Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängkrukor av hampa  (läst 2108 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Hängkrukor av hampa
« skrivet: 02 feb-13 kl 21:17 »
Tänkte virka krukor av hampa. Är det någon som vet om det är ett lämpligt material att använda.
Funderar på om fukten får det att ruttna?

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Hängkrukor av hampa
« Svar #1 skrivet: 03 feb-13 kl 17:12 »
Vad för krukor har du tänkt dig? Ytterkrukor? Till utomhus eller inomhusbruk? Har du tänkt dig att använda hampasnöre?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hängkrukor av hampa
« Svar #2 skrivet: 03 feb-13 kl 17:58 »
Jo, hampa ruttnar av fukt. Ska du göra typ amplar eller andra utekrukor som man vill kunna blaska mycket vatten på, eller krukor som ska stå på marken utsatta för regn och väta kommer de nog inte att hålla sig frächa speciellt länge. Kanske kan man behandla dem på nåt sätt, linolja eller liolja+tjära?

Kanske kokosfiber kunde vara ett alternativ, det använder man ju till dörrmattor (utevarianten, som man har på trappan) men dom kanske är behandlade med något? Kan man få tag på snöre av kokosfiber? Har bara sett grövre varianter till tågvirke och dyl.


aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Hängkrukor av hampa
« Svar #3 skrivet: 04 feb-13 kl 20:17 »
Ja tanken är att det ska bli amplar, utan innekruka, som ska hänga utomhus. Tillverkade av hampasnöre. Väldigt billigt på exv biltema.

Tråkigt att det ruttnar. Men tänker nog prova då jorden visserligen är lite fuktig men inte dyngsur jämt vilket kanske gör att det tar lite längre innan krukorna ruttnar upp.

kanske ska testa att behandla med en med linolja för att se om det blir någon skillnad. 
Hade även varit kul att testa kokosfiber om det gick att få tag i som snöre..

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hängkrukor av hampa
« Svar #4 skrivet: 05 feb-13 kl 12:50 »
Såg i rubriken nu att det var just hängande krukor, amplar...

Snöret kommer att mörkna och få jordfärg ganska snabbt tror jag, och i princip bli "osynligt". Mörkare när det är blött och ljusare när det är torrt.

Om man tycker det är kul att virka och snöret inte är så dyrt så kanske det inte är hela världen att man får kassera (kompostera) krukorna efter ett par tre säsonger.

Att behandla med linolja tror jag är bra.

Jag fick en stor tjock virknål av min snälla fru för några år sen för liknande projekt men jag har tyvärr inte tagit mig tid att lära virka... det får nog bli ändring på det nu.  :-[


aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Hängkrukor av hampa
« Svar #5 skrivet: 05 feb-13 kl 16:07 »

Om man tycker det är kul att virka och snöret inte är så dyrt så kanske det inte är hela världen att man får kassera (kompostera) krukorna efter ett par tre säsonger.


Ja håller de i två eller tre säsonger så är det ju lugnt att göra några testkrukor och se hur det fungerar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
Kindbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser