  • Gäst
SV: Ännu en tråd om värpfoder...
« Svar #4 skrivet: 06 jul-20 kl 22:16 »
Tack så mycket :-[
Autokorrekt :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser